PDA

Vis full versjon : Lære¨å lakkere bil:)

fisherking
26th December 2004, 15:12
Etter mye grubling og"tenking" så har jeg funnet ut at jeg har lyst til å lære dette. Det kan da ikke være så ufattelig vanskelig. Men jeg kunne trengt en liten "teori start" derfor har jeg lett etter bøker om emnet uten å finne noe som helst. Er det noen som vet om hvor jeg kan få tak i en bok om bil lakkering.

Erico
26th December 2004, 15:13
sjekke boklisten over hva de bruker på Vk1 Billakkerer ;)

Nicolay
26th December 2004, 15:43
snakk med raceshop ;)

henningl
26th December 2004, 20:10
Jeg brukte mye tid i sommer på å lære meg å lakkere med kompressor og sprøyte... det var ikke lett å finne spesielt god literatur på nett ihvertfall, men jeg fikk da hovedpoengene med meg etter mye studier..

Så satte jeg igang.. mye prøving og feiling så lærte jeg faktisk en del etterhvert :)

Sluttresultatet er jeg ganske fornøyd med ihvertfall :) lakket bakluken og bakfangeren. Man ser noen feil i lakken når lyset er riktig, men alt sammen skyldes dårlig grunning og ikke dårlig lakkering.

Så det jeg lærte var at grunningen på være 100% strøken, hvis ikke har det ingen poeng i å lakke.

Nå skal det nevnes at sølvgrå metallic sansynligvis er en lett farge å lakkere.

Even
26th December 2004, 20:36
en lakk sprøyte for grunning, og en for selve basen. et must!

oas
27th December 2004, 01:14
Jeg brukte mye tid i sommer på å lære meg å lakkere med kompressor og sprøyte... det var ikke lett å finne spesielt god literatur på nett ihvertfall, men jeg fikk da hovedpoengene med meg etter mye studier..

Så satte jeg igang.. mye prøving og feiling så lærte jeg faktisk en del etterhvert :)

Sluttresultatet er jeg ganske fornøyd med ihvertfall :) lakket bakluken og bakfangeren. Man ser noen feil i lakken når lyset er riktig, men alt sammen skyldes dårlig grunning og ikke dårlig lakkering.

Så det jeg lærte var at grunningen på være 100% strøken, hvis ikke har det ingen poeng i å lakke.

Nå skal det nevnes at sølvgrå metallic sansynligvis er en lett farge å lakkere.
har du bare kjøpt lakke utsyre eller lånte du det. er det ike veldi dyrt?

aXu
27th December 2004, 01:30
Får kjøpt lakksprøyte til å bruke med en vanlig luft-kompressor.
Det blir ikke dyrt, hvis man allerede har kompresor.

Even
27th December 2004, 01:48
får også tak i sprøyte som går på strøm.
lakerer på jobben som brukte det før privat, funket helt greit sa han. billig og lett vint løsning.

henningl
27th December 2004, 09:07
Jeg kjøpte kompressor og utstyr på biltema.. ca 1500 for kompressoren og ca 400 for lakksprøyten. Det fulgte egentlig med en sprøyte med underliggende kopp i settet, men jeg kjøpte en ny med overliggende og det angrer jeg ikke på.. mye lettere å få godt resultat med den, selv om den underliggende kanskje var litt lettere i starten.

Mange sier at du trenger 50-liters kompressor eller mer, men det er igrunn ikke helt sant. Om du skal lakkere småting som fangere og slikt går det fint med mindre. Skal du lakkere hele bilen blir det nok verre.

Typisk kan du regne med at en lakksprøyte bruker 200 liter luft i minuttet. Min 2-hesters kompressor produserer 120 liter luft i minuttet, så med 12 liters tank så kan jeg da sprøyte i rundt 30 sekunder tenker jeg uten å miste trykk.

Jeg ser at Mekk selger kompressor med litt utstyr for 1600 kroner. Da er det 25-liters tank.

Asbjørn
27th December 2004, 12:50
For å få bra resultat må du vel ha en oilcatch-tank på kompressoren?

Tommy
27th December 2004, 13:20
vannutskiller vel?

jan
27th December 2004, 14:12
vannutskiller,ellers kommer det for mye kondens i greiene,gjerne tappe av tanken på kompressoren for vann først.Lakket selv med en biltema kompressor sånn 50 liter,ville ikke brukt noe særlig mindre. Og for all del,invister i en skikkelig sprøyte med en gang.

Grunn arbeidet er forresten det mest vesentlige,er det som ofte gjør at resultatet ikke er 100%

Asbjørn
27th December 2004, 15:02
vannutskiller vel?

Hehe, mulig det. Lenge siden jeg gikk GK mek.

SSS
27th December 2004, 15:27
Hva med begge deler, en oljeutskiller og en vannutskiller ;)

henningl
27th December 2004, 15:29
Vann-utskiller ja..
Og dess mer liter på tanken dess bedre.. men jeg klarte meg altså med en 12-liters tank, men jeg hadde neppe kunne tatt panseret med så liten tank og fått det 100%.

Men som det sies.. for-arbeidet har utrolig mye å si for det ferdige resultatet, og du må gjerne regne med å pusse og sparkle om og om igjen før det blir bra.

Et lurt triks for å sjekke om forarbeidet er godt nok er å lakke alt sammen lett med en kontrastfarge først, så legger du over med fargen din så det dekker sånn nogenlunde. Så går du over alt sammen med fint vått papir på kloss.. da ser du fort hvor ujevnhetene er. Kontrastfargen blir synlig på de høye feltene, og den andre fargen blir liggende igjen der det er for lavt.. så må du enten legge sparkel eller pusse, alt ettersom.

Forøvrig kan jeg nevne at du trenger overaskende mye greier til lakken.
Grunningen skal ha en tynner
Lakken skal gjerne ha en annen tynner
Og klarlakken skal ha en siste tynner samt herder.

Men jeg lurte på.. Kenneth Moen, kunne ikke du skrevet en fin guide til lakkering for oss? Grunnregler, teknikk, kalibrering av sprøyte, antall lag, forarbeid og etterarbeid og slike ting? Hadde vært glimrende :)

JensK
27th December 2004, 16:56
det hadde vært fine greier :P Med tanke på at lakkeringsverkstedene har lei tendens til å brenne ned her i byen..

hybris
27th December 2004, 18:19
Vann-utskiller ja..
Men jeg lurte på.. Kenneth Moen, kunne ikke du skrevet en fin guide til lakkering for oss? Grunnregler, teknikk, kalibrering av sprøyte, antall lag, forarbeid og etterarbeid og slike ting? Hadde vært glimrende :)

Da får han jo ikke noe å gjøre hvis alle skal lakke selv? :)

SxTurbo
27th December 2004, 19:27
Link til grunnarbeid og bannskap.... :wink:

http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.ph ... llakkering (http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?t=5405&highlight=hellakkering)

kmm
27th December 2004, 20:48
Vann-utskiller ja..

Da får han jo ikke noe å gjøre hvis alle skal lakke selv? :)
hehe.
jeg anbefaler å betale en fagmann for å gjøre alt. da blir det bra.
man trenger grunning med herder og tynner. man trenger baselakk med tynner. 1liter base koster 1000.- man trenger klarlakk med herder. maskeringspapir å teip. pussepapir. sparkel. en lakksprøyte som er bra koster fort 3000.- å ikke minst en lakkboks for å unngå støv å lakke med riktig tempratur. tror ikke det er stort å tjene på å gjøre det selv. desuten så blir det ikke like bra. har alderin fått en ferdigpussa bil av en kunde som er bra. det kreves tid for å lære å pusse å lakke. det er en kunst. man må ikke legge på for lite å ikke for mye maling. betal heller 12000.- for en helakkering en å gjøre det selv er mitt tips :wink: skal jeg lære bort så må det gjøres på jobben. det går ikke å lære bort det svart på hvit.

fisherking
27th December 2004, 22:27
Hei, takker for alle svarene jeg har fått. Såklart hadde det lønt seg å få dette gjort av proffe..ingen tvil. Men da lærer jeg jo dette aldri:)Har allerede en stor kompressor, men mangler en ordentlig sprøyte. Det er vell litt lenger frem i tid men jeg liker å gjøre litt research før jeg setter igang.

henningl
28th December 2004, 00:06
Jeg brukte sikkert en god måned på å prøve å få lakkert bakluken og fangeren min.. det ble mye prøving og feiling med pussingen gitt :lol:

Og sluttresultatet har god farge og glans, men for dårlig pussing :lol:

Menmen.. det var morro å prøve, og går det til helvete så er det nå bare å pusse bort og få en proff til å fikse det. ;)

Mats`ern
28th December 2004, 08:36
http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.ph ... highlight= (http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?t=10090&highlight=)

guide ;)