Side 19 av 19 FørstFørst ... 9171819
Viser resultater 451 til 468 av 468

Tråd: Trion's s14 prosjekt (mange bilder)

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Da har jeg fått gjort litt mer..

Laget ferdig alle coil stikkene

Krympet på alt av slanger

Prøvemontert

Så begynte jeg å trekke på strømper og krympeslanger på nettet til dysene

Kappet kablene til passelig lengde

Avisolerte og satte på tetning og pin

Ferdig med nye dysekontakter og ny kontakt på IACV

Ny TPS kontakt ferdig koblet

Kappet CAS ledningene til passelig lengde, avisolerte og trakk på krympeslanger

Og satte på tetninger og pins til CAS'en

Mer kommer
    '94 200sx s14 prosjekt - Pratetråd
    '07 VW Transporter 2,5 TDI
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Omsider en fortsettelse.

Montert dashbord og div interiør

Her ser man sikringsboksen under kupevifta

Ferdig oppkoblet motorrom

Koblet opp MAP sensor og la vakumslangen under veivhusventilasjonen

Slangekaos

Ferdige TPS og CAS kabler

Kabler til dyser

Det siste som gjenstod var ledningsnettet til girkassen. Her trengte jeg bare revers bryter og hastighetssignal.

Ganske slitte kabler på revers signal

Speed sensor stikk

Ferdig nytt ledningsnett

05 Juli ble årets første tur med 200en

Etter dette oppdaget jeg en oljelekkasje fra dekselet som vanligvis sitter forran VVT hjulet. Tok av toppdekselet for å sette på VVT dekselet med ny pakning. I samme slengen tjinnet jeg for å sjekke at det kom olje fra alle rørene over kammene

Nyvasket motorrom

Etter dette konstaterte jeg at det ikke var mulig å få tak i BF98 på bensinstasjonene i nærheten. Da tok jeg likegodt og fikk bilen mappet på BF95. Gikk ned ca 30hk, men hadde ustabilt trykk så det var muligens 0,2 bar lavere enn mappet på BF98.

Siden den gang har jeg gått til anskaffelse av et par med fake Bride stoler. Det kommer en lengre oppdatering om disse
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Da var det Bride stolene..

Det hele begynte med at jeg monterte førerstolen slik jeg hadde tenkt, for deretter å vise monteringen av passasjerstolen på en ryddig måte. Det gikk noenlunde som planlagt, helt til jeg satte meg i førersetet. Først og fremst tok beina borti rattet og hodet var farlig nær taket. Det var ikke mulig å ha på seg hjelm. Deretter skulle jeg sjekke litt hvor stødige stolene egentlig var, så jeg trykket godt mot seteryggen. Bang, så gav det etter! Da var det klart at førerstolen måtte ut igjen for å forbedre ryggfestet og for å senke monteringen.

Jeg var ikke så bekymret for å montere passasjerstolen litt høyt, så jeg bestemte meg for å gjøre ferdig den før jeg gikk løs på forbedring av førerstol. Først måtte orginalstolen ut

Jeg ville stjele festene fra denne

Et par skruer senere..

Fester med skinner

Etter en runde med vinkelsliperen var det bare festene igjen

Orginale fester og nye skinner

Monterte festene i bilen

Demonterte stolen

Og brukte bunnramma i stolen til å holde skinnene

Prøvemontert

Det er en betydelig høydeforskjell mellom skinnene på originalstolen. Etter kappingen måtte jeg tross alt bruke 6mm flattstål for å få setet i vater. (Jeg brukte et vater på bunnramma når jeg justerte det til)

Etter litt testing ble det hele punktet sammen

Halvferdig

Brukte en del tid på å få skinnene parallelle med karosseriet. Falsen i dørkarmen viste seg å være en grei referanse, men her ser man at skinnen er ganske parallell med det orginale festet også

Demontert for helsveising

Ferdig sveist

På siden inn mot girkassetunnellen synes jeg festet ble litt svakt, så jeg sveiste på et flattjern under for å stive det av en del

Bredden på bøylen for justeringen av skinnene var laget for montering på de indre hullene i bunnramma på stolene. På S14 er det såpass med avstand mellom festene at skinnene måtte settes i de ytre hullene, da ble bøylen litt smal..

Jeg hadde på det tidspunktet kommet frem til at førerstolen måtte være uten skinner for at jeg skulle få plass, derfor hadde jeg en bøyle til overs

Kort tid senere..

En simpel jigg for å sveise det sammen igjen

Bredda bøyle
    Hadde nok blitt en del finere med TIG, men det var litt for stress å koble opp for så lite sveis

Malte skinner og bøyle

Etter å ha demontert stolen så mye som mulig, vasket vekk en del sand (mer info om dette kommer på førerstolen) og smørt opp hengsla til stolryggen på nytt, var det klar for å montere passasjerstolen

Mekanisme

Passasjerstolen ble ferdig montert og manglet bare lås til setebelte og montering av ferdigmalte fester.

Ettersom passasjerstolen var ferdig, kunne jeg fokusere litt mer på førerstolen. Den ble tatt ut av bilen med festene

Den siden av rygghengsla som glapp sprikte noe voldsomt

Ikke så ille på den andre siden

Mekanismen er litt vanskelig å forklare, men den baserer seg på et stort innvendig tannhjul som er i inngrep med et noe mindre utvendig tannhjul. Ingen av tannhjulene roterer direkte om en akse, istedenfor ruller det lille tannhjulet inni det store. På en måte.. Litt vanskelig å forklare.

Det skulle ikke mye kraft til for å kunne se rett inn på tannhjulet

Da var det på tide å demontere stolen. Her ser dere oppbygningen av fake bride stoler. Det hadde vært ganske interessant å sett hvordan de ekte stolene er bygget opp.

Alle putene med bride logo er festet med borrelås..

Ryggen blir holdt av til sammen 4stk M8 skruer. Skruene som var brukt var nok av ymse kvalitet..

Flere av skruene var allerede ferdig runda fra fabrikk..

Etter å ha løsnet skruene som holder ryggen, kan den lett løftes ut

Og resten står igjen

Litt usystematisk variasjon i skruelengder er gøy

Det er også 4 skruer som holder bunndelen av setet

Kopi typeskilt og fjær under setet

Og ramma står igjen

Demontert rygghengsle

Her er rygghengslene for begge sider. En av delene inneholder en feil, bruk gjerne litt tid på å finne den

Joda, en av platene som skal holde hengsla sammen er montert opp ned. Slik har den tydeligvis gått ubemerket gjennom både sandblåsing, lakkering og montering....

Demontering av rygghengsle

To messingdeler, hold fra hverandre av en fjær, blir drevet av en plastdel for å betjene hengsla

Så mye var det mulig å "åpne" hengsla

For å korrigere feilen måtte de gamle naglene i plata borres ut

Litt senere

Det er også en annen plate som brukes til å holde hengsla sammen, den var også festet med to nagler og et par sveiser

Endelig var hengsla demontert. Her ser man det innvendige drevet som er stanset ut av plata. Rundt kanten er det fullt av sand. Den stammer mest sannsynlig fra at delene har blitt sandblåst etter at de har blitt smørt og naglet sammen. Jeg fant minst like mye sand i hver av de andre hengslene, men disse vasket jeg med store mengder WD40 uten å demontere de

Det innvendige tannhjulet var også nokså fullt av sand

Etter litt vasking så alt mye bedre ut

Liten skade på tennene etter at de glapp

Det same på de innvendige

Jeg satte delene sammen igjen, riktig vei og brukte noen skruer for å holde ting på plass

Ferdig sveist. Det var litt vanskelig å sveise inni hullene hvor naglene hadde stått.

Deretter vasket jeg hengsla og lakket den med den gråfargen som var likest mulig orginalfargen

Her er forøvrig et bilde av sanden på den andre hengsla på førerstolen
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Et annet problem med begge stolene var at stoffet ikke satt skikkelig inntil ryggen, særlig i hjørnene under skulderstøtten.

Skummet hadde også løsnet litt fra ryggen

Problemet var mest utpreget på en av sidene, på begge stolene

Dette løste jeg med å borre noen hull i seteryggen

Tre gjennom en tynn rustfri bindetråd

Sause inn skummet i kontaktlim, tre tråden gjennom stoffet og tvinne sammen

Jeg kappet endene av tråden og klemte den fint ned

Under monteringen av stolene kunne jeg ikke få meg til å bruke de billige gamle skruene, så jeg kjøpte inn nye DIN 7991 M8x20 i 10.9 kvalitet

Og monterte stolen med disse.

Så var det setebeltet.. Det orginale så slik ut og var festet med en bolt med noe så sært som M11x1,5 gjenger. Hadde lite med muttre som kunne passe dette..

En samling med skiver for å tillate det å bevege seg litt

Dette hullet så ut til å være beregnet for innfestning av beltet

Så jeg tegnet en foring

Fant et emne

Og dreide 2stk

Istedenfor den gamle M11(?) bolten, brukte jeg heller M12 bolt i 12.9 kvalitet

Prøvemontert

Ferdig montert med låsemutter på baksiden

Ettersom førerstolen var reparert, var det på tide å se på festene til stolen. Her er festene jeg laget, basert på de orginale

Jeg hadde bestemet meg for å lage nye lavprofil fester, så jeg fant frem litt stål

Begynte med å knekke en del

Den skulle være fremre feste inn mot girkassetunnellen

Borret hull, men manglet avstandshylse

Avstandshylser må man ha

Litt senere

Ferdig påsveist

Ferdig fremre feste

På samme måte ble det bakre festet laget

Med foring selvsagt

Et vinkeljern ble kappet til

Og det begynte å ligne på noe

Prøvemontert i bil

Sånn ca..
    Her var det viktig å få vinkeljernet parllellt med karosseriet. Jeg brukte falsen inni dørkarmen som referanse, ettersom den viste seg å stemme veldig godt over ens med de orginale stolfestene.

Festet mot døra er en hel del høyere, derfor valgte jeg å bruke firkantrør for dette

Den bakre delen av festet var litt vanskelig å lage, men jeg fikk nå knekt en profil

Satt i stikka for sammenligning

Greit nok

Borret hull og sveist på foring

Så var det den store innjusteringen inni bilen. Det var viktig å få begge sidene parallelle både i kjøreretningen og i planet hvor stolen monteres, samt at skinnene var på samme høyde. Brukte en del tid på å justere inn dette. Digitalt vater var til meget stor hjelp!

Når posisjonene var satt med vise grip tenger var det bare å punktsveise

Demontert og helsveist

Satte på en avstiverplate på det bakre festet mot girkassetunnellen

Godt fornøyd med at det akkurat gikk an å tre inn bolten etter sveisinga

Prøvemontert

Med ramme

Måtta ha i stolen for å finne endelig plassering og merke opp hull

Så var det inn å borre hull

Spesielt med firkantrøret var jeg bekymret for å klemme det sammen med festeboltene, derfor laget jeg noen foringer

Inn mot girkassetunnelen virker foringene bare som en vanlig mutter, men har litt lenger inngrep ettersom de går gjennom vinkeljernet

Sveist på plass

Flush
    Foringene er laget med krage, så det er ikke mulig å trekke disse gjennom plata. Sveisen er det bare for å hindre at de sviver rundt.

På firkantrøret ble foringene sveist flush på oppsiden. Også her burde jeg bok brukt TIG apparatet..

På undersiden stikker foringene gjennom. De er sveist til øvre og nedre del av firkantrøret

Jeg hadde borret foringene til Ø6,8. Etter sveising gjenget jeg de til M8

Endelig prøvemontering

Beina tar nesten ikke borti rattet

Og ikke minst, det er faktisk klaring med hjelm på!!

Da var det bare å demontere og forberede for lakk

Avfetting

Epoxy grunning

Jeg sprøytelakkerte de ute, ble ganske bra resultat

Dagen etter fikk de et lag med svart lakk, også denne gangen med sprøyte

Greit nok

Med reparert førerstol og lakkerte lavprofil-fester var det bare å montere det for godt. Stolen blir holdt av M8 skruer i 12.9 kvalitet (høyeste tilgjengelige)

Ganske fornøyd

Da var det passasjerstolen sin tur. Jeg synes ikke festet ble særlig pent.

Så jeg bestemte meg for å lage et deksel. Skisset opp litt

Fant plate

Målte opp

Og klippet det ut

Så var det på tide å knekke litt

Litt improvisering for å knekke inn fronten

Poppet sammen og feid over en runde med autosol

Ganske fornøyd

Prøvemontert

For å hindre slitasje på malingen, sklei jeg over en krympeslange på bøylen til setejusteringen

Krympet på

Montering av feste for setebelte

Ferdig montert passasjerstol med nye 10.9 bolter

Med skinner

Montert i bilen

Godt fornøyd

Da avslutter jeg prosjekt fake-Bride for nå med et stemningsbilde

Etter å ha montert nye stoler, tok jeg likegodt en langtur sørover mot Egersund. Stolen er kanongode å sitte i og har endret kjøreopplevelsen betydelig! Her er et halvgreit bilde fra Biltema i Egersund

Her om dagen rundet telleren 180 000km også..

Jeg har forresten fått tak i Bride stoff til baksetet, var bare å bestille på eBay - rett fra Kina

Skremmende likt. Blir nok et høst/vinter prosjekt.
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Ny oppdatering

Jeg hadde en stadig voksende eksoslekkasje. Identifiserte denne til å være mellom turbo og første del av downpipe, så da var det bare å demontere.

Noen av skruene hadde skrudd seg ut av seg selv, og varmen hadde gjort at låseskivene hadde mistet spennet.

Eksosbandasje med tydelig farging etter eksos

Tydelig hvilken side lekkasjen har vært på

Montert med nye låseskiver og nye skruer

Lagt på ny varmebandasje

Montert igjen

Jeg hadde planlagt å delta på en runde med banekjøring på den lokale gocart banen, så da bestemte jeg meg for å bytte ojle og filter

Har begynt å sjekke olja i en hvit isboks for å se etter partikler osv.. Men som vanlig så det helt fint ut

Nesten ingenting på bunnpluggen heller

Ellers hadde varmeskjoldet på downpipen begynt å spekke igjen

Jeg borret hull i enden av sprekkene og sveiste i fra begge sider før jeg slipte ned og polerte dekselet på nytt

Ferdig montert

En helg reiste jeg til Hellvik for å se på Powerdrift løp

På veien hjem slo jeg følge med Vapor

En ting som hadde irritert meg med VAG coilene var at det ikke var vanntett ned til pluggene..

Masse klaring rundt coilen

Så da fant jeg reserve-toppdekselet mitt, tok noen mål og begynte å lage foringer.

En stund senere var 4stk alu foringer ferdige

De gikk ganske fint nedi det ulakkerte toppdekselet, mens på det svarte er det lakk i hullene som skaper en passelig presspasning.

Passet også fint på coilene

Ser ut til å tette fint

Måtte slå de i med plastklubbe

Ferdig

I samme slengen tok jeg ut pluggene for å ta en komptest

Komp er jevn på 9,5 bar på alle sylindre

Testet også sylinderlekkasje, ingen merkbar lekkasje der heller

Ettersom framsetene var ferdige, var det endelig tid for å ta av sotingen fremme!

Måtte av med dørtrekket for å få det av skikkelig

Da forsvant de orginale høyttaleren også

Tettet med plastfolie

Samme på passasjersiden

Så var det dags for banekjøring på Reve. En som heter Ørjan tok masse bra bilder noe som førte til at kjørestilen ble mer og mer aggressiv

Veldig fornøyd med bildene!

Her snurret jeg like etterpå

Men det gikk jo som det måtte...

Sett vekk fra at hele bilen var full av singel, var det ingen skader å se

Når vi kom hjem var det på tide å trøste 200en med en skikkelig vask og påfølgende voksing

Fikk tatt noen halvgreie bilder av motorrommet, nyvasket og vokset

Det var alt for nå.
    For øyeblikket har jeg problemer med at motoren starter på 3 sylindre og med maks trykk blåser det ut kjølevæske av ekspansjonstanken.
    Ikke funnet årsaken enda, ettersom både komp og sylinderlekkasje er helt fine. Skal prøve å ettertrekke toppboltene, hvis ikke detter virker blir det nok plukking av motor i vinter
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Siden sist innlegg har jeg kjørt 200en litt, men etterhvert har jeg hatt problemer med at motoren ikke starter på sylinder nr 2 før etter 20 sek, samt at det blåser ut kjølevæske under fullt pådrag på varm motor. Komp test og sylinderlekkasje test har vært ok, så jeg har utsatt demontering av motoren til vintersesongen, men nå er det på tide..

Jeg begynte feilsøkingen med å bruke sylinderlekkasje testeren. Som vanlig viste den lite lekkasje med vanlig bruk, men jeg ville heller bare teste hva som skjedde når jeg satte mye trykk i sylinderen, så jeg skrudde opp trykket til 7 bar og lettet på radiatorlokket. På sylindre 1, 3 og 4 var det pottetett, men når jeg satte trykk i sylinder nr 2 kunne jeg hørre tydelig bobling i radiatoren.

Pluggene var også forskjellige. På sylinder nr 2 var pluggen vesentlig mye brunere enn på resten

Syl nr 1

Syl nr 2

Konklusjon: Gåen toppakning!
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    En dag i slutten av November var det på tide å heise ut motoren. Begynte med å ta ned girkassen

Det var merkelig mye olje i clutchhuset, må undersøke dette senere

Seigt lag med olje og støv fra clutchen

En stund senere var motoren ute

Og i motorbukken

Demonterte innsuget under demonteringen for å få ut div. kabler og fuelrail

Demontert innsug og eksos

Så var det på tide med faktisk motordemontering..
    Da jeg tok av toppdekselet kunne jeg allerede seg olje/vann emulsjon på innsiden av dekselet

I toppen så alt fint ut

Demontert kammer

Så var det av med toppen. Der var skaden på toppakningen lett å se på eksossiden av sylinder nr 2

Men toppakningen var ikke lenger det største problemet..

Det har tydeligvis vært en smule tenningsbank på sylinder nr 2

Både blokk og topp har fått juling

Det samme gjelder stempelet

Bildene over var med mobilkamera, resten er med speilrefleks
    Jeg fortsatte med demontering av toppen

Sylinder nr 1 har hatt lett tenningsbank på eksossiden

Sylinder 2 er værst

Sylinder nr 2 var ganske grei og hadde det "tørreste" forbrenningskammeret

Sylinder nr 4

Det var synlig lekkasje fra ventilstyringene på sylindre 1, 2 og 4.

Dette ble enda synligere ved demonteringen av ventilene

Med baklys, sylinder nr 1

Nr 2

Nr 3, knusktørr

Nr 4

Topp uten ventiler

Også innsugssiden var litt fuktig

Ventlilsetene så greie ut, men oljelekkasjen er betydelig

Demontert ventil med fjær osv

Det var noen merkelige slitasjespor på ventilene, disse har muligens noe med lekkasjen å gjøre

Deler av ventilene er blanke mens andre har radielle slitasjespor

Umulig å se noe skade på ventilstyringene

Prøvde å måle det med tusendelsklokke i dreiebenken, men klarte ikke å måle annet enn kastet i chucken

Litt mer detaljer på skadene på toppen

Banken har begynt å grave ut litt av ventilsetet

Etter å ha demontert toppen, fortsatte demonteringen av motoren

Demontert bunnpanner

Det har faktisk vært en lett oljelekkasje ved reimhjulet

Sugesil så ok ut

Det var plankekjøring å få ut stemplene og veiven

Litt slørete olje på råde nr 1

Alle rådelagrene så fine ut utenom på råde nr 1

Ok veivlager

Veiven så også fin ut

Plukket motor

Stempel på sylinder nr 2

Det er mest skade i området ved den fremre eksosventilen

Men også ved den bakre ventilen er det antydninger til bank

Demontert stempler fra råder

Svake merker i øvre rådelager

Etter å ha konstatert at blokka var ubrukelig, var det bare å plukke alt av verdifulle deler fra den

Måtte låse muttrene mot hverandre for å få ut en del av boltene

Plukket blokk

Skade på sylinder 1 og 2

Antydninger til bank på sylinder nr 3

Og 4

Etterpå var det bare å hente frem reservemotoren

Reserveblokk vs ødelagt blokk

Reserveblokka er faktisk fra motoren som opprinnelig stod i bilen, denne vet jeg er i noenlunde grei stand

Det var litt værre med reservetoppen. Denne er nok ikke brukendes..

Så for øyeblikket må jeg enten fikse toppen jeg har eller kjøpe ny topp, pluss et sett med nye stempler, maskinering, pakningssett osv.
    I mens ser 200en slik ut:

'01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Jeg prøvde å sette opp ventilen mellom chuck og bakdokke for å se om jeg kunne måle noe av merkene på ventilene, men jeg klarte ikke måle noe avvik.

Etterpå målte jeg stammen på ventilene med mikrometer

Målte oppe, nede og 90grader forskjøvet.
    Eksosventilene målte alle jevnt 5,94mm, mens innsugsventilene målte 5,94mm over hele fjøla.

Så for øyeblikket har jeg ikke funnet noen faktiske defekter med ventilene, så det gjenstår enda å finne ut hvorfor det har vært så mye lekkasje gjennom styringene.

Jeg ville også forsikre meg om at eksosvifta i turboen ikke var skadet, så jeg tok turboen fra hverandre

Heldigvis var eksosvifta helt intakt

Eksosbandasjen på turbinhuset var noe slitt, så jeg tok den av

Turbo montert igjen

Så var det radiatorens tur.

Den ene vifta har sprukket helt av seg selv

Jeg hadde allerede kjøpt ny vifte fra Ebay. Jeg kan nevne at kvaliteten på denne var vesentlig bedre enn de forrige, dette var synlig i bla. mye mindre kast i vifterotoren og roligere gange.

Først demonterte jeg viftedekselet

Bedre bilde av skadet vifte

I grunnen var det en direkte erstatning, men jeg oppdaget av brakettene som holder vifta ikke klemmer selve vifta fast til dekselet, isteden var det litt slark med rom for evt. vibrasjoner.

Her kan man se at det er glipe mellom vifta og dekselet

For å fjernet glipa, laget jeg til en holder i dreiebenken og tok av 2mm.

Vifter satt på viftedeksel

Lagt opp kabler

Tidligere hadde jeg brukt underlagsskiver som spacere mellom radiatoren og dekselet, men nå hadde jeg tid til å lage skikkelige alu foringer

Viftedeksel montert på radiator
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    I mellomtiden har jeg fått tak i ny topp fra Sotra. Dette er tydeligvis en S14A topp.

Den siste kambukken skal visst komme i posten

Merkelig nok har også denne toppen en skade i forbrenningskammeret..

Skadene ble mer synlige når jeg tok fram dremelen med messingbørste

Tok ut eksosventilene, godt med sot i alle fall

Litt sot på ventilstammene også

Tatt ut ventiler på sylinder nr 1

Her ser man noen av de mindre hakkene i forbrenningskammeret

For øyeblikket er planen å kartlegge om Supertech ventilene er ok. Hvis disse er i god stand vil jeg mest sannsynligvis få disse satt inn i den nye toppen.

Mens jeg venter på svar fra Mazworx angående dette, er det på tide med et muntert avbrekk. Baksetet kom nettop tilbake fra Cardeko i Essen, Tyskland. Er veldig fornøyd med resultatet

Jeg hadde ikke noen andre steder uten olje, men med grei belysning

De har hatt et godt øye for detaljer

Prøvemontert

'01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Igjen har det blitt lenge siden sist oppdatering, men det betyr ikke at det ikke har skjedd noe med bilen
    Her fortsetter prosjektet noenlunde kronologisk.

Toppen ble plukket ferdig

Klar for nye ventilstyringer

Etter plukkingen ble toppen og blokka sendt til maskinering.

Mens motoren var borte fikk jeg målt overflaten på ventilstammene, som var veldig fin.

Jeg målte også over veiven

Desverre skjedde det en liten feilmaskinering av toppen, så jeg måtte skaffe en ny. Den nye var rimelig skitten..

Demontert diverse

Sett bort fra koks var toppen i ganske grei stand

Toppen ble sendt til maskinering.

I mens hadde jeg fått igjen blokka, borret til 86,5mm med forstekning mellom foringene

Jeg begynte en prøvemontering av blokka for å måle hvilke rammelager jeg skulle bestille

Brukte selvsagt ARP assembly lube på studsene til rammelagrene

Når bunndelen var dratt med moment kunne jeg måle ID på rammelagrene

Basert på målingene bestilte jeg lager, monterte disse og kontrollmålte

Da ble også rådelagrene sjekket

Jeg bestilte nye CP stempler i 86,5mm med 9:1 i komp, samme som før. Når jeg hadde fått igjen blokka kunne jeg gappe ringene

Jeg hadde lånt meg et fancy verktøy som gjorde gappingen mye enklere
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Etter at det meste i bunndelen var kontrollmålt og sjekket kunne monteringen av bunndelen begynne.

Blokka ble pakket ut av plasten igjen

Pluggene i oljegalleriet ble fjernet og hele galleriet ble grundig vasket med diverse løsemidler og lange spiralkoster kjøpt hos gasolin.no

Underspylingsdysene ble montert

Studs til rammelager satt på plass

Bestemte meg for å bruke originale nissan lager på rammelagrene og ACL lager på rådene

Lager lagt på plass

Nyvasket veiv klar for montering

Lagt oppi

For å dobbeltsjekke klaringene brukte jeg også plastigage

Lagt på rammelagrene

Montert lagerskåler og dratt med moment

Demontert igjen

De tverrgående merkene er fra boringsmålet og ikke merkbare

Romslig klaring på veiven

Etter kontrollen av rammelagrene ble det hele montert igjen og aksialslark i veiven ble sjekket. Dette var også godt innenfor toleransen.

Så var det på tide å lure inn råder og stempler

Sjekket også disse med plastigage

Også denne klaringen var ok, og jeg fortsatt med monteringen

Første stempel ferdig montert

Ettersom blokka hadde blitt planet, sjekket jeg stempelhøyden i forhold til blokka

Stemplene stakk 0,3mm over blokka, så istedenfor vanlig apexi 1,2mm pakning kjøpte jeg heller Cosworth 1,5mm pakning.

Under kontroll av den brukte oljepumpa ble det oppdaget et stygt sår.

Derfor bestemte jeg meg for å kjøpe nytt frontdeksel med oljepumpe. Desverre hadde blokka blitt planet med den gamle oljepumpa, så den nye var for høy. 0,43mm på det meste.

Heldigvis fikk jeg hjelp av en kamerat til å ta av noen tiendeler

Etter fresingen åpet jeg oljepumpa og vasket den grundig

Ny og urørt innvendig

Monterte pumpa med rikelig med olje

Boltene ble dratt med moment, slik som beskrevet i manualen

Deretter var det bare å finne frem det forsterka NAPREC registerkjedet

Kjede montert med kjedeguides

Frontdeksel med pakningsmasse

Den essensielle o-ringen mellom frontdeksel og blokk ble heller ikke glemt

Ferdig montert frontdeksel

I andre enden av blokka ville jeg bytte tetningen mot svinghjulet

Pakningsmasse

Og ferdig montert

Deretter fortsatte monteringen av bunndelen med oljeavskraper og sugesil

Så ble blokken pakket vekk i påvente av klargjøring av toppen
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Etter en stund var toppen var tilbake fra maskinering

Jeg bestemte meg for å portmatche innsug og eksos, ettersom jeg allerede har gjort det på begge manifoilene.

Tapet over diverse hull til olje og vann

Så var det frem med luftsliperen og få det slipt

Etterpå ble toppen grundig vasket med HP7 og scotch brite

Det var fortsatt mye koks igjen etter å ha vært i delevaskeren

Etter en god stund ble toppen mye renere

Siden jeg hadde rengjort oljegalleriet på motoren og det kom ut masse grums hadde jeg bange anelser for hva som ville være inni oljegalleriet i toppen.

Jeg slo sentermerker i pluggene

Borret til 5mm

Selv om toppen så gullren ut var det fullt av gammel svart olje i galleriet

Deretter gjenget jeg opp til M6

På begge sider

Så brukte jeg en M6 skrue til å trekke ut pluggene

Åpent oljegalleri

Alle 4 plugger ute

For å kunne tette galleriet igjen bestemte jeg meg for å borre det opp litt og gjenge opp til NPT gjenger slik at jeg kan sette inn en blendeplugg

Ferdig gjenget

Prøvemontering av plugg. Måtte sjekke at jeg gjenget dypt nok til at pluggen ikke stakk ut

Etterpå ble oljegalleriet vasket grundig med HP7, bremserens og lange spiralkoster til det var gullrent.

Lagerbukkene hadde også behov for en vask

Vesentlig forbedring

Jeg var litt usikker på hvor mye klaring det var mellom stempler og ventiler, så jeg bestemte meg for å lage et sett med myke ventilfjærer for å teste litt

For å bøye inn endene på fjærene måtte jeg ha litt varme

Ferdige fjærer

Jeg brukte de indre ringene til å posisjonere fjærene

Og satte på ventilene med noen gamle retainers

Ventiler montert på sylinder nr 1

Fjærene var så tynne at jeg kunne trykke ned ventilene med en finger

Før jeg kunne sette på toppen for testing måtte jeg montere gradskive på veiven. For anledningen dreide jeg opp en foring til å sentrere gradskiva

Montert

Innklokking

La på en original toppakning

Deretter var det bare å lure på toppen med noen skruer samt kammer og et par lagerbukker

Målingene ble gjort med måleur på ventilen

Så trykket jeg ned ventilen til den traff stempelet

Jeg målte på innsug og eksos for hver 5te grad fra -20 til +20
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Den siste sjekken av toppen var bredden på ventilseter.
    Til å begynne med brukte jeg bare blå sprittusj på ventilen og svev den rundt i setet

Allerede med denne metoden oppdaget jeg noe muffens. Skyvelæret er satt til minstetoleranse for setebredde

Etter litt kontroll fant jeg ut at det var uregelmessigheter på de fleste av ventilsetene

Jeg sjekket også diameter på ventilstyringene med et mini boringsmål jeg hadde fått låne

Heldigvis var alle innenfor toleransen

Pga. tynne ventilseter bestemte jeg meg for å levere inn toppen for kutting av nye seter.

Etter et par dager var toppen tilbake igjen og setene så helt fine ut

Jeg sjekket samtlige ventiler og alle hadde jevn kontakt og bredde

Etter en ny vask var toppen klar for montering. Her ble ventiltetninger montert

Brune på innsug

Blå på eksos

Ventiler lagt oppi

Fjærsentrering montert for indre og ytre fjærer

Alle fjærer montert.

Jeg sjekket ventilhøydene med en ombygget ventilløfter

Tomei mekaniske ventilløftere montert

Grovshimsing på benken

Topp klargjort for montering

Ny toppakning, ekstra tykk for å kompensere for planet blokk

Blokk klar for montering av topp

Montering av toppakning etter at topp er grundig vasket

Og vips var toppen på

Så ble kammene lagt oppi

Montert med lagerbukker og kjedestrammer

Jeg måtte til med en ekstra runde med shimsing for å finjustere

Doble guide shims, som vanlig

Etter at topp og kammer var montert satte jeg på toppdekselet, CAS osv og snudde motoren

Filte studs til rammelagre for å unngå å sprekke bunnpanna

Pakningsmasse på nyvasket bunnpanne

Montert

Deksel rundt sugesil

Pakningsmasse på bunnpanne

Montert

Holder til oljefilter montert

Plugger til oljegalleriet i blokka ble montert med gjengetetning

Det samme ble gjort for pluggene til oljegalleriet i toppen

Så var det klart for montering av vannpumpe

Vannpumpe med pakningsmasse

Div kjøleslanger

Innsug og fuelrail

Dynamo

Stuss for radiator

På eksossiden hadde noen av studsene til manifoilen fulgt med ut

Heldigvis fikk jeg kjapt tak i nye

Montert med gjengelåsing

Varmebeskyttelsen rundt eksoshuset hadde blitt sliten, så jeg tok den av og satte på ståltråd for å lage ny

Eksosbandasjen vikles rundt ståltrådene og deretter strammes trådene rundt eksoshuset

Begynnelse og slutt

Meget fornøyd med resultatet

Etter at turboen var bandasjert på ny, var det klart for montering

Ferdig montert turbo

Før heising ville jeg også ha på svinghjul og clutch

Den trofaste HKS clutchen

Trykkplater og lameller montert slik som det var da det ble balansert

Montert med sentreringsvektøy

Etter at det hele var montert ble motorrommet forberedt for heising

God plass til SRen

Demontert panser

Heising

Endelig på plass igjen

Girkassen ble ganske kjapt montert igjen

IC rør

En stund senere var det meste montert

Jeg tok av toppdekselet for å sjekke smøring av kammer

Etter en liten stund med tjinning uten tennplugger kom det godt med olje fra alle hullene

Kort tid senere startet motoren for første gang
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Dette er ikke helt kronologisk, men det gir en bedre fremstilling av prosessen.
    Mens motoren var i deler fikk jeg lyst til å lage ny brakett til servoen. Jeg tegnet den opp i 3d, fant et emne og begynte å sage

Spent opp i fresen

Fresing

2 sider tatt

Begynner å ta form

Borring av festehull

Fresing av baksiden

Prøvemontering

"linjeborring" av hullet som hengsler pumpa

Brukte en pinnefres til å få endelig diameter

Litt knotete, men jeg fikk gjenget opp i bakkant

Ferdig freste skråflater

Godt fornøyd

Ny prøvemontering

Så var det på tide å finne frem rundmatingsbordet for å frese armen som låser fast servopumpa

Grov skisse på emnet

Spent fast og påbegynt fresing

Tar form

Planing av bakside

Ferdig plate

Måtte lage hylse for opplagring av pumpa

Rustfri hylse

Med bolt

Hylsa er løs, slik at når bolten skrues til blir servoen klemt mot anleggsflaten i bakkant

Men den er likevel lang nok til at bolten ikke tar borti festet

Prøvemontering

Her mangler bare mutter for justeringsskruen til reima

Laging av mutter for justeringsskrue

Har ikke flere bilder av prosessen ettersom jeg hadde et lite arbeidsuhell under dreeingen.
    Alu delene ble levert til eloksering og kom igjen noen uker senere.

Ferdig eloksert brakett med servopumpa

Bolten som holder pumpa hadde litt langt hode

Rustfri bolt i A4 kvalitet

Etter en kjapp runde i dreiebenken ble hodet en del lavere

Montert

Så var det bare å lure den nedi motorrommet

Med kortere reim

Jeg har lenge irritert meg over den løse kabelen til CAS'en

Så jeg laget en brakett. Først i papp, så i alu.

Det ble mye bedre
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Ellers har jeg fikset litt småting på 200en. Jeg har lenge hatt litt bensinlukt i bilen, så jeg tømte fuelcellen og trykksatte hele systemet med 0,2 bar.

Etter en lengre jakt med lekkasjesøker fant jeg mye bobling rundt lokket til fuelcellen

Demontert dette for å sjekke om det var noe som kunne forbedres

Byttet o-ring på lokket, smørte opp og monterte igjen.

Et annet prosjekt var nye bremser bak.
    Jeg kom over et sett med bremseskjold, trommelbremser og skivebremser

2 stemplede calipere

Demontering

Klemte ut stempler med trykkluft

Ferdig ribba calipere

Vasket og maskert

Alle overganger ble slipt ned

Også bremseskjoldene ble mattet ned

2 lag med Lesonal 2K filler

For å finne rett fargekode måtte jeg demontere en caliper fremme

Inni skiva fant jeg en del småstein etter den gangen jeg var av banen på reve. Pirket disse forsiktig ut igjen

Bremseskjoldene ble lakket i samme farge som resten av understellet mens caliperne fikk en lakk som lignet ganske bra på lakken på Rotora bremsene

Jeg ville prøve noe nytt, så jeg maskerte nissan logoen

Og slipte ned bokstavene med sandpapir til de var blanke

Deretter var det på tide med klarlakk

Meget fornøyd med resultatet

Montering av tetninger

De gamle bakbremsene måtte demonteres

Rengjøring og prøvemontering

Montering med nye bremseskjold

På bilen igjen

Prøvemontering med skive og caliper

Nye håndbrekkkabler fra R33 GTS

Brakettene måtte modifiseres

Håndbrekkwire

Midlertidig ble vaieren holdt opp av underlagsskiver. Senere dreide jeg aluforinger til å holde disse

Monterte bremsesko

Pusset av lakk fra nav med stålbørste

Rengjort skiver

Justert inn håndbrekk

Fortsatt montering av caliper

Stempler og støvtetninger montert

Nye klosser

Finito

Ferdig montert

Litt mørkt
    '01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Når bremser motor og servo var i boks kunne jeg endelig kjøre 200en hjem i garasjen igjen

Jeg måtte bruke 200en noen dager når jeg overhalte bruksbilen, men stort sett slapp hun unna saltet

Jeg har også jobbet litt med interiøret.
    Drift handbrake button

Fjernet passasjerstol

Ville fjerne sotinga på bilen en gang for alle

Vipps, klare ruter

For morro skyld tok jeg ut hattehylla

La den på benken

Trimmet av noen kanter

Fant frem en rull med karbonfolie

Og vips..

Montert igjen

Det ble ganske greit med Bride baksetet!

Skrudd fast baksete og passasjerstol igjen

Begynner å bli fornøyd med interiøret

Midtkonsollen har også sett litt kjip ut en stund..

Så jeg fant en alu plate

Freste opp et hull

Tidligere har måleren vært montert på utsiden av midtkonsollen og har sett litt klumpete ut, nå blir den montert bak

Kappet ned alu plata

Laget til utsparing

Limt på plass

Etter en runde med sparkling fikk jeg lagt på karbonfolie. Meget fornøyd!

Ser litt jalla ut bak, men men

Når jeg først var godt i gang..

Med flittig bruk av varmepistol lot folien seg legge inntil hele dekselet

Ferdig

Jeg tok likegodt knappene også

Det var litt styr å få samme retning på mønsteret på det hele, men det gikk greit

Rammen rundt girspaken fikk også et lag med folie. Her er det ferdig montert!

Det ble et betydelig løft

Bunnplata under motoren hadde også fått litt medfart gjennom årene

Festene i bakkant holdt på å gi seg

Nye fester

Rengjort plate

Også her ble det karbonfolie

Vips

Montering av nye fester

Poppet på plass

Fra undersiden ser det fortsatt ganske likt ut

Men ovenfra gir det et nytt inntrykk

'01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Jeg har hatt en liten eksoslekkasje, anlegget har vært litt lavt og jeg har lenge savnet screamer pipen, så noe måtte gjøres..

Vekk med flexirøret fra screameren

Gammel eksoslekkasje

Da var det bare å begynne. Kappet vekk litt av downpipen

Satte på V-band flens på cat erstatteren

Mangler et mellomstykke

Mock up

Sveist

Dette løfter anlegget et par cm

Sveising av V-band gjøres best når de er klemt sammen

Ferdig sveist

Sveist på avstiver og lagt på varmebandasje

Montert

Varmeskjoldet med turboen var vært utsatt for sprekking over lengre tid

En avstiver måtte på plass

Saget til

Det var en del urenheter i sveisen, men det gikk på et vis

'01 VW Polo

Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    2,088
    Ellers har 200en blitt brukt en del når været ble finere

Etter 500km var innkjøringen ferdig

Da var det på tide med komptest og sjekke av shimsingen

Når jeg monterte motoren hadde jeg ikke nok av guide shimsene i enkelte størrelser, så jeg måtte bruke vanlige flate shims noen steder. Dette var ikke ønskelig over lengre tid, så jeg mekket til et oppsett for sliping av guide shims. Det består av dreiebenk, spennhylseholder og dremel

Etter litt fintuning fikk jeg til å slipe shimsene med grei overflate og veldig jevn tykkelse

Da var det bare å løsne kjedet, vippe kammene til side og bytte ut shimsene

Doble guide shims på plass

Ferdig shimset

Da var prosjektloggen omsider ajour igjen.
    200en var egentlig klar til både nissan treffet i kristiansand og NSK treffet i stavanger, men jeg måtte på reise med jobben begge helgene, så jeg fikk ikke stilt ut en eneste gang. Håper det dukker opp noe interessant i løpet av sommeren og høsten.
    '01 VW Polo

Lignende tråder

1. Ny GTR avduket! (Mange bilder)
    By Slash in forum Småprat
    Svar: 29
    Siste melding: 27th October 2005, 11:20
  2. Senking (mange unødvendige bilder)
    By awt in forum Småprat
    Svar: 1
    Siste melding: 6th May 2005, 08:52