Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Park- og markeringslys 1978 modell 280Z - hva gjør jeg for å få godkjent bilen?

Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    4

Smile Park- og markeringslys 1978 modell 280Z - hva gjør jeg for å få godkjent bilen?

Hei alle Z eiere og kjennere,

Dette er undertegnedes første tråd på dette forumet og forsåvidt mitt andre besøk på denne siden etter at jeg på nyåret bestemte meg for å gå til innkjøp av en 280Z fra Statene. Jeg har en god kamerat som selv eier en 260Z (Euro versjon) og han har hatt bilen i mange år og er svært fornøyd.

Jeg fant et flott eksemplar i Indiana i USA (fant den aller først på Ebay) og brukte USAkonsulenten.no for bistand ift. kjøp, papirarbeid og frakt til Norge. Hentet bilen i Drammen før påske og jeg er svært fornøyd med selve bilen og generell tilstand. Det var også Statens Vegvesen enig i da jeg viste den for enkeltgodkjenning samme dag - bortsett fra diverse lys som gjorde sitt til at den dessverre ikke ble godkjent (regner med at dette er kjent stoff for flere av dere her inne). Begge sidemarkeringslys i rødt bak må fjernes eller dimmes, dette fikser jeg lett.

Utfordringen er park- og blinklys foran i grillen. Plastikkglassene må være blanke i tillegg til at jeg må få orden på parklys. Jeg trodde jeg hadde løsningen da jeg tilsynelatende fant et par blanke glass på nettet (både på Ebay og på Z store i USA) men det viser seg at begge to er utsolgt og at disse ikke produseres lenger. I tillegg har jeg funnet nye ledpærer som er to-delte, de blinker gult men lyser hvitt. Disse kan jeg bruke men jeg må stadig ha blanke glass så jeg er i grunnen like langt. Ville helst ha sluppet å borre inn ekstra parklys i hovedlyktene, men må jeg så må jeg.

Jeg håper nå at dere kan hjelpe meg med dette da jeg regner med sikkerhet at flere her inne har vært oppe i samme problemstilling.

Hva er løsningen her og hva har dere gjort? Er det noen som kanskje har et par blanke glass å selge meg? Evt. noen jeg kan låne slik at jeg får godkjent bilen?

Jeg er svært motivert for å få bilen på veien denne sommeren da alt annet fungerer perfekt - til og med klokka i dashbordet så jeg er litt "desperat" for å si det sånn!

Håper å høre fra dere, hilsen en "fersking"! Bilder kommer!

Medlem siden
    Sep 2002
    Meldinger
    1,341
    Heisann! Mener det er Golf I lykter som passer fint. Men det må sjekkes. Da er parklyset i boks.
    Jørgen
    240Z 71 L28 med SU. Solgt 04 2013
    240Z 70 L28E. Solgt 2007
    S13 1990, 270 hk. Solgt 2004 og vraket

Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    4
    Jørgen,

takk for raskt svar! Er det da hovedlyktene til Golf 1 du mener? Eget parklys i dette? Da må jeg muligens strekke nye ledninger? Dersom dette er løsningen så må jeg koble om slik at de oransje lysene i grillen kun blinker og ikke lyser konstant, hvordan går jeg frem her?

Er det noen andre av dere som har sett på eller gjort en annen vri på dette sett i forhold til løsningen fra Jørgen?

Takk igjen!

Tar et par ledninger fra blinklyset og frem til det gule markeringslyset?
    Forøvrig så er det parklys i hovedlyktene til Golf 1 ja

Burde jo ikke ta så lange tiden dersom du har noen golf lykter på hånden
    Regionleder for Sørlandet
    Nissan 200sx s14(a) 96"
    Datsun 510 1300 Deluxe 69" (Solgt)
    Nissan 200sx s13 93" (Solgt)

200sx s14(a) Selges:
    http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=35858060

Medlem siden
    Feb 2012
    Meldinger
    4
    Kristoff3er,

takk til deg også for raskt svar! Jeg må innrømme at jeg hverken er bilmekaniker eller elektriker sånn at en liten "hvordan-gjøre-det" og en "steg-for-steg" forklaring hadde blitt svært godt mottatt! Sitter heller ikke på factory manual heller så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er det noen av dere som kjenner til en butikk på nettet som selger hovedlykter til Golf 1 eller må jeg reise til "høggeren"? I og med at det er parklys i hovedlyktene til Golf 1, må jeg da trekke nytt ledningsnett ut fra disse? Beklager alle dumme spørsmål og forklaringer men det må det nesten bli når jeg er litt "grønn" på dette feltet.

Takk igjen til alle med gode tips og forklaringer!

Alle begynner et sted, er heller dog ingen ekspert! Og aner ikke hvordan 280Z ledningsnett er. Men Blink lys har du jo, ta to ledninger derfra til markeringslysene.

Men ikke vet jeg om det godkjent hos Biltilsynet, at markeringslys - blir til blinklys.
    Men loven sier bare minst 2 forran og 2 bak.

Hva er nå parklys? Når tid slår markeringslysene seg på? Egen bryter? Da kan du evt. bruke ledningene fra markeringslysene til parklyset
    Parklyset skal alltid være tent, i kombinasjon med nær, fjærn eller tåkelys.

Jeg synser og bare, da jeg ikke har peiling på 280z så ta det jeg sier med ei klype salt. Men er hvertfall noen ideer på lista!

Kilde:
    "Parklys skal ha hvitt lys
    -Det er ikke tillatt å bruke mer enn 2 parklys samtidig.
    -Parklys skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys og fjernlys.

-Det er tillat med to lykter som gir gult markeringslys til hver side (4 totalt).
    -Sidemarkeringslys skal være oransje
    -Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .
    -Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.
    -Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.
    -Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. "
    - http://www.westsidevanners.com/bilteknisk.htm

Finn dem skraphandleren som er nærmest deg:
    http://www.nbfbildeler.no/templates/...3&Part_Id=1022 (Høyre lykt)
    http://www.nbfbildeler.no/templates/...3&Part_Id=1021 (Venstre lykt)

Kristoff3r
    Sist endret av Kristoff3r; 10th April 2012 kl 22:20
    Regionleder for Sørlandet
    Nissan 200sx s14(a) 96"
    Datsun 510 1300 Deluxe 69" (Solgt)
    Nissan 200sx s13 93" (Solgt)

200sx s14(a) Selges:
    http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=35858060

Medlem siden
    Sep 2002
    Meldinger
    1,341
    Biltema har golf 1lykter til 189 kr/stk. Sjekk også BS bildeler.
    Jørgen
    240Z 71 L28 med SU. Solgt 04 2013
    240Z 70 L28E. Solgt 2007
    S13 1990, 270 hk. Solgt 2004 og vraket

Lignende tråder

1. godkjent eller ikke godkjent?
    By NoLimitz in forum Eksteriør og interiør
    Svar: 7
    Siste melding: 2nd September 2006, 19:38
  2. Side markeringslys frontfanger??
    By Per Ulv in forum S14
    Svar: 3