Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Oljetips til ca18det(?) (trimmet, men fint kjørt)

Medlem siden
    Dec 2014
    Meldinger
    15

Question Oljetips til ca18det(?) (trimmet, men fint kjørt)

Har en ca18det med gt28 turbo, datasprut, litt over 1 bar's trykk, etc etc..

Bilen blir kun by- og landeveis kjørt. Aldri på bane, og aldri mer gris enn å dra 2-3 gir på det høyeste.

Hva slags olje burde denne bruke?
    Mtp kjøringa, skal jeg gå etter hva den skal ha originalt?

- Står på en 10w-60 olje nå er det vel, eller 5w-60, da jeg handlet den i Februar og den har blitt brukt litt på vinteren.

Takk på forhånd,
    hadde vært behjelpelig med så kjapt svar som mulig
    [x] BMW E36 320i - 'Dakar Yellow'
    [x] BMW E36 316i
    [x] BMW E36 318i - 'Winter Beater'
    [/] Honda Civic EJ2 Coupè - 'Daily'
    [/] Nissan 200sx s13 - 'Project'

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    408
    Kjøpt den billigste 10w-40 olja du finner i nærområdet! Det eneste du må passe på, er at den er hell eller halv syntetisk.

10w-60 olje har ingenting på disse motorene og gjøre!!

Medlem siden
    Dec 2014
    Meldinger
    15
    Sitat Opprinnelig postet av galant_x Vis post
    Kjøpt den billigste 10w-40 olja du finner i nærområdet! Det eneste du må passe på, er at den er hell eller halv syntetisk.

10w-60 olje har ingenting på disse motorene og gjøre!!
    Den billigste?
    Glad i å bruke penger på ordentlige produkter til bilen Er ikke en helsyntetisk castrol olje noe å vurdere? 5w-40?

Nei det stod på fra før av når den ble hentet :P nooooe tynn olje ja...
    [x] BMW E36 316i

Medlem siden
    Dec 2014
    Meldinger
    15
    EDIT;

Sjekka på castrol.com
    Skal ha halvsyntetisk 10w-40 a3/b4
    [x] BMW E36 316i

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    408
    5w-40, 10w-40 er begge helt fine oljer til ditt bruk. kjøp noen i området der, bare ikke bruke noen veldig tykke oljer some feks 50 eller 60 vekt.

Den castrol olje er helt kurant, men du finner sikkert noen som er billigere hvis du ikke bor veldig ukurant til.

Som jeg sa, kjøp den olja du får billigst. jeg bor selv i nærheten av biltema og hadde selv valgt : ( http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ol...40-2000022956/ ) hvis det var min bil.
    ALT du får kjøpt nå til dags av oljer, er mange ganger bedre olje en det du trenger på din motor. Utviklingen av oljer har gått rivende fort de siste årene, og detter gjør att du kan kjøre på den billigste olja du finner, og fortsatt får en olje som overgår det du trenger med glans!

Medlem siden
    Dec 2014
    Meldinger
    15
    Sitat Opprinnelig postet av galant_x Vis post
    5w-40, 10w-40 er begge helt fine oljer til ditt bruk. kjøp noen i området der, bare ikke bruke noen veldig tykke oljer some feks 50 eller 60 vekt.

Den castrol olje er helt kurant, men du finner sikkert noen som er billigere hvis du ikke bor veldig ukurant til.

Som jeg sa, kjøp den olja du får billigst. jeg bor selv i nærheten av biltema og hadde selv valgt : ( http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ol...40-2000022956/ ) hvis det var min bil.
    ALT du får kjøpt nå til dags av oljer, er mange ganger bedre olje en det du trenger på din motor. Utviklingen av oljer har gått rivende fort de siste årene, og detter gjør att du kan kjøre på den billigste olja du finner, og fortsatt får en olje som overgår det du trenger med glans!
    Takk for utfyllende svar
    Endte opp med 10w-40 castrol gtx olje, halsyntetisk.
    Lå på 110kr ltr! Så sier ikke nei til det, og ender opp med litt god samvittighet for bilens skyld også, men takk ellers supert
    [x] BMW E36 316i

Medlem siden
    Sep 2012
    Meldinger
    92
    Drar opp denne igjen. Har til nå kjørt på Mobil1 delsyntet 10w40 og helsyntet 5w40. Motoren er ute nå og skal overhales, men før brukte den en del olje. Synes den ble veldig kresen på oljenivået før den begynte å tikke om morgenen med 5w40. Har viskositeten noe å si her, eller spiller det ingen rolle hva jeg velger av 5w40 og 10w40?

Jeg har brukt biltemaolje på alt av motorer jeg har hatt tidligere, så tenkte å kjøre S13 på biltemaolje også.
    Så blir valget: 5w40 helsyntet eller 10w40 delsyntet? Spiller det egentlig noen rolle på disse gamle motorene?

Når det gjelder innkjøring: kan jeg kjøpe en 10-litersdunk med hel- eller del-syntet, og kjøre inn motoren på det, eller bør det være mineralolje?

Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    1,504
    10-40 er vel anbefalt så eg hadde gått for det.
    Mineralolje er anbefalt på innkjøring. Kjører du biltema så koster det nå uansett ingenting.

Medlem siden
    Sep 2012
    Meldinger
    92

Oljetips til ca18det(?) (trimmet, men fint kjørt)

Takktakk Kjøpte en stor dunk med Biltemaolje i går, så satser på at jeg blir fornøyd

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 9th February 2012, 19:15
  2. Kjøpe ca18det ferdig trimmet hvor?
    By Jakey in forum Småprat
    Svar: 10
    Siste melding: 19th June 2009, 23:25
  3. Godkjent med trimmet CA18DET?
    By Daggiss in forum S13
    Svar: 10
    Siste melding: 3rd January 2007, 16:29