PDA

Vis full versjon : Nytt "prosjekt": Hus.

MadaGasCar
27th July 2008, 01:16
Som noen kanskje har registrert så har det gått litt treigt framover i prosjekttråden min i det siste,
og det har sine naturlige forklaringer: Jeg har startet med husbygging.
Og etter forespørsel fra andy_s14 her inne legger jeg nå ut en "prosjekttråd" på framgangen, da det kanskje kan være interessant for andre.
Jeg legger den her i småprat da det faller seg mest naturlig.

Litt først om planen:
Huset og tomta er kjøpt gjennom Hedalm Anebyhus, og huset er et slikt elementhus som lages på fabrikk og fraktes i deler til tomta der de monteres.
Huset kommer i uke 32, og før den tid skal jeg ha satt opp komplett kjeller, med bærevegg og støttemurer.
Og det er der tida mi har forsvunnet i det siste.
Pipe skal jeg også sette opp, men det kommer senere.
Jeg valgte å sette opp fundament og vegger i Bewi-mur, det er et byggesystem som er laget etter byggekloss-prinsippet:
To kassetter av 8 cm EPS(Ekspanded PolyStyren), en slags isopor, settes sammen med en plastbro, slik at de utgjør et element, og man fyller disse med sement.
Broene varierer i lengde, men normal lengde gir et rom mellom de to platene på 14 cm, hvilket gir deg en fullisolert vegg uten ekstra isolering.
Se her for mer informasjon: http://www.bewi.no/.

Hvorfor jeg valgte Bewi:
Det ble sagt at det var et veldig enkelt system å jobbe med, og selv en amatør skulle kunne å bruke det.
Det viste seg også å stemme godt.
Det skulle gå relativt kjapt å sette opp en grunnmur, og på grunn av et visst tidspress så ble dette beste alternativ.
Man slipper også å tenke på leie av forskalingselementer, som man hadde vært nødt til om man skulle støpt en mur.
Veggen blir som sagt fullisolert, og man sparer penger på ekstra isolering i etterkant for å imøtekomme isolasjonskrav.
Elementene har i tillegg innebygde spikerslag, slik at man kan skru gips-/sponplater direkte på veggen.
Dette gir også en besparelse i forhold til ellers påkrevd utlekting innvendig.

Noen tips før vi setter igang med byggeprosessen:
Vær nøye med måling på fundamentet!
Diagonalene mellom hjørnene må være nøyaktig like, da det er avgjørende for huset som kommer oppå og skal passe.
Oppvatring er også veldig viktig, vær nøye her også. Det skal tross alt sement oppi, og blir det stort avvik gjør det det bare verre for deg selv etterpå.
Om man bruker en dag ekstra på fundamentet og er nøye der, så har man igjen for det senere, da elementene har "knaster" på langsidene som det neste skiftet med elementer passer i, og gjør man skikkelig arbeid der er det som å bygge Lego resten av veggen.
Noen andre i byggefeltet som satte opp grunnmur av samme system slurvet noe jæ****, og de fikk 16 cm(!!!) forskjell på diagonalene(kravet er +/- 1 cm!!!),
9 cm høydeforskjell topp murekrone(kravet er +/- 5 mm!!!) og den ene veggen var 25 cm lengre enn den andre!!
Hva de gjorde galt vet jeg ikke, de måtte ha regnet forferdelig feil, resultatet ble hvertfall at de måtte bruke 100k i avrettingsmasse for at de i det hele tatt ville sette opp huset oppå grunnmuren.
Vær nøye med avstiving og utvendige støtter på fundamentet, så det ikke flytter på seg når man fyller i betong!
Naboen slurvet litt der, og det begynte å bule litt ut. Han fikk heldigvis hentet seg litt inn, men bra ble det ikke, da man rett og slett ikke har sjans til å holde imot 40 tonn sement. Så han måtte kappe knastene, som skulle vært der for å starte på med veggen, og brukte 2 dager ekstra for å plassere veggene riktig.
Når man kommer opp på veggen, og man skal lage utsparing til dører/vinduer, vær nøye med å forsterke ekstra godt rundt utsparingene om det ikke er en plastbro innen 10 cm fra utsparingen, da muren blir for svak ellers og kan rase ut ved sementfylling. Elementene skal ikke kappes lengre fra en plastbro enn 10 cm uten ekstra støtte!
Innhent pristilbud flere plasser på det du trenger av materialer og slikt, og be om et komplett tilbud ut ifra grunnmurstegningen.
Dette hjelper deg langt på vei, da du slipper å regne volum og kvanta selv, og du kan spare deg mange tusen kroner.
Følg opp de du har satt til å gjøre de forskjellige oppdrag, slik som rørleggerarbeid og graving.
Disse kan lure deg trill rundt og slurve veldig, så det lønner seg å lese litt om krav og anbefalinger for de forskjellige arbeidsoppgavene.
Om rørleggeren ikke legger bunnledningen med fall f.eks, så får du et stort problem når grunnmuren og huset er kommet opp, og du får en vannlås på kloakkledningen! Og ingen av de kommer til å erkjenne noe skyld, da det heller ikke kan bevises at de har gjort en feil, og heller ikke rettes opp i.
Vær nøye med å ta masse bilder underveis i byggingen!
Ta bilder av alt, og opprett en logg eller en beskrivelse av hvordan du har gjort ting. Om det senere skulle skje noe, og det blir krav om forsikring, så kan du da legge fram bevis på at du har gjort alt etter regler og forskrifter, og har alt ditt på det rene. Blir veldig vanskelig å bevise noe når alt er støpt inne.

Blir sikkert mye nytt og uforståelig for mange her, men jeg skal prøve å komme tilbake til det og forklare langs veien ;-)

Min tidsramme på oppsetting av grunnmuren var på nøyaktig 14 dager, før jeg måtte på jobb igjen.
Og fra jeg satte spaden i jorda og til jeg var ferdig gikk det nøyaktig 14 dager, jeg var ferdig med støping av veggene kl. 19.00 på en tirsdag, og jeg dro på jobb onsdag morgen. Da hadde det blitt noen lange dager, men med litt hjelp så gikk det godt :lol:
Da setter vi igang!

MadaGasCar
27th July 2008, 01:48
Dag1-4 brukte vi på mye måling og div for å finne ut hvor vi skulle plassere fundamentet.
Kommunen hadde vært på besøk og stukket ut 3 av hjørnene, som er minstekravet, slik at vi kunne begynne å måle oss fram utifra grunnmurstegninga.
Vi gikk da en runde med ei bensindrevet loppe og komprimerte bakken skikkelig, slik at det ikke skulle bli noe sig eller slikt senere.
Vil jo nødig at huset synker :roll:

Når vi hadde gjort det, fikk vi satt opp en staur der ytterkanten av hvert hjørneelement skulle være, og trakk opp snorer.
Disse er for å se hvor veggen skal komme, og må strammes skikkelig til, ellers kan veggen bli skeiv.
Skal litt til, da man sannsynligvis går over og kontrrolmåler hvertfall 50 ganger etter dette punktet.

Vi satte så ut de 4 hjørneelementene, og vatret disse opp.
Her fikk jeg låne en laservater av en snekkerkompis, men jeg lagde meg en vannvater som jeg gikk over til,
for laservateren viste 2 cm høydeforskjell når vannvateren var korrekt.
Vannvateren brukte jeg gjennom hele byggeprosessen, og det viste seg å være et kjempebra verktøy.

Når jeg hadde funnet hjørnene og de var i vater, så gikk jeg ut ifra de og begynte å sette opp elementer.
Jeg kappet da det innerste elementet i to, slik at jeg skulle få en bankett på totalt 60 cm høyde etter ferdig støpt gulv.
Kommer tilbake til dette litt senere.
[attachment=2:1flepxm5]1-4 1.JPG[/attachment:1flepxm5]

Kassettene ble satt sammen av plastborer med et avstandsstykke imellom, slik at jeg fikk satt sammen to plastbroer.
Dette på grunn av at jeg skulle ha bankett. Bredden på støpen ble da 38 cm. Grunnen til at det ble bankett er at jeg bygger på leiregrunn, da er det anbefalt med bankett. Sjekk derfor opp grunnforholdene der du skal bygge før du setter igang, slik at du er sikker på hvilken løsning du skal gå for.

Pass på å sette sammen den indre og ytre kassetten i fundamentet omfars, dvs at skjøtene ikke er på samme sted, slik at elementet henger sammen med det neste. Dette gjelder også når du kommer opp på veggen, og skal plassere et element på neste rad.
[attachment=1:1flepxm5]1-4 2.JPG[/attachment:1flepxm5]

Bruk også gode arbeidshansker når du seter sammen kassettene, den plastbroen er hard å få i lås, og du ville vært ødelagt i hånda etter bare et par stykker uten hansker.

Når alle elementene i banketten var satt opp, var det på tide med en kaffepause, det må også til ;-)
[attachment=0:1flepxm5]1-4 3.JPG[/attachment:1flepxm5]

MadaGasCar
27th July 2008, 02:54
Dag 5 og 6 ble brukt til å vatre opp muren, stive av denne og begynne på armeringen.

Jeg fant ut at den beste metoden for å vatre opp en side på, var å ta utgangspunkt i et av hjørnene og rette elementene etter hjørnene, istedet for å vatre opp bakken og sette elementene på etterpå.
Dette hadde tatt altfor lang tid, og i praksis vært umulig uten et støpt underlag, da hver eneste lille stein ville ødelagt vatringen.
Så jeg tok utgangspunkt i et hjørne, og la de to elementene ved siden av hverandre slik at toppen på de ytterste knastene på hvert element var nøyaktig like høy, og festet en 2"4" langsetter bankettsiden. Slik fortsatte jeg til hele sida satt sammen med en 2"4" oppe og nede.
Da var den sida rett i forhold til seg selv, også tok jeg enten vekk noe fra bakken eller kastet litt innunder elementene slik at jeg vatret opp grunnen etter elementene, og ikke omvendt.
Så fortsatte jeg slik til alle fire sidene var i vater, og sjekket så diagonalene.
Justerte så inn slik at de var nøyaktig like, og rettet til sidene av banketten slik at de var beine vha en hyssing.
Så slo jeg ned en 2"4" ned i jorda for hver meter rundt hele banketten, og finjusterte sidene og diagonalen slik at alt var perfekt i forhold til grunnmurstegninga.
Da var banketten festet i jorda, og kunne ikke bevege seg noe nevneverdig.
NB: Min bankett hadde en omkrets på ca 40 meter, så jeg brukte ca 200 meter 2"4" bare til avstiving og støtting. ;-)
[attachment=4:1up2wjhc]5-6 1.JPG[/attachment:1up2wjhc]

Armeringsjern ble lagt i, jeg brukte da 2 stk 12 mm jern oppå broene, og 2 stk 12 mm jern under broene, ifølge forskriftene.
NB: De to underste armeringsjernene må du smette under elementene før du fester 2"4"'ene i bakken, da den blir fastlåst, så slipper du å lirke de nedi i ettertid ;-)
[attachment=3:1up2wjhc]5-6 2.JPG[/attachment:1up2wjhc]

Laget en liten skisse for å illustrere hva jeg mente med en banketthøyde på 60 cm:
[attachment=0:1up2wjhc]Tverrsnitt bankett.jpg[/attachment:1up2wjhc]
Inne i banketten kommer gravefirmaet og fyller 25-30 cm drenerende masse, avhengig av hva du selv går for.
Jeg gikk for 30 cm.
NB: Husk å kappe den innerste kassetten etter den høyden drenerende masse du går for ;-)
Oppå der kommer først 10 cm isoporplate, så en duk som fungerer som fuktsperre, og deretter enda en 10 cm isoporplate.
Oppå der igjen legges armeringsnett, som støpes inn i gulvet, støpehøyden er som regel 8-10 cm, jeg gikk for 10.
Du skal da ha en banketthøyde på 60 cm, og knastene på de ytterste kassettene skal ligge rett over støpen, slik at det bare er å sette veggene rett på.
Kommer litt tilbake til plassering av isoporplatene senere.

Armeringsjernene ble så surret fast i plastbroene med ståltråd.
NB:Her brukte jeg vanlig hesjestreng, og en kraftig tang til å tvinne og klippe tråden.
Det er her mesteparten av tiden gikk med, og jeg begrenset det til å tvinne i hver andre plastbro.
Pass bare på at jernene ligger godt nedi sporet, da disse tilfører mye stivhet i banketten og gjør den sterk.
Pass også på at i skjøter og ved hjørnene SKAL armeringsjernene overlappes med 50 cm, så ta høyde for dette når du innhenter pristilbud på jern ;-)
[attachment=2:1up2wjhc]5-6 3.JPG[/attachment:1up2wjhc]

Kapp armeringsjernene med skikkelig verktøy, og husk verneutstyret!
En skikkelig arbeidsbukse er greit å ha, helst en med mange lommer for skruer og skrivesaker, så slipper du å bruke mye tid på henting og leting.
Hansker og vernebriller er et absolutt minimum, bruk også gjerne hørselsvern.
[attachment=1:1up2wjhc]5-6 4.JPG[/attachment:1up2wjhc]

TG1
27th July 2008, 21:13
Morsomt å lese.. keep it coming :D

Andy_s14a
27th July 2008, 21:41
Dette blir bra :D Men hvor er hjelm og vernesko, dette skulle AF Østfold sett :lol:

MadaGasCar
27th July 2008, 23:41
Dette blir bra :D Men hvor er hjelm og vernesko, dette skulle AF Østfold sett :lol:

Ssssshhhh, ikke si noe til de... :oops:

LilleGud
28th July 2008, 00:21

Ssssshhhh, ikke si noe til de... :oops:

Fin fint prosjekt!
fortsett med MYE bilder og stash ! ;)

MadaGasCar
28th July 2008, 00:30
Dag 7 gikk med til å sette opp støtter ut mot bakken, slik at muren skulle bli bombesikker.
Vi begynte også å sette opp armeringsjern vertikalt, som er påkrevd for at støpen i fundamentet og veggen skal henge sammen skikkelig.
legg merke til de små klossene som vi har skrudd på der støttene utover møter støttene vi har slått ned i bakken,
disse brukte vi som kiler slik at vi fikk justert etter ved støpingen.
Graveren kom også og fylte i drenerende masse.
[attachment=4:3qifowx1]7 1.JPG[/attachment:3qifowx1]
NB: Det kan være en fordel å snore opp sidene på fundamentet slik at den buer litt innover før støping.
Når det koommer 40 tonn sement så vil det presse godt på, og det er større sjanse for at sidene da vil bule ut slik at de er nærmere snorbene enn om du har justert de snorbeint først( vil jo da muligens bule litt så man må slå de innover igjen, noe som kan være vanskelig med så mye mottrykk).
Om sidene ikke buler slik at de blir helt bene etter at støpen er fyllt i, kan man jo da bare løsne på kilen, og justere litt ut, så slipper man å bruke krefter i det hele tatt, sementen tar seg av resten.
Sørg også for at støttene utover har godt feste mot underlag som ikke svikter, om disse svikter når støpen kommer i har man større problemer!!

Armeringsjernene skal være så lange at de kommer opp til toppen av første skift på veggen, dvs 60 cm over fundament og 120 cm over bakkenivå.
Så jeg kappet de ca 150 cm, og slo de 30 cm ned i bakken, ved et spikerslag, og satte i den øvre plastbroen der jernene stod(plastbroer og spikerslag er på samme sted). Armeringsjernene skal egentlig stå ca 25-30 cm fra hverandre, men man havner da midt mellom to plastbro-fester, så jeg gikk opp til 40 cm og hoppet over en bro. Ellers hadde jeg fått et jern på hver bro, men 40 cm imellom er mer enn bra nok!
[attachment=3:3qifowx1]7 2.JPG[/attachment:3qifowx1]

Jernene festet jeg med vanlig plaststrips i både øvre og nedre plastbro, eller som her, i øvre plastbro og armeringsjern.
[attachment=2:3qifowx1]7 3.JPG[/attachment:3qifowx1]
NB: Husk å ikke sette i alle armeringsjernene med det samme, men legg til sides 5-6 jern slik at du får en passe stor åpning, gjerne en på hver side av fundamentet(se bilde 7 1).
Du vil alltid gå en del inn og ut, og det gjør ting veldig mye lettere for deg selv om du slipper å klatre innimellom armeringsjern.
Samtidig skal jo rørlegger inn og gjøre arbeid, og du skal senere inn med store armeringsnett som bør få plass i den åpningen ;-)

Et par bilder av oppstøttingen rundt muren,
leg merke til at jeg har lagt en passe stor klosse under ved støtte for å sikre et fast underlag.
[attachment=1:3qifowx1]7 4.JPG[/attachment:3qifowx1]
[attachment=0:3qifowx1]7 5.JPG[/attachment:3qifowx1]

MadaGasCar
28th July 2008, 23:29
Dag 8 var rørleggeren her, og la opp bunnledningene og vannledningene til kjelleretasjen.
Jeg konsentrerte nesten alle stikkene til et hjørne av kjelleren, og legger opp til et framtidig bad der.
[attachment=2:3kt2d8xd]8-9 1.JPG[/attachment:3kt2d8xd]

I tillegg kommer et stikk på motsatt side av kjelleren for fremtidig kjøkken, og et stikk for utvendig vannkran på nedsiden av huset.
Det er ikke så vanlig å ha mer enn èn utvendig vannkran på en enebolig, men jeg ville ha en på hver side, så jeg slipper å dra slangen rundt hele huset .

Om kvelden la vi isoporplatene og fuktsperra, og med 2 hjelpere er dette en jobb som går på en ettermiddag.
Pass på at fuktsperra bør ligge utenfor kanten av isoporplatene ut mot elementene, for å sikre god tetting og at duken er i kontakt med sementen.
Jeg la isoporplatene helt inntil de øvre plastbroene på elementene, slik at man får et mellomrom mellom isoporen og det ytre elementet på 14 cm.
Dette er like langt som avstanden mellom to veggkasetter, hvilket igjen betyr at isoporen kommer rett under den indre veggkassetten.
Dette gir litt ekstra støtte til veggen, samtidig som det forhindrer at du får en kuldebro mellom bakken og kjellergulvet ditt.
[attachment=1:3kt2d8xd]8-9 2.JPG[/attachment:3kt2d8xd]

Langs midten skjærte jeg ut et spor på 40 cm bredde. Her kommer bæreveggen til huset som kommer på toppen, og for at ikke denne skal kunne svikte trengs et solid fundament som den står på. Bæreveggen blir satt opp i 2"6", altså 15 cm bred, og jeg skjærte ut sporet så det var litt over dobbelt så bredt som veggen, for å få fordelt vekta skikkelig, man vil ikke at denne delen gir etter så du får bue på stuegulvet :D
I tillegg ble det skjært ut et område på 1x1 meter, dette blir fundamentet til pipa.
[attachment=0:3kt2d8xd]8-9 3.JPG[/attachment:3kt2d8xd]

NB:Du kan enten gjøre det som jeg har gjort, at du skjærer ut disse områdene gjennom begge lag med isopor, eller du kan nøye deg med å skjære deg gjennom det ene laget. Det er fordeler og ulemper, samt ting å passe på, med begge
Skjære gjennom begge lag: Du vil bruke litt mer sement, men ettersom et lag isopor er 10 cm tykt, vil ikke dette merkes på kontoen engang.
Det går raskt å gjøre det slik, og er enkelt. Pass bare på å legge fuktsperre-duken godt nedi sporet og under pipa, slik at den går godt ut til alle kanter. Du vil helst ikke at denne duken skal forflytte seg eller briste under sementfylling!!
Skjære gjennom det øverste laget: Du vil bruke litt mindre sement, men som sagt er dette minimale mengder.
Du vil imidlertid bli nødt til å legge en annen type isopor under bæreveggen og pipefundamentet, såkalt trykkfast isopor, da den vanlige hvite kommer til å svikte under vekta av bæreveggen og huset oppå. Dette gjør arbeidet litt mer tidkrevende, og muligens litt dyrere. På den andre side trenger du ikke ta noen spesielle hensyn med tanke på fuktsperre-duken.

Til slutt ble armeringsnettene lagt på plass og klippet til, slik at de dekte hele gulvet.
Armeringsnettene skal legges slik at de overlapper med 3 "ruter".
Armeringsnettene ble stripset sammen slik at de hang sammen, og nettene lå tett inntil hverandre.
Dette er litt viktig da du ikke vil at de skal bygge for mye, da kan de komme litt høyt opp i støpen når gulvet legges, og det er litt uheldig i forhold til styrken på gulvet.

MadaGasCar
28th July 2008, 23:59
Dag 9 brukte jeg på å legge støtter under armeringsnettene for å plassere de midt i støpen, sette på plass de siste armeringsjernene vertikalt, stripse disse,
binde ned armeringsnettet, legge armering i fundament til pipe og bærevegg, og sette på knastebeskyttere.
[attachment=4:1uos0x7p]8-9 4.JPG[/attachment:1uos0x7p]

Man får kjøpt forskjellige typer støtter og skinner til armeringsnettene, som bygger opp forskjellig høyder og slikt.
Mine bygde opp 4 og 7 cm tror jeg, så jeg la nettene i på nederste hakk for å få de nærmest mulig.
Det bør legges minst 4 støtter pr kvadratmeter, jeg la endel mer for sikkerhetsskyld ;-)
[attachment=3:1uos0x7p]8-9 5.JPG[/attachment:1uos0x7p]

Ettersom jeg la isoporen inntil plastbroene, ble det et hulrom under isoporen(bankettbredden ble 38 cm som sagt).
Dvs at når de kommer og fyller sement i banketten først, og gulvet etterpå, vil isoporen her få mye oppdrift, og man kan risikere at den flyter oppå sementen og ødelegger alt det harde arbeidet du har lagt bak deg. Derfor bant jeg armeringsnettene ned i den nedre plastbroen på hvert tredje vertikale armeringsjern, med samme hesjestreng som før.
[attachment=2:1uos0x7p]8-9 6.JPG[/attachment:1uos0x7p]

Etter å ha satt ut alle støttene er det viktig at ikke noen deler av armeringsnettene buler mye opp eller har store søkk, om planeringen av den drenerende massen under er gjort skikkelig skal ikke dette være noe stor problem, men kontroller alltid underveis!
Om nettet stikker mye opp noen steder, prøv å sette under flere støtter andre steder der det er søkk, forandre plasseringen på noen av de du allerede har lagt ut, eller tråkk på de nærmeste rundt det området som buler, slik at støttene blir trykt litt ned i isoporen.
[attachment=1:1uos0x7p]8-9 7.JPG[/attachment:1uos0x7p]

Armeringsjern ble lagt i utsparingene, og også disse ble satt på støtter for å få de litt opp fra bakkenivå.
Jernene ble stripset sammen/fast, og med samme lengde overlapp som før.
Her også er det en fordel å legge i jernene før du har lagt armeringsnettene,
så du slipper å træ de innigjennom nettene og risikere å stikke hull i fuktsperra,
samtidig som du sparer mye arbeid. jeg rakk det dessverre ikke kvelden i forveien :evil:
[attachment=0:1uos0x7p]8-9 8.JPG[/attachment:1uos0x7p]

Knastebeskytterene ble satt på, og sementbilen kom utpå ettermiddagen og fyllte i banketten.
Så da var jeg og gikk rundt der og kontrollerte støtter og bankettsidene, etterjusterte og sto på slik at det ble helt perfekt.
Dette ble en av de lange dagene :twisted:

NB:Knastebeskytterene settes på toppen av den ytterste kassetten, for å hindre at man fyller igjen knastene med sement, og ødelegger grunnlaget for å begynne å bygge rett oppå med neste element. Pass på at disse plasseres omfars, dvs med overlapp i skjøtene, og at de sitter ogst nedpå, slik at ingen sement trenger innunder de! Om så skjer vil sementen presse de opp, og fylle knastene.
Gå gjerne rundt med en hammer og bank de godt nedpå, og gjør som meg: Jeg gikk en runde rundt og la på teip for å tette skjøtene mellom knastebeskytter og element. ;-)

sideways__
29th July 2008, 08:58
en liten How to detta:P morro og se på sitt eget arb da i ettertid osv:D syns du er flink jeg

MadaGasCar
29th July 2008, 19:57
en liten How to detta:P morro og se på sitt eget arb da i ettertid osv:D syns du er flink jeg

Hehe, How to bygge hus :lol:
Takker for rosen, morro å se at folk følger med, og morro om jeg kan være til hjelp for andre.
Er selv amatør på disse feltene, men jeg liker å prøve litt og se at jeg mestrer forskjellige ting,
og om jeg på samme tid kan lære litt bort så er det bare et stort pluss ;-)

Kissan
30th July 2008, 11:16
Dette kunne du Tor Arne! Spennende å følge med..:)

Sandvik
30th July 2008, 17:51
Dette var faktisk interressant å følge med på :D
Keep on! hehe.

MadaGasCar
30th July 2008, 23:18
Takker takker :D
Hyggelig at dere liker det.

MadaGasCar
30th July 2008, 23:30
Dag 10, støpen har fått stå nesten et døgn å herde før jeg kan begynne å gjøre noe særlig igjen.
Ble veldig bra, ikke noe særlig ujevnheter, og gulvet er helt i vater :D
Forskalingene leet seg ikke en milimeter, så støtter lønner seg ;-)
[attachment=4:3ltqd28l]10 1.JPG[/attachment:3ltqd28l]

Det hvite som ligger oppå støpen er utskilte stoffer fra sementen, dette kommer av at det regnet tett når jeg støpte, slik det egentlig gjorde hele byggeperioden :lol:
Støvet er ikke noe å bry seg om.
[attachment=3:3ltqd28l]10 2.JPG[/attachment:3ltqd28l]

Her ser dere knastebeskytterene jeg snakket om.
[attachment=2:3ltqd28l]10 3.JPG[/attachment:3ltqd28l]
Jeg fyllte sement nesten helt opp til kanten på de, slik at det skulle bli enklest mulig å starte på veggene,
selv om jeg måtte fuge under innerkassetten i etterkant.
Trikset med teipen på skjøten funket utmerket ;-)

Legger ved et par bilder av to av sidene på banketten, ikke så enkelt å se godt her ettersom jeg bruker et helt vanlig kompaktkamera,
men her er det ikke mye skjevt :D
[attachment=1:3ltqd28l]10 4.JPG[/attachment:3ltqd28l]
[attachment=0:3ltqd28l]10 5.JPG[/attachment:3ltqd28l]

MadaGasCar
30th July 2008, 23:39
Jeg fikk egnetlig ikke gjort så mye idag,
da jeg ville være sikker på at det var greit å ferdes på gulvet,
men det første som skjedde var at jeg lempet inn et nyinnkjøpt verktøysskap, for anledningen :razz:
[attachment=1:2yalnjt5]10 6.JPG[/attachment:2yalnjt5]

Legg merke til de to isoporklossene med steiner på som jeg har støpt inn i gulvet.
Dette er hovedslukene.
Disse blir liggende under gulvnivå, pga fall og slikt,
og for ikke å støpe de inne la jeg på en isoporkloss(enkel å ødelegge i ettertid),
og en sten på toppen for at ikke klossene skulle flyte vekk under støping.
For sikkerhetsskyld bandt jeg de nedtil med hesjestreng, bare for å være helt sikker.

Jeg begynte så smått på veggelementene,
og fikk lagt på nesten helt første rad før jeg gav meg for kvelden.
[attachment=0:2yalnjt5]10 7.JPG[/attachment:2yalnjt5]

Dette er helt utrolig enkelt, går fort, og er morro.
Etter 10 dager, der mesteparten har gått til armering, binding, støtting osv, var det veldig morro å se litt skikkelig framgang igjen :D

MadaGasCar
30th July 2008, 23:49
Så kom endelig helgen, og det ble litt fart i sakene.
Vi var 4 mann som jobbet jevnt og trutt,
og bare for å vise litt hvor fort dette går:

Lørdag:
[attachment=4:glv315yz]11-12 1.JPG[/attachment:glv315yz]
[attachment=3:glv315yz]11-12 2.JPG[/attachment:glv315yz]
[attachment=2:glv315yz]11-12 3.JPG[/attachment:glv315yz]

Søndag:
[attachment=1:glv315yz]11-12 13.JPG[/attachment:glv315yz]
[attachment=0:glv315yz]11-12 14.JPG[/attachment:glv315yz]

:twisted:

Nerzram
31st July 2008, 01:08
begynner å se ut som ett hus jo :p

Kissan
31st July 2008, 10:08
Hvor er garasjen til Madrezita'en da? :razz:

Nerzram
31st July 2008, 13:25
ser ut som det er no garasjeprosjekkt i bakgrunnen der hvis jeg ikke tar feil? 8)

MadaGasCar
31st July 2008, 14:25
Lillemor må nok dessverre vente litt med å få seg fast husvære,
pengene og prioriteringene havner i huset nå i første omgang,
så får jeg se hvor lang tid det tar før garasje kommer opp.
Er ennå bare på planleggingsstadiet,
og må tenkes grundig igjennom om jeg skal få den som jeg vil.
Er ikke verdens største tomt, og med alle kjipe krav om avstander og piss,
så ser det ut til at jeg enten må nøye meg med en stor enkeltgarasje, eller en trang dobbel.
Så jeg tenker så det knaker, og prøver å utnytte resursene best mulig.

Men for å svare direkte på spørsmålet, så kommer garasjen til å havne på venstresiden av huset, sett fra baksiden.
Det som kommer opp i bakgrunnen der er naboen, som bygger i Bewi han også.

Den tomta som ligger helt inntil vår på venstresiden er det ingen som har kjøpt ennå,
ser salget går tregt også her.
Så om det går en stund uten salg, så kunne jeg tenkt meg å pratet med Hedalm om ikke jeg kunne fått kjøpt den tomta til spottpris.
Den er på ca 700 m2, og hadde passet ypperlig som "garasjetomt" :twisted:

MadaGasCar
1st August 2008, 01:33
Som sagt går dette raskt, og på to dager var veggene oppe, støttestag montert og noe forsterkninger satt på.

Lengdene på elementene passet ikke helt opp i målene på grunnmuren, og derfor måtte det improviseres litt.
Det hadde vi også gjort på banketten, men på en litt annen måte.
Blir kanskje litt dårlig forklart, men here we go:
Knastene på elementene ligger i to rader som "overlapper" hverandre,
dvs at en knast og en nedsenking ligger ved siden av hverandre, og på neste rad ligger de omvendt.
Kommer til å se hva jeg mener på flere bilder etterhvert, om dere ikke forstår.
Hver knast er 2,5 cm bred, og for å komme riktig ut med neste rad, og elementet som kommer oppå, må man kappe knastene i partall, dvs minimum 2 knaster som utgjør 5 cm.
Lengden på mine langvegger var 1118 cm, dv s at jeg manglet 2 cm til neste runde tall som er 1120 cm.
Jeg kunne selvfølgelig kappet så veggen hadde blitt 1115, men da hadde jeg tapt noe areal i kjelleren, og det var enklere å legge til 2 enn å ta fra 3.
Når jeg la til 2 cm og veggen ble 1120 cm, gikk dette akkurat opp i 7 rette elementer, 2 hjørneelementer + 10 cm.
Det samme gjaldt for kortsidene(altså at jeg måtte i med 10 cm).
Da hadde jeg to måter å gjøre det på:
1: Kappe to elementer, et på 60 cm og et på 70, så fikk jeg skutt inn 10 cm(En kassett er 120 cm langt).
2: Bruke 2 elementer til "innskytingsstykker", dvs kappe ut 6 10 cm-stykker av hvert element rundt spikerslagene(veggen består av 4 elementer i høyden x 3 vegger med innskyting= 12 10-centimetere = 2 elementer. En kassett inneholder 6 spikerslag).

Phhuu, håper det ble forståelig :oops: :lol:

Den første metoden ble brukt i banketten, men ettersom jeg fikk en rest på 50 cm for hvert element jeg kappet 70 cm langt, ville jeg ha fått så mye bortkapp at jeg ikke hadde hatt nok kassetter til hele grunnmuren(Mengden elementer er beregnet med 2% bortkapp).
Derfor gikk jeg for metode 2 i veggene, så jeg fikk benyttet mest mulig.
På bilde 11-12 1 ser dere at det mangler en 10 cm i toppen.
[attachment=4:622odhs0]11-12 1.JPG[/attachment:622odhs0]

Jeg skjøt inn alle 10 cm stykkene så nært hverandre, lengst mulig ut mot et hjørne, for å sikre styrke i veggen.
Dette medfører at ikke alle spikerslagene kommer rett over hverandre akkurat i det hjørnet, men det er ikke noe problem, så lenge du vet hvilket hjørne dette er gjort i.

NB:Ved slik innskyting må området forsterkes ekstra, akkurat slik som kapping av et element lenger enn 10 cm fra et spikerslag, det kommer jeg tilbake til.

På framveggen begynte jeg med hjørneelementene og bygget meg innover mot midten, slik at jeg til slutt sto igjen med døråpningen, og kappet elementene slik at den ble i riktig størrelse.
Vinduene ble jeg nødt til å flytte noen cm lengre ut mot sidene enn tegningen viste, ellers hadde jeg ikke fått et spikerslag mellom vinduene, og det hadde gitt meg endel ekstraarbeid med forsterkinger.
[attachment=3:622odhs0]11-12 2.JPG[/attachment:622odhs0]
NB:Jeg la den nedre kanten på alle utsparingene til vinduene 90 cm over gulvet, så jeg kappet elementene i to der det trengtes.
Alle mål står spesifisert i grunnmurstegningen.

Oversiktsbilde:
[attachment=2:622odhs0]11-12 3.JPG[/attachment:622odhs0]

Utsparingene ble kledt med 8" brede bord, slik at de dekket mellomrommet mellom kassettene godt, og satt på plass med skruer på hver side.
NB:Et tips er å bruke litt av plasten som Bewi-kassettene er pakket inn i, og legge rundt bordene.
Ellers vil bordene støpes fast til sementen i veggen, og du har ikke sjans til å få de ut igjen uten å måtte ødelegge bordene.
Denne metoden fungerte meget godt, og sparer deg for mye ekstraarbeid ;-)
[attachment=1:622odhs0]11-12 4.JPG[/attachment:622odhs0]

Så kommer vi til armeringsjernene igjen.
Kravene til armeringsjern i muren er at du skal legge 2 12mm jern i øvre og nedre plastbro på de 2 nederste skift, og 2 12mm jern i øvre plastbro på de to øverste,
med 50 cm overlapp i skjøter. Jernene skal også legges oppå hverandre i skjøtene, for å sikre styrke i veggen.
Det jeg gjorde var at jeg la 2 12mm jern i øvre og nedre plastbro på de to nederste skift, hele veien rundt.
Det samme gjorde jeg på de to øverste skift, mot bakveggen og fram til midt på kortveggene,
mens framveggen og bak til midt på kortveggene la jeg som kravet, 2 12mm jern i øvre plastbro.
Grunnen til den ekstra forsterkingen er for å være sikker på at jeg hadde nok forsterking mot bakveggen, der jordtrykket er,
selv om det kanskje ikke er nødvendig.
Den sjansen var jeg ikke villig til å ta, derfor ville jeg være på den sikre siden.
[attachment=0:622odhs0]11-12 5.JPG[/attachment:622odhs0]

NB:Det kan være lurt å bare montere inn den nedre rekken plastbroer til å begynne med i de to nederste skift, ettersom du skal ha armeringsjern både øverst og nederst. Da slipper du å måtte træ jernene nedi ;-)

MadaGasCar
1st August 2008, 01:39
Noen flere bilder av armeringen:
[attachment=4:3sndfj3h]11-12 6.JPG[/attachment:3sndfj3h]
[attachment=3:3sndfj3h]11-12 7.JPG[/attachment:3sndfj3h]
[attachment=2:3sndfj3h]11-12 8.JPG[/attachment:3sndfj3h]
[attachment=1:3sndfj3h]11-12 9.JPG[/attachment:3sndfj3h]
[attachment=0:3sndfj3h]11-12 10.JPG[/attachment:3sndfj3h]

NB:Ved bøying av armeringsjern kan det være lurt å lage seg til/finne et passelig verktøy å bruke, da de er ganske harde.
jeg brukte en U-skinne som jeg la jernet i slik at det lå stødig, og så tredde jeg jernet fram til der det skulle knekkes inn i et jernrør, som jeg brukte til å bøye med.
Da var det enkelt å få en fin 90 graders bøy selv der bøyen skulle være nært enden på jernet ;-)

Chris Louis
1st August 2008, 01:40
Så ut som ei veldig fin tomt det der, hvilket område er det i?

MadaGasCar
1st August 2008, 01:44
Ferdige utsparinger til vinduer:
[attachment=4:g0l4bl9x]11-12 11.JPG[/attachment:g0l4bl9x]

Mer armering, her av framveggen:
[attachment=3:g0l4bl9x]11-12 12.JPG[/attachment:g0l4bl9x]

Ferdig fasade:
[attachment=2:g0l4bl9x]11-12 13.JPG[/attachment:g0l4bl9x]

Oversiktsbilde:
[attachment=1:g0l4bl9x]11-12 14.JPG[/attachment:g0l4bl9x]

Støttestag:
[attachment=0:g0l4bl9x]11-12 15.JPG[/attachment:g0l4bl9x]

MadaGasCar
1st August 2008, 02:06
Støttestagene har flere formål:
1: Støtte opp veggen slik at den holder seg på plass ved fylling av sement.
2: Inneholder en strekkfisk som brukes til å justere veggen, slik at den blir i vater og snorbein.
3: Inneholder et stag som man kan legge stillasmateriell oppå, slik at men har et komplett stillas rundt grunnmuren.

Disse ble skrudd fast i spikerslagene rundt hele grunnmuren, og festet i gulvet.
Avstanden mellom stagene må man nesten bestemme litt selv, avhengig av lengde på veggene, men helst ikke over 2 meter mellom hvert stag.
Jeg monterte mine med 1,8 meter mellomrom, det passet slik med vegglengden, også fikk jeg et stag nært hjørnene,
det er viktig for å få god støtte under beina når man støper. ;-)
[attachment=4:1v3vhua5]11-12 16.JPG[/attachment:1v3vhua5]
[attachment=3:1v3vhua5]11-12 17.JPG[/attachment:1v3vhua5]

Her ser dere hvordan jeg gjorde det med forsterking av de innskutte 10-centimetrene på den ene veggen.
En 2"4" oppe og nede på hvert element, og den var så lang at jeg fikk festet den i de to spikerslagene på hver side av den innskutte biten.
[attachment=2:1v3vhua5]11-12 18.JPG[/attachment:1v3vhua5]

Her ser dere foten på strekkfisken, festet i gulvet.
Dette kan gjøres på flere måter, enten leie en Hilti for 250 spenn i døgnet hos ditt lokale grovversted og skyte ekspansjonsbolter ned i gulvet,
eller bore to hull i gulvet og putte nedi plastplugger som du skrur en skrue ned i.
Jeg valgte den siste, da skruene kan taes opp igjen, og alt som står igjen er to små hull i gulvet som du fyller med mørtel/gips.
[attachment=1:1v3vhua5]11-12 19.JPG[/attachment:1v3vhua5]

Her er selve staget montert, med strekkfisk(den gullfarvede på skrå) og skinna til stillasen påsatt på toppen.
Alt her er justerbart, så du setter strekkfisken så skrått som du vil, og stillasskinna så høyt som du vil.
Men jeg vil anbefale en vinkel på strekkfisken på 30 grader eller mer, for godt mothold mot veggen, og stillashøyden bør ikke være så høy at det blir problematisk å komme opp med gardintrapp, og den bør helst ligge under de punktene du vil installere ventiler og utsparinger, for din egen enkelhets skyld ;-)
[attachment=0:1v3vhua5]11-12 20.JPG[/attachment:1v3vhua5]

LilleGud
12th August 2008, 22:31
updates ?

MadaGasCar
13th August 2008, 13:34
Sorry, sitter på jobb og har hatt litt å gjøre i det siste, så jeg har ikke fått tid til det.
Men skal se hva jeg får til i kveld.
Er blitt gjort litt mer for å si det slik ;-)

Chris Louis:
Det er et nytt boligfelt under oppføring litt utenfor Trondheim,
2 mil sør for å være eksakt,
i ei bygd som heter Buvika.
Er vokst opp der, så når sjansen bød seg til å skaffe tomt kunne jeg ikke la den gå fra meg :)

TG1
13th August 2008, 13:37
Aha, det er i Buvika du driver og bygger, ja. :)
Fint der, og sikkert litt roligere nedi "sentrum" nå når E139 har blitt flytta litt.

MadaGasCar
13th August 2008, 13:50
Rekker å hive inn en kjapp oppdatering nå,
tar litt tid å organisere bildene også ;-)

Her er vi kommet til dag 13, og stillasen er lagt opp, og festet til skinnene.
Anbefales å legge på en lask dersom stillasplankene dine møtes langt utenfor to skinner, da det gir endel svikt.
Dette resulterer i usikkerhet når du går på det, og det vil du absolutt IKKE bekymre deg for når du går rundt der med støpeslangen i hendene og har andre ting å tenke på enn hvor du setter beina! ;-)

På bilde 13 3 ser dere hvordan jeg gjorde det der jeg skjøt inn 10centimetersstykkene, med forsterking oppe og nede på hvert skift.
Sørg for at det du legger som støtte har godt feste på hver side av det innskutte stykket, gjerne sitter i 2 spikerslag.

På bilde 13 4 ser dere at jeg har lagt skinnene doble over døra, dette er kun for å få litt ekstra støtte der, ettersom det er så kort mellom døråpningen og topp element.

[attachment=3:1fckkado]13 1.JPG[/attachment:1fckkado]
[attachment=2:1fckkado]13 2.JPG[/attachment:1fckkado]
[attachment=1:1fckkado]13 3.JPG[/attachment:1fckkado]
[attachment=0:1fckkado]13 4.JPG[/attachment:1fckkado]

MadaGasCar
13th August 2008, 14:05
Her ser dere hvordan veggene så ut etter at jeg hadde satt på støtteskinnene,
men før jeg hadde foretatt noe justering av veggene.
Ikke særlig i vater, eller snor-rett :lol:
Her ser dere også bedre hvordan knastene ser ut og er plassert i forhold til hverandre,
så kanskje den litt merkelige forklaringen min tidligere i tråden gir mening :lol:
[attachment=2:5c0snq62]13 5.JPG[/attachment:5c0snq62]
[attachment=1:5c0snq62]13 6.JPG[/attachment:5c0snq62]
[attachment=0:5c0snq62]13 7.JPG[/attachment:5c0snq62]

Glemte å nevne fugingen på forrige oppdatering,
som noen kanskje ser så har jeg sprøytet byggskum innunder den innerste kassetten rundt hele muren, og i utsparingene til dør og vinduer.
Dette for at det ikke skal komme betong ut under støping, da innerveggen kom litt opp fra gulvet.
Det gikk med ca 5 tuber byggskum til dette ;-)

MadaGasCar
14th August 2008, 12:35
Fikk ikke gjort så mye dag 13, men etter en kjapp runde med justering av stag ble alle veggene snor-rette, og diagonalen justert.
Når det er sagt, så kan jeg opplyse at den ene diagonalen var 1 cm kortere enn den andre før justering,
noe som kan sies å være veldig bra.
Så om man gjør god jobb i fundamentet har man igjen for det ;-)

Dag 14: D-day!
Jeg måtte gjøre meg ferdig, da jeg skulle på jobb dagen etter, og hadde ikke særlig lyst til å la det stå uferdig i 14 dager.
Så knastebeskytterene ble satt på på toppen av veggelementene, og jeg satte i grunnmursventiler og utsparinger til diverse dragere.
[attachment=4:13lfw0cd]14 1.JPG[/attachment:13lfw0cd]
Som dere ser på bilde 14 1 så har jeg klart å regne feil på den første utsparingen, men dette fikset jeg bare med å sette i biten igjen etterpå. Grunnen til at jeg regnet feil her er at jeg kappet før jeg hadde satt på knastebeskytterene, og glemte å trekke ifra 10 cm.
Så det kan lønne seg å sette på de først ;-)
Jeg benyttet også anledningen til å snappe til meg et av rørene som ble liggende igjen etter rørleggeren, og lage hull til det og sette det på plass. Voila, og vi har gjennomføring for sentralstøvsuger! :D

Grunnmursventiler skal brukes i alle rom som ikke har vinduer med ventiler, og i mitt tilfelle ble det 4 stk ventiler.
Plasseringen på disse er satt i grunnmurstegningen, men her fant jeg ut at jeg kunne være litt "rebell" :lol: og justerte de litt som jeg selv ville, slik at de kom minst mulig i konflikt med plastbroene og de innebygde spikerslagene.
Jeg brukte 6" ventiler, og de passer nesten perfekt mellom to spikerslag, det ene må bare "trimmes" litt for å få den imellom.
Dette sparer deg for mye arbeid og slit, for det er IKKE enkelt å kappe disse plastbroene fra utsiden når man henger på magen over topp grunnmur og det er tre meter ned, uten særlig muligheter til å legge press på saga.
Bilde 14 2 viser hvordan ventilen passer mellom to spikerslag.
[attachment=3:13lfw0cd]14 2.JPG[/attachment:13lfw0cd]

Utsparingene til dragerene derimot kan man ikke forandre plassering på, da de må stå på nøyaktig riktig sted i forhold til grunnmurstegningen(skal jo komme en drager der som skal stemme med andre ting), så her ble det mer arbeid, da alle tre havnet midt på plastbroene og spikerslagene. Til sammen skulle jeg ha 3 dragere: 1 til å bære vekta av vaskerommet som kommer på toppen,
og 2 stk som dragerene til verandaen skal legges i. Her ser dere at jeg har kappet ut de to til verandadragerene.
[attachment=2:13lfw0cd]14 3.JPG[/attachment:13lfw0cd]

Samme utsparingene, men med kasser satt i. Disse ble laget utifra mål i grunnmurstegningen, og er laget av vanlig panelbord i passende dimensjon. Pass på å sette de godt sammen, så de ikke lekker inn betong, eller svikter under betongfylling.
Pass også på at de sitter tight og godt i utsparingen, da de kan presses opp av betongen når du fyller, disse har god oppdrift.
[attachment=1:13lfw0cd]14 4.JPG[/attachment:13lfw0cd]

Her ser dere østveggen, med utsparinger og ventil. Her ser dere også hvordan jeg har gjort det for å få veggen snor-rett:
En tkrue ble skrudd i en klosse med kjent tykkelse på begge hjørner, og en tråd trukket stramt mellom skruene.
Avstanden mellom tråden og veggen ble målt hele veien, og veggen rettet slik at avstanden var lik. Enkelt og greit.
[attachment=0:13lfw0cd]14 5.JPG[/attachment:13lfw0cd]

MadaGasCar
14th August 2008, 14:04
Tid for støping nærmet seg, og siste hånd på verket ble lagt: de siste forsterkingene.
[attachment=4:25379oyj]14 6.JPG[/attachment:25379oyj]

Vinduene fikk en 2"4" hver på tvers, og døråpningen fikk 2, for å hindre at vekten av betongen presset utsparingene innover og vi fikk lekkasje.
Disse ble spikret på plass, slik at de satt tight.
[attachment=3:25379oyj]14 7.JPG[/attachment:25379oyj]

Som nevnt tidligere ble døråpningen laget til slik at det var mer enn 10 cm til nærmeste spikerslag, og det krevdes derfor ekstra forsterkinger.
Det jeg gjorde av at jeg satte fast en 2"4" på hver side av døråpningen, både "inne" og "ute", og festet disse til hverandre med 2 stk 2"4".
Deretter surret jeg en lastestropp rundt, og jekket de inntil hverandre slik ata de sto i godt spenn.
Funket som snus!! :twisted:
[attachment=2:25379oyj]14 8.JPG[/attachment:25379oyj]

De siste utsparingene til de innskutte stykkene:
[attachment=1:25379oyj]14 9.JPG[/attachment:25379oyj]

I bunnen på hvert vindu borret jeg et hull, slik at lufta under vinduene skulle komme ut ved fylling av sement, og ikke lage en luftlomme der.
[attachment=0:25379oyj]14 10.JPG[/attachment:25379oyj]

MadaGasCar
15th August 2008, 13:13
Aha, det er i Buvika du driver og bygger, ja. :)
Fint der, og sikkert litt roligere nedi "sentrum" nå når E139 har blitt flytta litt.

Stemmer det :)
Joda, blitt bedre det også, og utsikten fra der vi bygger ble jo litt forandret også.
Til det bedre vil noen si, andre mener det ikke er særlig pent med en vei som går rett igjennom der det var åkre før.
Jeg for min del synes det er helt greit, er ikke så fan av kun jorder og gårder, og får liksom følelsen av at det er litt mer sentralt enn det er når det går en stor vei der :lol:

MadaGasCar
15th August 2008, 13:30
Slutten på dag 14 nærmet seg, og det var på tide å få inn sementen.
Bilen kom, rigget seg til, og ettersom jeg skulle fylle selv var det bare å kjøre på. :D
Vi tok fyllingen forsiktig, og fylte i 4 vendinger, dvs at vi gikk først en runde og fylte opp det første skiftet, før vi gikk en runde til rundt bakveggen og fylte fram til vinduene.
Da var pumpebilen tom, og den andre sementbilen rullet fram og gjorde klart for tømming.
Dette gav den sementen vi hadde fyllt på først litt tid til å sette seg, og vi kunne fortsette.
Vi fyllte da på framveggen først, da til midt oppå vinduene.
Vi la også endel oppå vindusutsparingene, slik at vi forhindret eventuell oppdrift.
Mellom de to vinduene på hver side av døra er det bare 8 cm som skiller de, og denne kanalen er i tillegg armert godt, så han som kom med pumpa var skeptisk til om vi fikk fyllt godt nok nedi der, men mens jeg gikk den tredje runden rundt bakveggen sto faren min og staket nedi der og etterfylte sement, og også staket rundt yttersiden av vinduene for å hjelpe sementen til å renne ned under vinduene.
Etter den fjerde runden hadde vi fyllt opp veggene, og det var igjen 500 liter sement på bilen :D
Bewi anbefaler å fylle i minst 3 runder for at ikke trykket mot de nederste kassettene skal bli for stort, men vi tok 4 for sikkerhets skyld.
Likevel tok det under 2 timer fra pumpebilen parkerte på tomta til alt var over, og 1000 kilo var løftet av skuldrene mine.
Kan ikke si hvor lettet jeg ble når alt gikk knirkefritt.

Ikke var det noen store lekkasjer, og etter fylling trengtes bare mindre justeringer for å vatre opp veggene igjen.
Jeg reiet over murkronen, og vi kunne konstatere at arbeidet var over for denne gang.
Forståelig nok hadde jeg nok med sementeringen, så det ble ikke tatt noen bilder,
men jeg kan slenge ut et før og etter fylling.
[attachment=1:36nqfobt]14 11.JPG[/attachment:36nqfobt]
[attachment=0:36nqfobt]14 12.JPG[/attachment:36nqfobt]

NB: Det kan lønne seg å ha med seg en ekstra person under fylling, som går rundt og inspiserer for lekkasjer og slikt, slik at du kan få beskjed så raskt som mulig og avbryte pumpingen. ;-)

MadaGasCar
15th August 2008, 13:45
Siste bildene fra støpe-dagen, reiinga av murkrona.
Å reie er egentlig bare å gå over murkrona og slette den til slik at den får fin, glatt overflate, som er i vater.
Til dette fant jeg meg ganske enkelt ei flat fjøl, og brukte denne som rei.
Gå da over overflaten i små bevegelser fra side til side mens du beveger deg framover,
og du vil få en fin overflate mens reia drar med seg eventuell overflødig sement.
Vær litt nøye her, så får du et fin-fint resultat ;-)

Det hadde som sagt regnet HVER DAG de 2 ukene vi holdt på med grunnmuren,
men rett etter vi var ferdige med å fylle åpnet himmelen seg ørlite grann i en kort stund,
og jeg fikk sjansen til et lite stemningsbilde:
[attachment=4:1ey8peia]14 13.JPG[/attachment:1ey8peia]
Sammen med den deilige følelsen av å endelig være ferdig og å kunne slappe av fra tidspresset, gjorde dette til et fint øyeblikk :)

Legg merke til reia som ligger på grunnmuren, så får du en idè om hvordan det gjøres.

Ferdig murkrone etter reiing ;-)
[attachment=3:1ey8peia]14 14.JPG[/attachment:1ey8peia]
[attachment=2:1ey8peia]14 15.JPG[/attachment:1ey8peia]
[attachment=1:1ey8peia]14 16.JPG[/attachment:1ey8peia]
[attachment=0:1ey8peia]14 17.JPG[/attachment:1ey8peia]

MadaGasCar
19th August 2008, 16:18
Etter endt arbeidsperiode var det på tide å innlede neste fase i "prosjektet", nemlig innvendig forsterking,
dvs støttemurer mot bakvegg og bærevegg.
Jeg kommer tilbake til nyttige tips, krav og slikt etterhvert.
Jeg kommer til å publisere på en litt annen måte fra nå enn tidligere, da det ikke går å kataligisere etter dato lenger.
Det ble litt vidstrakt og jeg hoppet litt mellom oppgavene, men jeg skal prøve å sortere så ryddig som jeg kan ;-)

Ettersom bakveggen er lengre enn 6 meter er det krav til murt støttevegg, og jeg gikk da for 2 stk for å være helt sikker.
Bæreveggen ble i tre istedet for Leca, av flere grunner:
- Enklere å raskere å jobbe med.
- Mer brukervennlig i ettertid.
- Billigere.

Sparte faktisk 10k på å sette opp bærevegg i tre selv, fremfor å mure Leca eller få fagfolk til å gjøre det. ;-)
Er i ettertid veldig glad for at jeg gjorde veggen av tre, da friperioden ble meget varm, og ting gikk mye raskere.
Hadde ikke det helt store tidspresset denne gangen, men likevel så mye at jeg har sett mørkt på å bruke Lecavegg.

Da jeg ikke har snekret så mye før, og aldri murt Leca, ble dette en ny utfordring for meg(ikke for det, omtrent ALT jeg har gjort så langt har vært nye utfordringer :lol: )

Du trenger endel utstyr til disse jobbene: Sag, hammer, spiker, vater, snor, øks, tommestokk, tusj, drill(helst to, en batteridrevet og en elektrisk), sementblander(til å sette i drillen), murerbøtte, murerverktøy osv.
Murerverktøyet kan jo variere litt da, om du bruker sementblande eller blander manuelt, men jeg valgte å blande manuelt da det var såpass lite som skulle blandes. Var ikke særlig vits i å kjøpe/leie blande for det.

Okey, nok prat og fjas, lets get to it!

Jeg valgte å starte med bæreveggen i tre.
Jeg brukte da 2"6" material, som er minstekrav til en bærevegg, med materialkvalitet C18(dette kan du velge litt som du selv vil utifra hva de har). C18 er litt bedre kvalitet enn vanlig C20.
Jeg bestemte også etter at jeg hadde startet at jeg skulle lage en utsparing til en ekstra dør med en gang, utover det som var planlagt og satt i grunnmurstegninga, slik at den ligger klar i veggen til senere om det skulle bli behov/lyst.
Er lurt å tenke litt langsiktig her, om du har tenkt å leie ut og slikt, slik at du får gjort klart mest mulig med en gang, sparer mye tid og arbeid senere. Veggen skal jo uansett kles senere, så om utsparingen ligger der gjør ingenting ;-)

Det er flere måter å reise en bærevegg på, noen snekrer sammen hele veggen på gulvet først og reiser den på plass, mens andre starter i en ende og bygger seg opp etterhvert.
Jeg valgte å gå for den siste varianten, da jeg hadde begrenset med arbeidshjelp, og det ville på denne måten bli mye enklere å håndtere for èn person. En annen grunn er at jeg da kunne kontrollmåle og gjøre justeringer underveis, slik at jeg kunne justere meg inn om jeg var på vei i feil retning. På denne måten kan du ta høyde for ujevnheter i gulvet underveis, og korrigere for det slik at du får minimalt med avretting i ettertid ;-)

Jeg startet med å måle meg fram til hvor veggen skulle stå i forhold til bakveggen, på begge sider av kjelleren, og strakk ei murersnor stramt på tvers av murkronen. da hadde jeg nøyaktig høyden på veggen hele veien, og kunne jobbe etter denne.
Jeg målte så fra den ene veggen og ut til dit den ene døren var inntegnet på grunnmurstegningen, og kappet en 2"6" i riktig lengde,
og la denne inntil veggen på gulvet(bunnsvill).
Deretter målte jeg opp en stender som skulle ligge inntil veggen, og satte den oppå den første jeg la, og spikret den i veggen.
Pga at jeg hadde skutt inn 10 cm på hver vegg i grunnmuren, så traff jeg ikke et spikerslag(det gjorde jeg på motsatt side), og derfor fikk ikke stenderen noe hold i veggen.
Dette hadde jeg selvfølgelig en plan for hvordan jeg skulle fikse ;-)

Jeg målte så opp hvor stenderene skulle plasseres langs veggen og satte et tusjmerke for hver stender på bunnsvilla(sett merket så du setter stenderen midt oppå det, for enkelhets skyld ;-) )
Tusjmerkene ble satt med 60 cm mellomrom, dvs at det skulle være 55 cm mellom hver stender. Dette er fordi at det kommer tak/gulvbjelker i etasjeskillet over med 55 cm mellomrom, og disse skal ligge oppå hver sin stender.
Jeg kappet så til et par stendere i riktig lengde, og spikret de fast i bunnsvilla litt vilkårlig utover.
Dette for at toppsvilla skulle ligge stødig, noe som lettet arbeidet mitt betraktelig.
Så la jeg på toppsvilla, slik:
[attachment=3:3m5gnj4a]Bærevegg 1.JPG[/attachment:3m5gnj4a]

Jeg kappet så til en stender som passet akkurat, og en som var nøyaktig 6 tommer kortere, og spikret disse sammen, med spikrer fra begge sidene. Så satte jeg den doble stenderen fast i bunnsvilla på et oppmålt punkt, og vips så hadde jeg ene siden til dørutsparingen :D
[attachment=2:3m5gnj4a]Bærevegg 2.JPG[/attachment:3m5gnj4a]

Jeg gjorde så det samme igjen, og spikret fast denne 92 cm fra den første dobbeltstenderen.
Grunnen til dette er at en standard-dør er 90 cm bred, og man bør da ha en cm eller noe slikt mellom for å ha litt plass for å plassere døra rett og justering når du skal sette i denne. Det gjør ikke så mye om dørutsparingen blir enda rommere heller, bedre det enn at den er for trang. Skal jo uansett skummes igjen ;-)

Deretter kappet jeg 2 biter på 102 cm. og la disse oppå stenderene, slik:
[attachment=1:3m5gnj4a]Bærevegg 3.JPG[/attachment:3m5gnj4a]
Disse ble spikret fast fra oversiden.

Det er visse krav til forsterking både på sidene av en dør og over døra, dette fordi om man ikke forsterker blir dette et svakt punkt i veggen din, og lastene som kommer på toppen vil presse ned, og det vil du ikke, tro meg.
Derfor skal dørutsparingen forsterkes, slik at lastene blir spredt utover.
Litt avhengig av hvor bred dør du har, bør du sette i 2 eller 3 forsterkere, men holder som regel med 2 på en vanlig 90-dør, slik jeg har gjort.
Hvordan du monterer disse to er litt opp til deg selv, du kan sette de helt inntil hverandre i midten eller gjøre som jeg har gjort.
På denne måten ivaretar du spikerslag over døra til når du skal kle veggen senere ;-)
NB:Forsterkerene over døra MÅ ligge på høykant, ellers vil de ikke ha noe nytte what so ever, og du får et stort problem!

Til slutt kappet/monterte jeg til de restrerende stenderene og la på toppsvilla, slik:
[attachment=0:3m5gnj4a]Bærevegg 4.JPG[/attachment:3m5gnj4a]

Som dere kanskje ser har jeg laget en trippel stender der også.
Det er fordi at det er der pipa kommer ned, så den stenderen skal bære en ganske stor last. Lastene angis i kilonewton(kN).
Hvor mange stendere du skal spikre sammen avhenger av hvor stor lasten er , men så vidt jeg har forstått finns det en tommelfinger-regel: 30kN= enkel stender, 60kN= dobbel stender, 120kN= trippel stender.
Hvordan det ser ut videre opp skalaen vet jeg ikke, mulig man må inn med noe stålforsterkning eller noe,
120kN er den største lasten som er oppgitt hos meg.

MadaGasCar
19th August 2008, 23:50
På andre siden gjorde jeg det på samme måte, startet med bunnsvilla og jobbet meg utover.
[attachment=4:252bwkp4]Bærevegg 5.JPG[/attachment:252bwkp4]

Ettersom vannrørene kommer midt i veggen kappet jeg ut et stykke for å få plass til de, istedet for å kappe hele svillen.
Dette gjorde jeg for å opprettholde stivheten i veggens nedre del, og for at det skulle bli enklere for meg selv å kunne fortsette i riktig retning uten å få for mange bøyer og svinger på veggen.
Jeg kappet ut så lite som mulig, for å hindre at så mye materiale som kunne brukes til spikerslag senere, gikk til spille.
[attachment=3:252bwkp4]Bærevegg 6.JPG[/attachment:252bwkp4]

Her kommer enda en last ned, her på 60kN, så jeg laget en dobbel stender og monterte i ;-)
Her ser dere også at jeg har kappet svillen slik at den neste får en stender nært enden, slik at den får god støtte under enden.
[attachment=2:252bwkp4]Bærevegg 7.JPG[/attachment:252bwkp4]

Siste del av veggen var den mest kompliserte delen, da jeg skulle føye sammen de to delene av veggen uten annen hjelp enn meg selv.
Opprinnelig var det tatt utgangspunkt i en 90-dør her, men jeg synes det er litt mer stas med dobbeltdør, og med tanke for planene jeg har for kjelleren så gikk jeg for en 150-dør.
Som før laget jeg åpningen litt større, 152 cm, og satte opp dobbeltstender med utsparing for å legge forsterkere oppå.
Deretter kappet jeg forsterkerene i riktig lengde, og spikret de sammen, før jeg la de oppå dørutsparingen.
På dette tidspunkt sto begge stenderene på sidene, og forsterkerene, uten noe støtte fra toppen, da toppsvilla ikke var lagt på enda.
Dette var viktig, for å få lik avstand mellom stenderene i nedkant av døren som i overkant.
ALLTID husk å mål disse avstandene før du spikrer stenderene fast, ellers kan du risikere at det blir skjevt i øverkant, og du får problemer med å få døren til å passe i utsparingen.
Sett gjerne merker for hvor stenderene skal stå, også på toppsvillen, så er det enklere å treffe.

Som nevnt tidligere satt veggen dårlig fast i muren på den ene siden, og etterhvert som jeg hadde bygget meg inn mot senter av kjelleren, hadde topp vegg glidd 2 cm ifra muren.
Jeg målte nå avstandenmellom de to toppsvillene jeg hadde satt på plass, og la til 2 cm, så kappet jeg den siste biten og satte den fast til en av stenderene.
Det er her en fordel å kappe svillen slik at du får festet den så nært enden som mulig, som tidligere nevnt.
Med litt makt fikk jeg presset svillen ned mellom de to andre, og veggen ble nå stående med press mot muren på begge sider :D
Så snekret jeg svillen fast i forsterkerene over døra under, og i de restrerende stenderene,
og vips så var veggen ferdig! :D
[attachment=1:252bwkp4]Bærevegg 8.JPG[/attachment:252bwkp4]

Over 150-døra måtte jeg bruke 3 forsterkere oppå, for å få fordelt lasten godt nok.
Med så stort spenn er dette å anbefale.
[attachment=0:252bwkp4]Bærevegg 9.JPG[/attachment:252bwkp4]

MadaGasCar
19th August 2008, 23:56
Så var det tid for oppretting, og jeg vil minne om at de første bildene her er tatt FØR noe som helst justering.
[attachment=4:33gs2gzo]Bærevegg 10.JPG[/attachment:33gs2gzo]
[attachment=3:33gs2gzo]Bærevegg 11.JPG[/attachment:33gs2gzo]
Rimelig beint hva?? :D

Det var kun ett punkt som jeg trengte å justere litt opp, og det var rett ved den ene stenderen til stordøren.
Her var det litt for lavt, så litt justering var på sin plass.
[attachment=2:33gs2gzo]Bærevegg 12.JPG[/attachment:33gs2gzo]

Jeg tok ganske enkelt to spikre, satte en de under hver side av bunnsvilla, under der veggen var lavest...
[attachment=1:33gs2gzo]Bærevegg 13.JPG[/attachment:33gs2gzo]

Og voila!!
[attachment=0:33gs2gzo]Bærevegg 14.JPG[/attachment:33gs2gzo]

Ferdig bærevegg, lett og billig!
Ikke verst for en amatør, hva?? :D

MadaGasCar
20th August 2008, 12:37
Tiden var inne for å fjerne utsparingene til døra og vinduene, delvis fordi det gjorde alt mye lettere å få ut regnvann når "dørstokken" ikke var der lenger, og så ville jeg inspisere hvordan sementen hadde fyllt opp.
Døren ble veldig bra, ikke noe å utsette på det, og det var veldig enkelt å rive ut plankene ettersom de ikke satt fast i sementen:
Jeg brukte en hanlig hammer for å rive de opp, pass da på så du legger hammeren mot et av spikerslagene som er støpt inn i veggen,
slik at du får godt mothold og slipper å ødelegge isoporen.
[attachment=3:1if16izj]Utsparinger 1.JPG[/attachment:1if16izj]
[attachment=2:1if16izj]Utsparinger 2.JPG[/attachment:1if16izj]

Under vinduene derimot ble det ikke helt optimalt,
selv om jeg hadde borret hull for å slippe ut luft så ble det hulrom under 2 av vinduene.
[attachment=1:1if16izj]Utsparinger 3.JPG[/attachment:1if16izj]
[attachment=0:1if16izj]Utsparinger 4.JPG[/attachment:1if16izj]

Ikke store greiene i grunn, kunne vært mye verre om jeg ikke hadde borret hull,
og er en enkel sak å ordne opp i ;-)

Plasten var det bare å rive vekk, satt ikke spesielt godt heller, så anbefaler å gjøre det slik :D

MadaGasCar
20th August 2008, 12:46
Enda noen av vinduene:
[attachment=4:2bfo0i4l]Utsparinger 5.JPG[/attachment:2bfo0i4l]

De to andre ble veldig bra
[attachment=3:2bfo0i4l]Utsparinger 6.JPG[/attachment:2bfo0i4l]

Jeg var veldig spent på hvordan søylen mellom vinduene hadde blitt, pga den korte avstanden,
men det ble kjempebra det også :D
[attachment=2:2bfo0i4l]Utsparinger 7.JPG[/attachment:2bfo0i4l]
[attachment=1:2bfo0i4l]Utsparinger 8.JPG[/attachment:2bfo0i4l]

Det eneste var en liten lomme i den ene søylen, men denne er ubetydelig,
kan eventuelt legge litt mørtel i der for egen tilfredshets skyld.
[attachment=0:2bfo0i4l]Utsparinger 9.JPG[/attachment:2bfo0i4l]

Når man skal av med utsparingene er det en fordel å vente noen dager etter man har støpt, da sementen utvikler mye varme som hjelper til på herdingen.
Naboen tok av utsparingene sine etter 2 dager, og da var det fremdeles varmt der.
Han kappet også bort utsparing inn til betongen for støping av støttemurer etter 5 dager, og det var fremdeles varmt inne i veggen.
Det sier litt om isolasjonsevnene til denne isoporen ;-)

MadaGasCar
23rd August 2008, 23:45
Litt sen med oppdateringene her, beklager :roll:

På tide med støttemurene!

Mål deg ut fra sideveggene, og finn ut hvor du skal plassere murene,
sett merker flere steder oppover veggen slik at du får en fin linje i lodd,
og kapp to spor i isoporen, så langt unna hverandre som du vil ha utsparingen bred..
Dette gjøres enkelt med en helt vanlig håndsag ;-)
Deretter begynner jobben med å fjerne isoporen,
litt mer tricky dette, og kan oppfattes som slitsomt,
ihvertfall i knallsol og 40 varmegrader.
Jeg brukte ganske enkelt baksiden av hammeren som øks, og hogg meg vei,
og når jeg kom inn til betongen brukte jeg den som skrape så jeg fikk bort alt.
Jeg havnet selvfølgelig midt på en plastbro,
den gikk jeg løs på med øksa til den var tilnærmet slett.
[attachment=4:2y2877j0]Støttevegger 1.JPG[/attachment:2y2877j0]
Jeg hadde nå en fin kant å legge Leca-blokkene imot,
og i tillegg kom blokkene litt ut fra veggen.
Dette er bra, for man må legge et lag med mørtel mellom veggen og blokkene,
dette fungerer som et glidesjikt og forhindrer at baktrykket bryter veggen løs fra gulvet ;-)

Etter et par timer eller noe hadde jeg begge utsparingene.
[attachment=3:2y2877j0]Støttevegger 2.JPG[/attachment:2y2877j0]

Så var det å måle seg innover i rommet(på samme måte som når du fant avstanden mellom sideveggen og støttemuren),
merke opp så langt ut som du skal ha den, og trekke en tråd.
Jeg brukte to forskjellige metoder med tanke på tråden,
skal fortelle litt etterhvert om fordeler og ulemper.
[attachment=2:2y2877j0]Støttevegger 3.JPG[/attachment:2y2877j0]

Den første veggen skulle være 190 cm lang.
Ettersom Leca-blokkene er 50 cm lange, måtte disse kappes slik at de gikk opp i lengden.
På denne veggen var jeg nødt til å ta av 10 cm på det første skiftet, 20 cm på det neste osv.
Den biten som ble kappet av, la jeg som startstein på neste skift.
Selve avkappingen gjorde jeg ved hjelp av en tommestokk, en tusj og en øks.
Mål først ut den biten du skal kappe av, og tegn så en linje rundt hele steinen.
Bank så LETT på øksa med en hammer, slik at du får et fint spor rundt hele steinen,
før du går en ny runde og får større spor.
Dette er for å få sprekken til å havne på samme sted rundt hele steinen,
ellers vil den sprekke som den selv vil, hvilket er noe DU ikke vil.
Når du så skal dele steinen, sett den på høykant, og jobb deg nedover langs hele flaten.
Leca'en er bygd opp slik at den har hulrom på undersiden for drenering av vann,
og om du legger den på siden når du skal dele kan du risikere at siden kolapser, og steinen er ubrukelig.

Jeg startet med å kappe til så mange steiner som jeg trengte, så jeg slapp å gjøre dette etter at mørtelen var ferdigblandet.
[attachment=1:2y2877j0]Støttevegger 4.JPG[/attachment:2y2877j0]

Hver stein bygger 25 cm, og med èn cm mørtel mellom hvert skift(som er påkrevd),
trenger du 9 skift med steiner, + U-blokk for å sette opp hele veggen.
Min vegg var litt i underkant av 2,5 m høy, så jeg måtte kappe bort litt på et skift,
det kommer jeg tilbake til.

Her er utstyret du trenger til jobben:
Øks, hammer, vater, en treklosse, et utvalg murerskjeer, elektrisk drill, blander,
en bøtte, stige(gjerne to), stor avbitertang, tørrmørtel og vann.

Når du blander mørtelen, ha litt vann i bøtta først og fyll på med mørtel etterpå,
hvis du gjør det omvendt vil det bare bli en stor klump som drillen ikke klarer å røre ut.
Prøv å blande den passe tykk, som en eggedosis, slik at den er passe tørr, men lett å påføre.
Når du har blandet bøtta, skal mørtelen etterlate seg et hull, som ikke sklir sammen.
Du lærer fort å blande riktig ;-)
[attachment=0:2y2877j0]Støttevegger 5.JPG[/attachment:2y2877j0]

MadaGasCar
24th August 2008, 00:26
Jeg la så et lag med mørtel på gulvet, 1 cm tykt, og la så det første skiftet oppå.
Det er viktig å huske at når steinen er lagt ned på mørtelen, så må den legges riktig første gangen,
for om du har lagt steinen og lagt litt trykk på den, og den da er feil, må du legge ny mørtel,
dette pga at væske blir presset ut av mørtelen og den vil bli for tørr til forsøk nr 2.
Det skal ikke legges mørtel mellom steinene, disse skal ligge helt inntil hverandre.

Måling og oppvatring er viktig, da du vil ha en vegg som verken er skrå eller bananformet.
Du må derfor være nøye med å vatre opp hele vegglengden, og justere med å slå på toppen av steinene for å senke eller heve endene.
Når du slår, bruk da baksiden av øksa, gjerne med en treklosse under, slik at du ikke skader steinen for mye.
Pass på at du slår enten på en av endene, eller midt på,
om du slår mellom disse punktene kommer du til å slå hull i steinen(du slår da rett oppå dreneringshullene) ;-)
Etter at steinene er i vater, må du vatre opp oppover siden, slik at den står vinkelrett i forhold til gulvet eller steinen under.
Legg også vateren eller en bein fjøl langs veggen, slik at du er sikker på at den ikke buer seg(får bananform).
Dette vil bli mer kronglete å justere ettersom du kommer oppover veggen, så vær nøye hele tiden,
er vanskelig å ta seg inn om du kommer skjevt ut i starten.
Er ikke så ille å ta inn om veggen ikke er 100% i vater, det kan du kompensere for med litt mer eller mindre mørtel på neste skift, er verre om veggen blir skjev.
Husk også at om du murer opp mer enn 3-4 skift i slengen uten at mørtelen får herde,
vil skiftene bli ustødige, og du kan få en veldig skjev vegg uansett hvor mye du prøver å rette opp.
Så det lønner seg å mure i flere etapper ;-)
[attachment=4:2z8cexw1]Støttevegger 6.JPG[/attachment:2z8cexw1]

Her er en av metodene for å snore opp for å få veggen bein.
Jeg la en 2"4" oppå murkrona og bæreveggen, og spikret fast to snorer til den og nederste skift, slik at jeg kunne sikte etter disse på vei oppover.
Jeg fikk da lagt steinene vinkelrette oppå hverandre slik at snoren NESTEN tok borti hele langsiden av steinen, samtidig som jeg kunne vatre opp fritt.
Fungerte veldig bra, men ikke optimalt. Skal vise hvorfor senere.
[attachment=3:2z8cexw1]Støttevegger 7.JPG[/attachment:2z8cexw1]

Her er et bilde av glidesjiktet.
[attachment=2:2z8cexw1]Støttevegger 8.JPG[/attachment:2z8cexw1]
Stapp godt med mørtel ned bak steinen, så du er sikker på at fugen er helt oppfyllt.
Dette er viktig!
Jeg mistenker at om du hopper over dette punktet, så vil enten muren gi etter for baktrykket og løsne fra gulvet,
eller baktrykket vil presse plasten inn i steinene.
Begge utfallene vil resultere i sig i bakveggen, og en inntrykt vegg har langt fra den styrken du ønsker av en vegg som bærere hele huset ditt :roll:

Veggen må også armeres.
Mellom steinene skal man bruke stige-armering, og disse legges ved siden av hverandre i hele veggens lengde, i mørtelen.
Kan lønne seg å legge armeringen først og mørtelen etterpå, så du får bakt den godt inn.
Jeg la armering i 3 skift, dvs oppå det første, fjerde, og syvende skiftet, for å fordele det mest mulig.
Grunnen til at jeg ikke la den siste armeringen lenger opp er for at jordtrykket minsker desto lengre opp på veggen du kommer,
i tillegg til at du legger armering i U-blokken også.
[attachment=1:2z8cexw1]Støttevegger 9.JPG[/attachment:2z8cexw1]

Som sagt var det sykt varmt når jeg holdt på, og dette har flere uheldige effekter:

1: Mørtelen tørker mye fortere enn den skal, noe som resulterer i at den smuldrer opp og blir til pulver istedet for å herde.
Derfor er det optimalt å støpe når det regner, eller er litt kjølig og overskyet.
Jeg hadde ingen av delene, og måtte derfor sørge for at ikke mørtelen hurtigtørket og veggen helt ubrukelig.
Jeg vannet derfor veggen godt(høres kanskje dumt ut, men helt nødvendig under slike forhold).
La vannet renne i en fin stråle fra toppen av veggen og ned, og su vil se at Leca'en trekker til seg mye vann som den holder på en stund.
Vann mye, og ofte, men ikke med for hard vannstråle, da kan du risikere å spyle vekk mørtelen.

2:Du må også beskytte deg ekstra, da varmen og det fysiske arbeidet gjør at du innen kort tid er skikkelig gjennomsvett.
Drikk mye vann, og vær for all del ikke gjerrig på solkremen.
Her er meg etter første arbeidsdag:
[attachment=0:2z8cexw1]Støttevegger 10.JPG[/attachment:2z8cexw1]
Ikke vanskelig å se hvor jeg har kommet til og fått smurt meg inn :lol:

MadaGasCar
10th September 2008, 22:49
Det går tregt med oppdateringer her, selv om ting har skjedd med prosjektet.
Travle dager får skylda.

Jeg murte opp veggen til det åttende skiftet, og sløyfet det siste halvannet skiftet og U-blokken.
Dette pga stramt tidsskjema, og jeg fant ut at det ikke var nødvendig, ettersom jordtryket så høyt oppe ikke er så stort at det ikke gjorde noe.
[attachment=4:2m8ie04q]Støttevegger 11.JPG[/attachment:2m8ie04q]

Etter at det siste skiftet var lagt på og herdet, så fant jeg ut ulempen med å bruke snorer på den måten jeg hadde gjort:
Selv om jeg hadde vært nøye med å vatre opp i alle retninger, og snorene lå i akkurat riktig avstand fra alle steinene,
så hadde ikke dette unngått at jeg hadde murt skjevt, og gitt veggen "banan"-form.
[attachment=3:2m8ie04q]Støttevegger 12.JPG[/attachment:2m8ie04q]
[attachment=2:2m8ie04q]Støttevegger 13.JPG[/attachment:2m8ie04q]
Det er ikke mye, og ikke av særlig betydning, men jeg kunne likevel vært det foruten.
Jeg kunne ungått det med å bruke flere snorer med kortere mellomrom, men feilen var gjort og det var lite å gjøre med det.
Så jeg fant derfor ut at jeg skulle legge opp horisontale snorer, ei for hvert skift, slik at veggen ble snorbein utover.
Jeg slo da inn spikre i bæreveggen og trakk over til utsparingen i muren.
[attachment=1:2m8ie04q]Støttevegger 14.JPG[/attachment:2m8ie04q]
[attachment=0:2m8ie04q]Støttevegger 15.JPG[/attachment:2m8ie04q]

vEgz
10th September 2008, 23:06
Dæven Tor-Arne, det må jeg si! Hehe! Artig prosjekt detta :mrgreen: Føler meg som reine byggmester bob her jeg sitter og studerer . haha

MadaGasCar
10th September 2008, 23:32
Takker for det Vegard, morro at folk finner det interessant :D

Denne veggen ble bygd opp på samme måte som den forrige, med armeringer oppå skift 1, 4 og 7.
Den skulle i motsetning til den andre, bare være 2 meter lang, og dette gjorde ting mye lettere for meg med tanke på kapping for å legge de omfars.
Jeg behøvde da bare å kappe en stein på midten, for å få de lengdene jeg trengte.
[attachment=4:2cv0qn9k]Støttevegger 16.JPG[/attachment:2cv0qn9k]
[attachment=2:2cv0qn9k]Støttevegger 18.JPG[/attachment:2cv0qn9k]

Det ble betydelig bedre denne gangen med tanke på banan-form :D
[attachment=3:2cv0qn9k]Støttevegger 17.JPG[/attachment:2cv0qn9k]

Da jeg hadde lagt på skift 9, målte jeg opp til topp grunnmur og fant ut at jeg måtte kappe ut 5 cm for å få topp vegg til å flukte med topp grunnmur.
Dette gjorde jeg på tidligere nevnte metode, slik at det siste skiftet ble lavere enn de andre.
[attachment=1:2cv0qn9k]Støttevegger 19.JPG[/attachment:2cv0qn9k]
[attachment=0:2cv0qn9k]Støttevegger 20.JPG[/attachment:2cv0qn9k]

MadaGasCar
10th September 2008, 23:52
Jeg var nå kommet opp til toppen på muren, og pga knastebeskytterene i muren, koner toppen innover mot rommet, så jeg måtte tilpasse den ene U-blokka.
Dette gikk ganske greit, men et tips:IKKE legg en U-blokk over på siden for å tilpasse den, da knekker du veldig lett sidene på blokka! ;-)
[attachment=4:hnd6bma1]Støttevegger 21.JPG[/attachment:hnd6bma1]

Resten av raden ble så lagt på, og justert til.
Her er verktøyet jeg brukte til justeringsjobben.
[attachment=3:hnd6bma1]Støttevegger 22.JPG[/attachment:hnd6bma1]

Fordi jeg gjorde den feilen jeg nettopp advarte mot, så knakk jeg den ene siden på den blokka jeg tilpasset.
Ettersom det ikke skulle noe vekt oppå før jeg støpte så var ikke dette noe problem, men blokka skal jo fylles med sement, så det er jo greit å ha en side av blokka til å holde den på plass. Dette fikset jeg ganske enkelt med å sette biten på plass der den skulle være, satte blokka i posisjon, og spikret en 2"4" på veggen slik at blokka fikk støtte fra utsiden.
[attachment=2:hnd6bma1]Støttevegger 23.JPG[/attachment:hnd6bma1]

Jeg måtte så lage utsparing til en bjelke som snekkerene kommer med senere, som forsterkning til baderommet som kommer på toppen.
Jeg kappet da ut det som jeg trengte av to blokker, og spikret på en trebit for å holde sementen på plass.
[attachment=1:hnd6bma1]Støttevegger 24.JPG[/attachment:hnd6bma1]

Så ble den satt på plass, og veggen var ferdig oppsatt :D
[attachment=0:hnd6bma1]Støttevegger 25.JPG[/attachment:hnd6bma1]

MadaGasCar
10th September 2008, 23:57
Et bilde av hvordan drageren skal stå mellom muren og støtteveggen,
den skal inn i en av utsparingene jeg allerede hadde laget i muren.
[attachment=2:25juvpt0]Støttevegger 26.JPG[/attachment:25juvpt0]

Så var det i med armering i U-blokka, brukte her U-blokkarmering i hele radens lengde.
[attachment=1:25juvpt0]Støttevegger 27.JPG[/attachment:25juvpt0]

Ferdig støpt :D
Legg merke til hvor godt veggen flukter med muren, her har det vært finmåling på gang :lol:
[attachment=0:25juvpt0]Støttevegger 28.JPG[/attachment:25juvpt0]

MadaGasCar
11th September 2008, 01:01
Tiden var nå kommet til å forflytte seg til utsiden av huset,
og å gjøre muren klar for tilbakefylling.
Jeg måtte da legge på fuktsperre for å hindre at vann blir liggende inntil muren til enhver tid, og til dette brukte jeg Platon Grunnmursplate.
Disse kommer i lengder på 10 meter, og varierer i høyden.
Jeg valgte å gå for den høyeste rullen på baksiden av muren, som er 240 cm høy.
Denne ble lagt litt opp på muren, ettersom dreneringsrør blir lagt rundt et stykke under gulvnivå, så jeg brydde meg ikke om å legge den helt fra bunnen og opp(litt dårlig forklart, men husk at total murhøyde er litt over 3 meter, og fra bakkenivå og opp til ferdig gulv i kjelleren er det 60 cm. Dreneringsrørene skal ligge 20 cm under ferdig gulv på det høyeste punktet, så under dette er det ikke så mye vits i å legge fuktsperre ettersom vannet likevel blir drenert vekk).
[attachment=4:z7i5x3ag]Utvendig 1.JPG[/attachment:z7i5x3ag]
Platen ble festet i topp med vanlige skruer og treklosser, for å ikke lage mer hull i plasten enn nødvendig.
Man kan også bruke spesielle skruer som er beregnet til dette(skruer med gummiringer rundt hodene som skal tette hullene),
eller vanlige takskruer med bredt hode.
NB:Det lønner seg å få med seg ihvertfall èn kompis til dette arbeidet, da det er tilnærmet lik umulig å utføre alene.
Selve jobben går relativt kjapt, pass på å ha ferdigoppladede batterier til drillen og du er ferdig på et par timer. ;-)

På framsiden av muren la jeg 1m Platon(kommer i 1m høyde), helt ned til bakkenivå,
med overlapp et stykke opp på kortveggene.
[attachment=3:z7i5x3ag]Utvendig 2.JPG[/attachment:z7i5x3ag]

En typisk overlapp:
Legg alltid platene oppå hverandre slik at vannet får renne nedover uten å komme inntil muren, dvs den nederste platen innerst.
Prøv å få knastene til å gå mest mulig inn i hverandre, slik at plasten blir tett, og ikke bygger for mye. Da vil du klemme den flat når du skrur i treklossen.
Knastene skal ligge med "toppene" inn mot muren, slik at eventuell væske og kondens som kommer på innsiden kan renne uhindret ned til bunnen av muren, uten mulighet til å bli "fanget" inne i noen av "toppene".
[attachment=2:z7i5x3ag]Utvendig 3.JPG[/attachment:z7i5x3ag]

Jeg la plasten litt opp på grunnmursventilene, da jeg skal fylle såpass rundt muren at disse blir liggende delvis under bakkenivå.
Jeg skal da bygge såkalte lysgraver og sette rundt de, slik at de ikke tettes av gress og slikt.
[attachment=1:z7i5x3ag]Utvendig 4.JPG[/attachment:z7i5x3ag]

Framsiden av kjelleren, med plast og dreneringsrør.
[attachment=0:z7i5x3ag]Utvendig 5.JPG[/attachment:z7i5x3ag]
Plasten ble lagt slik at den går et stykke opp på veggen, men det er bare å kappe vekk det man ikke trenger i ettertid.
Pass på å få god tetting rundt døra!

Litt om dreneringsrørene:
De oransje rørene er til taknedløp, og de sorte er drenering for vann som siver ned i bakken.
Disse skal som sagt legges 20 cm under ferdig gulv på det høyeste punktet, og ha et fall på minimum 1cm/m.
Dette er minstekrav, og det kan lønne seg å kreve fra han som legger rørene at du vil ha mer, gjerne 2cm/m.
Desto mer helling, desto bedre drenering! Her er det lurt å følge godt med når de legger rørene rundt huset ditt,
for her har de en tendens til å slurve! Det siste du vil ha er et dreneringsrør uten fall !!

MadaGasCar
11th September 2008, 01:18
Her har tilbakefylling startet, og rørene delvis nedgravd.
[attachment=4:3dlyzgfz]Utvendig 6.JPG[/attachment:3dlyzgfz]
Som dere kan se så har jeg dekt denne veggen med mer plast enn den andre kortveggen.
Dette er for at jeg skal fylle ut mer på denne siden, pga dør inn til vaskerom på bakkenivå, og må da sørge for at alt som skal under bakkenivå er dekt med plast.

Det ene taknedløpet.
[attachment=3:3dlyzgfz]Utvendig 7.JPG[/attachment:3dlyzgfz]
Når man bygger hus er det lurt å tenke litt i forveien har jeg funnet ut.
Alt blir så mye verre å rette opp i i ettertid om man ikke har tenkt på det i fortid :roll:
Og ettersom jeg skal ha garasje en gang i framtiden, så fikk jeg graveren til å legge opp et eget rør for taknedløpet til garasjen, som man enkelt kan koble seg inn på den eksisterende linja når den tid kommer. ;-)

Det andre taknedløpet på baksiden.
[attachment=2:3dlyzgfz]Utvendig 8.JPG[/attachment:3dlyzgfz]

Her er tilbakefyllingen godt i gang, og man kan skimte taknedløpene i forkant av muren.
[attachment=1:3dlyzgfz]Utvendig 9.JPG[/attachment:3dlyzgfz]
Graveren la også isolasjon rundt grunnmuren mens han holdt på, enkelt og greit for meg :mrgreen:

Her ser dere det ene hjørnet på framsiden av muren, med isolasjonen delvis nedgravd.
[attachment=0:3dlyzgfz]Utvendig 10.JPG[/attachment:3dlyzgfz]
Grunnen til at man må isolere utvendig er for at ikke tæla skal komme inntil og innunder grunnmuren din, og skape frostsprengninger
og kuldebroer inn til grunnmuren..
Kravene til isolasjon rundt grunnmur er at det skal isoleres rundt hele grunnmuren ned til en dybde hvor det er frostfritt om vinteren,
hvilket vil si ca en meter her i Trøndelag, mens dere i Stavanger kanskje aldri har tæle om vinteren og slipper å tenke på det ;-)
Isolasjonen skal være 10 cm trykkfast isolasjonsmateriale, og kommer gjerne i blå eller lilla utførelse(lilla i mitt tilfelle).
Det skal isoleres minimum 60 cm ut fra grunnmuren, og rundt hjørnene er det krav til isolasjon 1 meter ut, som vist på bildet.

MadaGasCar
11th September 2008, 01:28
Litt etter var byggegruva helt forandret:
[attachment=4:ekmr44dp]Utvendig 11.JPG[/attachment:ekmr44dp]

På denne siden kommer en veranda, så her blir bakken etterhvert mer jevnt skrånet, slik at bakken blir slakkere.
[attachment=3:ekmr44dp]Utvendig 12.JPG[/attachment:ekmr44dp]

På den andre siden er det ferdig utfyllt slik at garasjen kan plasseres, og dør inn til vaskerommet kommer på bakkenivå.
[attachment=2:ekmr44dp]Utvendig 13.JPG[/attachment:ekmr44dp]

Taknedløpet til huset, og den fremtidige garasjen ferdig nedgravd.
[attachment=1:ekmr44dp]Utvendig 14.JPG[/attachment:ekmr44dp]

Og vips! så var alt arbeidet jeg hadde lagt ned på tomta den siste måneden gravd ned og gjemt for all fremtid! :evil: :lol:
[attachment=0:ekmr44dp]Utvendig 15.JPG[/attachment:ekmr44dp]

Så var det bare for meg å senke skuldrene for en liten stund, og dra på jobb igjen...

MadaGasCar
11th September 2008, 16:35
2 uker senere, da jeg kom hjem fra jobb igjen, så så det slik ut:
[attachment=4:3kuf5yyx]Utvendig hus 1.JPG[/attachment:3kuf5yyx]
[attachment=3:3kuf5yyx]Utvendig hus 2.JPG[/attachment:3kuf5yyx]
[attachment=2:3kuf5yyx]Utvendig hus 3.JPG[/attachment:3kuf5yyx]
[attachment=1:3kuf5yyx]Utvendig hus 4.JPG[/attachment:3kuf5yyx]
[attachment=0:3kuf5yyx]Utvendig hus 5.JPG[/attachment:3kuf5yyx]
Alle veggene var på plass, de drev og la på takstoler på kanappene,
planeringen rundt huset var utbedret og diverse småting :mrgreen:

På stua stikker vinduene litt utenfor resten av huset, vet ikke om det kommer så godt fram på de bildene her,
men flere kommer.

MadaGasCar
12th September 2008, 23:16
Slik ble det seende ut i kjelleren, midlertidig that is :mrgreen:
Drageren på støtteveggen passet som snus i utsparingene ;-)
[attachment=4:2u2358y4]Innvendig 1.JPG[/attachment:2u2358y4]

Kjelleren med ekstra forsterkninger satt opp av snekkerene,
sikkert pga all ekstravekta av alle sponplatene og diverse de har laset inn i stua over.
[attachment=3:2u2358y4]Innvendig 2.JPG[/attachment:2u2358y4]
[attachment=2:2u2358y4]Innvendig 3.JPG[/attachment:2u2358y4]

Det som en gang blir inngangsdøra.
[attachment=1:2u2358y4]Innvendig 4.JPG[/attachment:2u2358y4]

Baksiden av huset.
[attachment=0:2u2358y4]Innvendig 5.JPG[/attachment:2u2358y4]

MadaGasCar
12th September 2008, 23:24
Bilde tatt fra det som kommer til å bli vaskerommet, innover mot entreen og stua.
Legg merke til størrelsen på dragerene og den doble utsparinga til døra inn mot stua :mrgreen:
[attachment=4:47mw3yad]Innvendig 6.JPG[/attachment:47mw3yad]

Bilde mot det som blir vaskerommet.
[attachment=3:47mw3yad]Innvendig 7.JPG[/attachment:47mw3yad]
Legg merke til det ferdig nedfelte gulvet til vaskerommet og det lille badet i entreen.

Et par bilder av stua og vinduskanappene, kommer litt bedre fram her hvordan de stikker ut.
[attachment=2:47mw3yad]Innvendig 8.JPG[/attachment:47mw3yad]
[attachment=1:47mw3yad]Innvendig 9.JPG[/attachment:47mw3yad]

Bilde tatt fra trappeoppgangen inn mot loftet, mot der som hovedbadet og soverommet til meg og madammen kommer.
[attachment=0:47mw3yad]Innvendig 10.JPG[/attachment:47mw3yad]

MadaGasCar
12th September 2008, 23:33
Her kommer loftsstua til å ligge, med soverommene på hver side, og en egen loftsveranda hvor jeg skal sitte på tidlige sommermorgener, iført slåbrokk og med en kopp kaffe i hånden, og nyte utsikten og finværet :mrgreen:
[attachment=4:3nwnvget]Innvendig 11.JPG[/attachment:3nwnvget]

Her kommer de to soverommene til småpøblene.
[attachment=3:3nwnvget]Innvendig 12.JPG[/attachment:3nwnvget]

Ned mot trappenedgangen, med inngangspartiet under.
[attachment=2:3nwnvget]Innvendig 13.JPG[/attachment:3nwnvget]

Her kommer badet, på 8,5 m2, ikke det største i verden, men sikkert mer enn bra nok for oss, og med mer enn god nok plass til boblebad :twisted:
[attachment=1:3nwnvget]Innvendig 14.JPG[/attachment:3nwnvget]

Legger med et bilde av hvordan vi ser for oss at huset skal males, hvilket forsåvidt er påbegynt.
[attachment=0:3nwnvget]Farger.JPG[/attachment:3nwnvget]

MadaGasCar
29th September 2008, 05:01
Utvendig kommer en veranda som trengte søylesko, altså det verandastolpene skal hvile vekten sin på.
Der kreves det at man legger et fundament som man støper en søyle på.
Dette kan gjøres på flere måter, men jeg valgte å kjøpe ferdigstøpte fundamenter, og støpe oppå de.
Dette gjorde jeg fordi jeg hadde dårlig tid til å bli ferdig.
[attachment=4:c2pxd9lk]Søylesko 1.JPG[/attachment:c2pxd9lk]
Graveren gravde ut hull som fundamentene skulle ligge i, og la trykkfast isolasjon under de(pga frost).

Jeg startet med å sette en tråd fast i en spiker, og festet denne i grunnmuren.
Så gikk jeg rett ut til siden, og festet tråden i en fjøl i bakken.
Tråden lå nå nesten helt inntil veggen, så jeg var sikker på at den var i rett linje.
[attachment=3:c2pxd9lk]Søylesko 2.JPG[/attachment:c2pxd9lk]

Jeg gjorde så det samme på motsatt vegg, og målte meg 161 cm ut på tråden(senter av søylene).
Deretter trakk jeg ei snor tvers over de to andre, slik at jeg fikk avstanden til veggen.
Jeg målte så meg nedover snora til jeg kom til dit søylene kommer til å komme ned, og knøyt på ei snor med en stein i enden som lodd, slik at jeg hadde loddet hengende nøyaktig i senter av søyleskoa.
[attachment=2:c2pxd9lk]Søylesko 3.JPG[/attachment:c2pxd9lk]
[attachment=1:c2pxd9lk]Søylesko 4.JPG[/attachment:c2pxd9lk]

Dette gjorde jeg på alle, slik at de lå på rett linje.
[attachment=0:c2pxd9lk]Søylesko 5.JPG[/attachment:c2pxd9lk]

MadaGasCar
29th September 2008, 05:31
Jeg fyllte så inntil med jord,slik at det sto stødig og med snoren helt i senter, og satte et kloakkrør oppå som jeg kappet i riktig lengde(ca så høyt som jeg tror terrenget kommer), og fyllte det med sement.
[attachment=3:20ievv79]Søylesko 6.JPG[/attachment:20ievv79]
Her har man flere muligheter: Istedet for å bruke et rør kan man snekre seg en forskaling, og fylle denne med sement.
Pga lite tid forkastet jeg denne muligheten og gikk for et kloakkrør.
Man får også kjøpt rør i malerforretninger og byggvareforetninger,
eller man kan dra til en teppeforhandler og høre om ikke de har et rør eller to til overs man kan få gratis ;-)
Røret skal ha en minimumsdiameter på 15 cm, så da jeg fant noen kloakkrør som var til overs så tok jeg dette, også gratis :lol:

Så gjorde jeg det samme på nedsiden av huset, der framsiden av verandaen kommer.
[attachment=2:20ievv79]Søylesko 7.JPG[/attachment:20ievv79]

På siden av huset var det veldig viktig å posisjonere søyleskoene akkurat riktig i forhold til grunnmurstegningen,
da bærebjelkene som skal holde verandaen kommer rett oppå. Disse hviler i utsparinger i veggen og går utover, mens foran har man litt mer albuerom da snekkerne tilpasser bjelkene etter søyleskoene.
Det eneste som var viktig var at de lå på linje, slik at drageren ytterst hadde noe å hvile på.

Jeg vet at søyleskoene er skjeve, men det har ikke så mye å si, så lenge at de står på linje, og at toppen på de er i vater, da det ikke blir noe belastning på de fra sidene, kun rett ovenfra og ned.
Trikset er å stake skikkelig godt når man fyller de med sement, slik at sementen er godt pakket sammen, og legge tynnere sement på toppen slik at den vatrer seg ut av seg selv ;-)

Så gjenstod bare de to søyleskoene ved inngangspartiet som skal holde taket over entrèen oppe.
Her gravde jeg bare ut med spade og la nedi isolasjon og fundamentet, før jeg hang en snor i en spiker oppe i taket og fant senter av søyleskoene.
NB:Pass på å bruke en ganske tung stein, det skal veldig lite vind til før snora blir dratt ut av posisjon ;-)
[attachment=1:20ievv79]Søylesko 8.JPG[/attachment:20ievv79]

Jeg kappet så til to rørbiter i passe lengde, og fyllte de med sement som tidligere. Så var den jobben gjort :mrgreen:
[attachment=0:20ievv79]Søylesko 9.JPG[/attachment:20ievv79]

NB:Vær litt oppmerksom på hvor langt under topp grunnmur toppen av søyleskoene kommer før du kapper rørene,
det står oppgitt i grunnmurstegningen maks avstand under topp grunnmur de skal være ;-)

MadaGasCar
29th September 2008, 05:38
Da jeg hadde igjen litt sement etter støpingen av søylesko, blandet jeg noen bøtter med sement og fyllte opp under de to vinudene i kjelleren som ikke var blitt fyllt skikkelig fra før.
I samme slengen gjorde jeg som de gjorde i gamledager: Støpte inn en 5'er. Så er jeg aldri blakk! :mrgreen: :lol:
[attachment=2:15bkqjxb]IMG_2515.JPG[/attachment:15bkqjxb]
Egentlig brukte man å støpe inn en 5'er og en flaske brennevin, men ettersom jeg ikke hadde noe brennevin for hånden så ble det med 5'eren.

Det ferdige resultatet:
[attachment=1:15bkqjxb]IMG_2516.JPG[/attachment:15bkqjxb]
[attachment=0:15bkqjxb]IMG_2517.JPG[/attachment:15bkqjxb]

MadaGasCar
30th September 2008, 02:25
Snekkerene har nå kommet et langt stykke på vei innvendig, med isolering og slikt,
[attachment=4:12cgtdhl]IMG_2528.JPG[/attachment:12cgtdhl]
[attachment=3:12cgtdhl]IMG_2529.JPG[/attachment:12cgtdhl]
[attachment=2:12cgtdhl]IMG_2530.JPG[/attachment:12cgtdhl]

i tillegg til at vi har begynt å male utvendig.
Vi bruker da som sagt oljebeis, og slik så det ut da jeg dro på jobb for snart 2 uker siden.
[attachment=1:12cgtdhl]Maling 1.JPG[/attachment:12cgtdhl]
[attachment=0:12cgtdhl]Maling 2.JPG[/attachment:12cgtdhl]

Vi har også fått opp takrennene og fått taksteinene opp på taket.
Mens jeg har vært på jobb nå så har dama og svigermor malt rekkverket til verandaen,
da det er en fordel å ta dette før rekkverket monteres sammen(vanskeligere å komme til).
Så jeg gleder meg til å komme hjem og se framgangen,
oppdaterer så snart jeg kan ;-)

MadaGasCar
8th October 2008, 21:53
Da er jeg hjemme igjen fra jobb, og endel har skjedd på huset.
Dessverre har kameraet mitt tatt kvelden, sikkert pga sementstøv og dritt fra bygginga,
så jeg har ingen nye bilder å legge ut.

Men jeg kan fortelle så mye som at:

- Taksteinen er lagt utover og taket er tett.
- Søyler til inngangspartiet er kommet på plass.
- Skilleveggene har begynt å komme opp i hovedetasjen, så man begynner å få skikkelig romfølelse nå :D
- Verandaene, både hovedverandaen og loftsverandaen er satt opp, mangler bare rekkverk før de er ferdige.
- Isolering innvendig er så og si ferdig.
- Montering av balansert ventilasjon er godt igang.
- Byggtørke er satt inn og uttøking av huset er startet.
- Pipe er kjøpt og ankommet butikk, og den ene ovnen er fraktet inn i sokkelen.
- Planleggingen av kjøkkenet er i full gang.

Skal prøve å få tatt noen skikkelige bilder ASAP ;-)

MadaGasCar
29th October 2008, 02:54
Starter i kjelleren og jobber meg oppover,
for å vise hva som er gjort siden sist.

I kjelleren er det lagt isolasjon i taket,
og taket er lektet ned.
[attachment=2:39aexw1g]DSCN3120.JPG[/attachment:39aexw1g]
[attachment=1:39aexw1g]DSCN3121.JPG[/attachment:39aexw1g]

Røret for sentralstøvsugeren er også trekt gjennom etasjeskillet,
og gjennom bæreveggen, men her er det skjedd en glipp mellom Hedalm Anebyhus og snekkerene,
så de har ikke fått de oppdaterte tegningene der sentralstøvsugeren er flyttet til motsatt side av kjelleren.
Så dette røret må rives og settes opp på nytt igjen i riktig retning.
[attachment=0:39aexw1g]DSCN3122.JPG[/attachment:39aexw1g]
Bak bæreveggen, i pappeskene, ligger pipedelene,
og ovnen ligger bak der igjen. :D

MadaGasCar
29th October 2008, 22:09
I hovedetasjen er isolasjon i taket ferdiglagt, sammen med nedløpene til balansert ventilasjon.
[attachment=4:36q4tkxt]DSCN3146.JPG[/attachment:36q4tkxt]

Rommene er avdelt :mrgreen:
Jeg har også fått kjøpt inn brannmur å ha i stua, og ferdigmalte panelplater som skal monteres oppe på loftsstua.
[attachment=3:36q4tkxt]DSCN3147.JPG[/attachment:36q4tkxt]

På kjøkkenet er spikerslagene til kjøkkeninnredningen på plass, og buen inn til stua begynner å ta form.
[attachment=0:36q4tkxt]DSCN3109.JPG[/attachment:36q4tkxt]

Vaskerommet:
[attachment=1:36q4tkxt]DSCN3113.JPG[/attachment:36q4tkxt]

Badet i enterèen, og bua i bakgrunnen.
[attachment=2:36q4tkxt]DSCN3142.JPG[/attachment:36q4tkxt]

Rørleggeren har vært og lagt opp rørene på bad, vaskerom og kjøkken,
og montert veggdelen til klosettet på badet oppe.

I tillegg har jeg vært i møte med elektrikker og utarbeidet tegninger over det elektriske anlegget i huset,
fliser til bad og vaskerom er kjøpt inn, fliser til entrèen er plukket ut,
og kjøkkenløsningen er ferdig utarbeidet, bestilt og betalt.

Har også fått malt litt mer på huset utvendig, verandarekkverket er ferdigmalt osv,
men det kommer jeg tilbake til.

MadaGasCar
11th November 2008, 13:15
På tide å få ut en oppdatering eller tre,
før jeg kommer hjem fra jobb og får tatt noen nye bilder :lol:

Noen bilder av ventilasjonen i taket,
før de rakk å isolere den inne.
[attachment=4:2amklshj]Ventilasjon 1.JPG[/attachment:2amklshj]
[attachment=3:2amklshj]Ventilasjon 2.JPG[/attachment:2amklshj]
Stussene som stikker ned er ventilasjonen til de forskjellige rommene,
og de lange rørene som går ned gjennom gulvet går ned til hovedetasjen.

Borte i kroken er ei lita bu,
hvor hovedenheten til ventilajonen er plassert.
Legg også merke til det hvite røret som stikker opp av gulvet,
det er til sentralstøvsugeren.
[attachment=2:2amklshj]Ventilasjon 3.JPG[/attachment:2amklshj]

Så er alt isolert innvendig,
og inndelingen av rommene skal til å begynne, som dere ser rundt badet :mrgreen:
[attachment=1:2amklshj]Ventilasjon 4.JPG[/attachment:2amklshj]
[attachment=0:2amklshj]Ventilasjon 5.JPG[/attachment:2amklshj]

MadaGasCar
11th November 2008, 13:25
Etter en liten stund så var taket og veggene trekt med plast,
som brukes som fuktsperre,
taket var lektet ned,
og rominndelingen ferdig.
Begynner nå å få god romfølelse,
selv om det kan være litt vanskelig å se utifra bildene.

Tatt fra trappeoppgangen, mot bad og det store soverommet:
[attachment=4:cvmp02vt]Rominndeling oppe 1.JPG[/attachment:cvmp02vt]
Legg merke til at rørleggeren har vært og lagt rørene sine,
og utstikkene til badeinnredning og hjørnekar:
[attachment=3:cvmp02vt]Rominndeling oppe 2.JPG[/attachment:cvmp02vt]

Det store soverommet:
[attachment=2:cvmp02vt]Rominndeling oppe 3.JPG[/attachment:cvmp02vt]
I taket på det store soverommet er det satt inn en inspeksjonsluke,
som skal brukes om det blir noe problem med isolasjon, innvendig tak, eller ventilasjonen.
[attachment=0:cvmp02vt]Inspeksjonsluke.JPG[/attachment:cvmp02vt]

De to siste soverommene, tatt fra det store soverommet.
[attachment=1:cvmp02vt]Rominndeling oppe 4.JPG[/attachment:cvmp02vt]

:mrgreen:

MadaGasCar
11th November 2008, 13:37
Sist men ikke minst:

Utvendig!! :mrgreen:

Det har ikke gått like fort som vi hadde håpet med malingen utvendig,
men det kommer seg.

Taksteiner og vindskibord er lagt,
taknedløp er på plass,
bord oppunder tak og møne, samt kanappene montert,
utsparingene rundt vinduer og i mønespissene montert,
og verandaer og rekkverk er oppsatt.
Verandaen på bakkenivå skal utvides litt,
da vi syntes den ble så stutt og merkelig,
så materialer er innkjøpt.
Etter at disse bildene ble tatt er det siste kanappet også malt,
og litt mer på baksiden av huset, over inngangsdøra også.
I skrivende stund driver elektrikkeren på inne,
og har gjort seg ferdig med loftsetasjen.
Så nå har han forflyttet seg ned i hovedetasjen,
og snekkerene har begynt å kle veggene oppe ;-)

Men nok prat, her er bildene:
[attachment=4:1xs56sr1]Begynner å komme seg 1.JPG[/attachment:1xs56sr1]
[attachment=3:1xs56sr1]Begynner å komme seg 2.JPG[/attachment:1xs56sr1]
[attachment=2:1xs56sr1]Begynner å komme seg 3.JPG[/attachment:1xs56sr1]
[attachment=1:1xs56sr1]Begynner å komme seg 4.JPG[/attachment:1xs56sr1]

Vi bruker oljebeis utvendig, type Burmateak,
og det kan se litt lyst ut akkurat nå.
Var ikke helt enkelt å få det jevnt i og med at beisen var så tynn,
og i tillegg lysnet en god del når den tørket.
Så vi får se om det blir malt to eller tre strøk,
avhengig av hvor jevnt og mørkt det blir etter strøk nr. to.

Et lite stemningsbilde tatt for en stund siden ;-)
[attachment=0:1xs56sr1]Stemningsbilde loft.JPG[/attachment:1xs56sr1]

Om noen føler for å legge gjen en kommentar er det fullt lovlig ;-)

TG1
11th November 2008, 22:13
Ser jo veldig bra ut. :D
Lyst på eget hus jeg også.. ;)

trion
12th November 2008, 10:47
Ser bra ut dette! Mye god lærdom om husbygging her! :)
Hvordan er konsistensen på bewli greiene? Mener å ha lest noe om at det var isopor?! Isåfall, er du ikke redd for hvordan det vil se ut hvis folk stikker fingeren i det, eller du kommer borti med en litt hard gjenstand?

vEgz
12th November 2008, 11:30
Looking good 8)

MadaGasCar
12th November 2008, 19:41
Takker takker :mrgreen:

Trion: Er isopor ja, så det vil bli hakk og skader i den om du kommer borti og er uforsiktig.
Men alt av mur som er over bakkenivå skal uansett pusses med murpuss,
så jeg tviler på at det har så mye å si, så lenge at man ikke fjerner store biter. ;-)

smiley87
16th November 2008, 23:57
Gleder meg til vi skal grille å pilse på verandaen til sommeren:D

MadaGasCar
17th November 2008, 00:26
Jepp, jeg også ;-)

Inviterer til grillparty jeg,
så skal vi sitte ute og kose oss utover i de små timer.
Så skal du få sitte på loftsverandaen for deg selv ;-) :lol:

Kissan
17th November 2008, 12:32
Ja det er bare å invitere hele klubben på grillparty Tor-Arne! Jeg kommer jeg..:D Bare 5, 6 timer å kjøre..:razz:

MadaGasCar
17th November 2008, 13:49
Du er selvsagt på gjestelista kissan,
skulle bare mangle.
Hadde vært litt kult om du hadde kommet,
5,6 timer er jo ingenting,
folk som drar lengre enn det for mindre ting ;-)
Kunne likt å sett at det hadde kommet en hel gjeng fra klubben,
fått en bra samling av nissaner i oppkjøselen da ;-)

smiley87
17th November 2008, 16:43
Jepp, jeg også ;-)

Inviterer til grillparty jeg,
så skal vi sitte ute og kose oss utover i de små timer.
Så skal du få sitte på loftsverandaen for deg selv ;-) :lol:

Kan sitte der med min egen lille "propangrill" å kose meg jeg 8) hehe.

MadaGasCar
20th November 2008, 23:52
Da har det skjedd MASSE siden sist gang,
så det blir noen oppdateringer framover :mrgreen:

Har bl.a fått gravd ut et ekstra hull til utvidelse av verandaen,
da jeg synes det ble så rart at den stoppet midt på veggen.
Fyllte hullet med isolasjon for å hindre at frosten satte seg i bakken,men dessverre ikke kommet noe lenger enn det.
[attachment=2:3c3b15cq]DSCN3210.JPG[/attachment:3c3b15cq]

Vi har vært og handlet tilsammen 1,5 tonn med fliser(ja, du leste riktig, TONN :mrgreen: ),
og her er den gode gamle Passaten med deler av lasset.
Legg merke til hvor senket den ble bak :lol:
[attachment=1:3c3b15cq]DSCN3185.JPG[/attachment:3c3b15cq]

Flisene lagt ned i kjelleren,
ble totalt 2 paller.
Har satt opp noen slik at dere skal klare å se hvordan temaet blir,
mørkt på gulv og hvitt på veggene.
[attachment=0:3c3b15cq]DSCN3187.JPG[/attachment:3c3b15cq]

Kjøkken er også ankommet og satt inn i kjelleren,
har dessverre ingen bilder,
men det er jo bare en haug kasser uansett.

MadaGasCar
21st November 2008, 00:12
Jeg har også fått satt opp reisverk til brannmur i hovedetasjen,
det gjorde jeg så enkelt som at jeg la ned en bunnsvill og satte 3 stendere, 2"x6", oppå.
Her med brannmuren oppstilt på baksiden.
[attachment=4:47cinzne]DSCN3212.JPG[/attachment:47cinzne]

Trikkeren ville ha en vegg nede i kjelleren til å plassere sikringsskapet på,
så da la jeg ned en 2"x4" bunnsvill og satte stendere oppå slik at de kom på utsiden av drageren.
Dette fordi at trikkkeren ikke skulle få så mye ekstra arbeid med å bore seg gjennom drageren.
Tror ikke det hadde vært så heldig heller, med tanke på at det er en bæredrager som bør ha styrken den har.
Mellom stenderene la jeg 2"x4" i riktig lengde, og spikret de med bredsiden inn mot drageren,
slik at trikkeren kan trekke ledningene rett forbi uten ekstra arbeid.
Er jo serviceinnstilt vettu ;-)
[attachment=3:47cinzne]DSCN3219.JPG[/attachment:47cinzne]

Så vatret jeg opp veggen ved å banke den til i riktig posisjon nede ved gulvet,
og boret 3 hull i bunnsvilla for å feste den.
[attachment=2:47cinzne]DSCN3222.JPG[/attachment:47cinzne]
Er jo ingen bærevegg, men kan være greit at den ligger stødig, skal jo tross alt klees med plater og div så den bør ikke bevege på seg.

Så satte jeg i ekspanderende bolter et stykke nedi betongen, og strammet de til.
Voila, enkelt og greit!
[attachment=1:47cinzne]DSCN3223.JPG[/attachment:47cinzne]

Så kappet jeg til noen biter og la imellom stenderene.
[attachment=0:47cinzne]DSCN3225.JPG[/attachment:47cinzne]
Dette er fordi at det muligens kommer et bad her senere,
og gulvet må da bygges opp og avrettes.
Bunnsvilla i veggen blir da såpass dekt at veggplatene ikke vil får noe spikerslag nede,
med mindre jeg bygger opp på denne måten.
Greit å gjøre slikt med en gang ;-)

MadaGasCar
21st November 2008, 00:23
Så var det trikkeren som hadde fått gjort litt etterhvert.
Jeg legger ikke ut så mange bilder av alle punktene og kontaktene,
da de framkommer på senere bilder,
samtidig som det ikke er så spennende at det gjør noe.
Så her er noen bilder av det "viktigste":

Stua:
8 stk downlights i taket, fordelt på to grupper,
slik at jeg har individuell justering av lyset over spisebordet og sofakroken ;-)
[attachment=4:2swqfjxx]DSCN3191.JPG[/attachment:2swqfjxx]

Entrèen:
5 stk downlights i taket.
[attachment=3:2swqfjxx]DSCN3194.JPG[/attachment:2swqfjxx]

Kjøkkenet:
6 stk downlights i taket.
[attachment=2:2swqfjxx]DSCN3195.JPG[/attachment:2swqfjxx]

Ledningsrot i taket, glad det er fagfolk som tar seg av dette :lol:
[attachment=1:2swqfjxx]DSCN3249.JPG[/attachment:2swqfjxx]

Alle ledningene ledes inn til vaskerommet,
og ned i kjelleren herfra.
[attachment=0:2swqfjxx]DSCN3196.JPG[/attachment:2swqfjxx]

MadaGasCar
21st November 2008, 00:47
Snekkerene har montert takess på rommene i loftsetasjen for en stund siden,
her på de to små soverommene:
[attachment=4:1uqge9qk]DSCN3203.JPG[/attachment:1uqge9qk]
[attachment=3:1uqge9qk]DSCN3213.JPG[/attachment:1uqge9qk]

Det begynner nå å nærme seg det tidspunkt at vi kan få en midlertidig overtagelse av huset,
slik at vi kan begynne på de tingene vi skal gjøre selv innvendig i selve huset:
Sparkling og maling, legging av gulv, montering av pipe og brannmur, montering av kjøkken, og våtromsarbeide.
Jeg pushet da litt på snekkerene slik at de skulle konsentrere seg om våtrommene først,
da gulvene her skal avrettes og få varmekabler.
På fredag var badet i loftsetasjen ferdig kledd:
[attachment=2:1uqge9qk]DSCN3214.JPG[/attachment:1uqge9qk]
og da jeg kom hjem fra kurs onsdag kveld var de ferdige med vaskerommet og badet nede også :mrgreen:

De hadde til og med fått tid til å kle det store soverommet oppe også :mrgreen:
[attachment=1:1uqge9qk]DSCN3243.JPG[/attachment:1uqge9qk]
[attachment=0:1uqge9qk]DSCN3244.JPG[/attachment:1uqge9qk]

MadaGasCar
21st November 2008, 01:14
Når gulvene skal avrettes må de primes først,
og avrettingsmassen bør påføres innen det har gått 48 timer siden primeren påføres.
I mellomtiden må altså nett for, og varmekabler legges,
noe som raskt tar en hel arbeidsdag.
Etter avretting må gulvet stå å herde i minst 2 døgn før man kan begynne å gå på det,
så man er sikker på at det er skikkelig gjennomherdet.
Det mest gunstige er derfor å støpe rett før helgen,
slik at det får stå i fred over helga uten trafikk.
Jeg dro derfor rett fra kurs og opp til huset,
og primet våtrommene onsdag kveld,
slik at den hadde tørket til idag, og alt var klart for å legge nettene til varmekablene.

Vaskerommet og det lille badet ryddet og klart for priming:
[attachment=3:2fjdow2k]DSCN3231.JPG[/attachment:2fjdow2k]
[attachment=2:2fjdow2k]DSCN3232.JPG[/attachment:2fjdow2k]

Etter priming:
[attachment=1:2fjdow2k]DSCN3235.JPG[/attachment:2fjdow2k]
[attachment=0:2fjdow2k]DSCN3233.JPG[/attachment:2fjdow2k]

Primeren skal sørge for et lag med tett film mellom gulv/vegg og avrettingsmassen,
slik at ikke væska i denne trekker inn i gulv og veggplater.
Disse vil isåfall svelle opp og ødelegges,
og avrettingen går i dass.
Primingen er veldig enkel, og det kan gjøres av DEG.
Primeren er en tynn blå væske som smøres utover med maler-rulle,
og når den tørker blir den gjennomsiktig.
Pass bare på at du får primer også på veggen nede ved gulvet,
da den skal dekke alt som berøres av avrettingen.
Selve påføringen går relativt raskt,
og jeg var ferdig med dette kl 01.00 inatt ;-)

MadaGasCar
21st November 2008, 01:38
Klokken 07.00 imorges var jeg oppe i huset igjen,
og begynte å legge nettene.
Hva gjør man ikke for trikkeren.(hint hint, Andy ;-) )

På vaskerommet og det lille badet var det bare å legge de rett nedpå og feste de,
men på badet oppe var det litt mer arbeid.
Der er gulvet fellt ned med gulvplatene lagt mellom gulvbjelkene,
og man har da åpne sprekker ned til etasjen under.
Avrettingsmassen er tyntflytende,
og vil dermed renne ned i de sprekkene og inn i etasjen under.
Så her måtte jeg fuge igjen alle sprekkene før jeg kunne legge nettene.
Til dette brukte jeg vanlig sponplatelim ;-)
Her er ferdigfuget gulv, og legging av nett godt i gang:
[attachment=4:3pqtvaek]DSCN3242.JPG[/attachment:3pqtvaek]

Legg merke til at jeg har lagt en hvit strimmel rundt hele rommet,
dette er en form for beskyttelse som skal hindre avrettingsmassen i å få kontakt med vegg,
og ta opp bevegelse i rommet(i et nytt hus vil alltid treverket leve og bevege seg litt den første tiden)

Så var elektrikkeren inne og la ned varmekablene sine,
og stripset denne fast i nettene, så nå er det klart for støping, som skjer imorgen :mrgreen:
[attachment=3:3pqtvaek]DSCN3240.JPG[/attachment:3pqtvaek]
[attachment=2:3pqtvaek]DSCN3246.JPG[/attachment:3pqtvaek]

NB:I og med at dette er et helt nytt hus, så trengs det kun tynnavretting til våtrommene.
Nettene til varmekablene vil da fungere som armering til avrettingsmassen, så det er viktig at nettene legges helt inntil hverandre slik at de dekker hele gulvet.
Når man legger ned nettene er det lurt og feste de kun i hvert hjørne til å begynne med,
da trikkeren må løfte litt på de for å feste stripsene til kablene. Når dette er gjort, kan du gå over og spikre nettene godt ned til gulvet.
Det er viktig at nettene er spikret godt slik at de ligger helt nedtil gulvet,
for ellers kan de flyte opp av oppdriften i avrettingsmassen, og de kommer for høyt opp i støpen ;-)

Ellers idag monterte snekkerene gipsplatene på veggen inne på kjøkkenet,
og begynte å sette opp veggplatene i stua.
[attachment=1:3pqtvaek]DSCN3247.JPG[/attachment:3pqtvaek]
[attachment=0:3pqtvaek]DSCN3248.JPG[/attachment:3pqtvaek]

Og slik er ståa for øyeblikket,
kommer sikkert tilbake med oppdatering imorgen igjen etter avretting :mrgreen:

MadaGasCar
18th December 2008, 01:32
Endelig kommer en ny oppdatering,
har vært litt forskjellig å sette fingrene i før jul.

Gulvene på våtrommene er nå støpt,
og det ser veldig bra ut.
[attachment=4:3n9lpzs4]DSCN3263.JPG[/attachment:3n9lpzs4]
[attachment=3:3n9lpzs4]DSCN3264.JPG[/attachment:3n9lpzs4]
[attachment=2:3n9lpzs4]DSCN3265.JPG[/attachment:3n9lpzs4]

Kjøkkenet har også ankommet og er fraktet ned i kjelleren.
Totalt kom det seg på 122 kolli :shock:
[attachment=1:3n9lpzs4]DSCN3262.JPG[/attachment:3n9lpzs4]

Trikkeren har dratt alle rørene sine ned til kjelleren,
der sikringsskapet skal plasseres.
Legger med et bilde av rørene han har dratt opp,
for å gi et lite bilde av hva et sparsommelig elnett egentlig innebærer.
(og dette var før han dro opp en ekstra kurs til telefon og garasjeuttak)
[attachment=0:3n9lpzs4]DSCN3261.JPG[/attachment:3n9lpzs4]

MadaGasCar
18th December 2008, 01:51
Mureren begynte å jobbe før jeg dro på jobb,
men har ikke kommet så langt ennå,
veggene er primet(fuktsperre) og ètt av to lag membran er påført.
Det er ikke nødvendig å smøre membran på hele veggen,
bare i våtsonene(rundt servant og badekar/dusjkabinett osv) og i skjøtene mellom veggplatene,
også er det veldig viktig at det smøres membran litt opp på veggen opp fra gulvet.

Vaskerom:
[attachment=4:2hy7asao]DSCN3282.JPG[/attachment:2hy7asao]

Bad nede:
[attachment=3:2hy7asao]DSCN3283.JPG[/attachment:2hy7asao]

Bad oppe:
[attachment=2:2hy7asao]DSCN3285.JPG[/attachment:2hy7asao]
[attachment=1:2hy7asao]DSCN3286.JPG[/attachment:2hy7asao]
[attachment=0:2hy7asao]DSCN3287.JPG[/attachment:2hy7asao]

Det første bildet av badet oppe viser best fargen på membranen.
Vi la membran bak toalettet også,
da vi skal ha innbygd toalett.
Det har vært endel tilfeller av lekkasjer fra vannbeholderen fra slike toaletter,
samt at det vil kondensere litt,
så for å forhindre vannskader bak innbyggingspakken gjorde vi det slik.
Flisleggeren kommer også til å lage en slisse i kassen nede ved gulvet,
slik at om det kommer noe vann på baksiden der så renner det ut på gulvet slik at man ser at man har en lekkasje ;-)

MadaGasCar
18th December 2008, 02:02
Snekkerene dro for å sette opp et annet hus plutselig :shock:
men etter en krass samtale med byggelederen kom de tilbake på tirsdag og begynte igjen.
Før jeg dro på jobb hadde de fått lagt på nesten alle platene på stua,
og i gangen, og de mener at de skal være ferdig med hovedetasjen til jul,
slik at jeg kan begynne med sparkling og maling i hovedetasjen i romjula.
Så jeg regner med at dette kommer til å bli en litt mer spesiell jul enn de fleste :lol:

Ellers kan det nevnes at kjølehjørne og baderomsinnredning er ankommet huset,
og plassert innendørs i påvente av montering,
og hjørnekar til badet oppe står på sentralen til Tollpost i Trondheim og venter på å bli hentet :razz:
Så det blir hentet når vi kommer så langt,
problemet blir vel å få kallt sammen troppene til dugnad for å få karet opp i andre etasje,
sto på fraktkvitteringen av pakken var på 530 kg :shock:

Legger ved noen bilder av gangen og stua så langt.
[attachment=2:19ilm8rp]DSCN3272.JPG[/attachment:19ilm8rp]
[attachment=1:19ilm8rp]DSCN3275.JPG[/attachment:19ilm8rp]
[attachment=0:19ilm8rp]DSCN3276.JPG[/attachment:19ilm8rp]

Flubber
18th December 2008, 18:50
bør ha alarm du ? :P nå får jo alle som stikker innom forumet all inside information over hele huse ditt :lol:

kjempe kult å følge med på :D stå på! Må være stas også med helt nytt selv bygd hus! (med litt hjelp da ofc)

MadaGasCar
18th December 2008, 23:29
Hehe, spørs det ja, må vel minelegge hele oppkjørselen og trekke piggtrå med selvskudd
rundt hele tomta for å holde gribbene unna :lol:

Takker for det, skal bli godt å endelig komme inn når alt står ferdig.

Kan jo også nevne at vi har fått leid ut leiligheten og har flyttet midlertidig mens byggingen pågår,
så det hjelper jo litt på økonomien også ;-)
Ellers er gulvbelegg til kjøkkenet bestilt,
og hentes i romjula sammen med ovnen vi skal ha i stua. ;-)

MadaGasCar
30th December 2008, 23:26
På tide med en liten oppdatering,
selv om jeg ikke har noen bilder,
laderen til kameraet er blitt borte i flyttesjauen :?
Kom hjem fra jobb den 23. desember, og har egentlig ikke gjort så mye,
brukt litt tid på familie i jula og slappet av, godt det nå etter alt arbeidet :lol:
Men det som er gjort etter at jeg kom hjem er:
-hentet gulvbelegg til kjøkkenet.
-sparklet og pusset ned veggene på stua og entrèen to ganger.
-vært i møte med malerkonsulent og bestemt farge og tapet,
samt kjøpt inn grunning til veggene.
-hentet boblebadet på Tollpost og fraktet det inn i huset og opp i andreetasjen,
med god hjelp(tusen takk til stokke, smiley87, tqrseth og emil niklas her inne,
og alle andre som var med å hjalp til med å få faenskapen opp,
gud skal vite at det var en helsikes oppgave og at all hjelpen settes stor pris på :D )

imorgen fortsettes arbeidet med sparkling og pussing,
kanskje får jeg begynt å grunne veggene,
ovn til stua i hovedeetasjen skal hentes,
og forhåpentligvis blir det litt tid til å feire nyttår også ;-)

Godt nyttår til alle sammen! :twisted:

200sx-helland
31st December 2008, 00:42
Imponerene ! :)

Har selv lyst å kjøpe kommunal tomt å bygge på, men kan ikke fatte att jeg kan klare noe sånt, med tanke på det strenge norsk regelverket.

Er rørlegger jeg, er imponert over arbeidet de har utført, alt er i henhold til regelverket, til og med membran rundt innbyggings toalett ;) bra !!

Keep on the good work !! :D

MadaGasCar
4th January 2009, 01:00
selvfølgelig er alt etter regleverket Helland,
vi leker jo ikke husbyggere heller :lol:
Nei, det er viktig å gå alt slikt etter i sømmene og passe på,
for det gjøres mye slark og lureri rundt omkring,
men det vil jeg ikke ha noe av i mitt hus.
Derfor satte jeg meg inn i alt slik,
og passet på at alt ble gjort som det skal,
og spesielt den delen med membran bak innbyggingsdoen,
vil nødig ha vannlekkasje der som ødelegger hele greia.

Får legge ut noen bilder av noe av sparklingen vi har gjort,
stua og gangen er tatt 2 ganger ;-)
[attachment=3:2ttb1cko]IMG_2639.JPG[/attachment:2ttb1cko]
[attachment=2:2ttb1cko]IMG_2637.JPG[/attachment:2ttb1cko]
[attachment=1:2ttb1cko]IMG_2645.JPG[/attachment:2ttb1cko]

I tillegg kom det en kar her om dagen og monterte kjølehjørne på kjøkkenet :razz:
Her får jeg plass til minst 3 kasser øl! :twisted:
[attachment=0:2ttb1cko]IMG_2643.JPG[/attachment:2ttb1cko]

MadaGasCar
4th January 2009, 01:22
De siste dagene er det blitt gjort ganske mye,
går fort i svingene her nå. :D
Snekkeren har blitt ferdig med å legge plater på alle tre soverommene oppe,
legger ved et par bilder av de to små rommene:
[attachment=4:16wv5lt1]IMG_2625.JPG[/attachment:16wv5lt1]
[attachment=3:16wv5lt1]IMG_2628.JPG[/attachment:16wv5lt1]

Slik ser det da ut etter at boblebadet kom i hus,
slik det nå står oppe i loftsstua.
Var svære greier,
og ikke helt enkelt å få opp dit.
[attachment=2:16wv5lt1]IMG_2629.JPG[/attachment:16wv5lt1]

For å gi et lite inntrykk av hvor stort det er,
skal dere få et referansemål på 1,83 meter å sammenligne med. :lol:
Ikke legg så stor vekt på den sure minen,
han er ikke så sur egentlig :lol:
[attachment=1:16wv5lt1]IMG_2630.JPG[/attachment:16wv5lt1]

Et lite sneak-peep av karet,
selv om det er pakket inn.
Kant rundt karet i mahogny-etterligning ;-)
[attachment=0:16wv5lt1]IMG_2635.JPG[/attachment:16wv5lt1]

MadaGasCar
4th January 2009, 01:37
Igår begynte vi sparklingen av soverommene,
og fikk tatt alle tre.
Her er noen bilder før første pussing,
som ble gjort idag.
La også på andre lag med sparkel idag,
som får stå til imorgen før vi pusser ned igjen,
og ser om det er tilfredsstillende til å begynne med malingsarbeide.
[attachment=2:hcdxo0me]IMG_2648.JPG[/attachment:hcdxo0me]
[attachment=1:hcdxo0me]IMG_2647.JPG[/attachment:hcdxo0me]
[attachment=0:hcdxo0me]IMG_2646.JPG[/attachment:hcdxo0me]

Har også vært og kjøpt inn maling til entrèen,
så den er i hus til det blir aktuelt.

I tillegg er alle romhjørner i stua, entrèen og alle soverommene smurt inn med overmalbar akryl,
som skal forhindre sprekkdannelse dersom platene beveger for mye på seg.
Som mange vet er treverk levende materialer,
og de fleste nybygg vil "gå" litt det første året,
så da er det greit å gardere seg, så man slipper å gjøre dobbelt arbeid.;-)

MadaGasCar
4th January 2009, 02:04
Ettersom kjølehjørnet hadde kommet på plass,
benyttet vi anledningen til å begynne på kjøkkenet,
og startet da med å legge gulvbelegg,
eller rettere bestemt laminat-gulv.

En liten opprydding først:
[attachment=3:2lsjozzu]IMG_2649.JPG[/attachment:2lsjozzu]

Så var det bare å legge gulvet etter leggeanvisningen på pakken 8)
[attachment=2:2lsjozzu]IMG_2652.JPG[/attachment:2lsjozzu]

Vi la ekstra lyddempematte under laminaten, da den ikke kom med noe påmontert,
og for å få litt ekstra demping så ikke det skulle bli så steinhardt å gå på,
og vi kjente med en gang forskjell mellom å gå på laminaten og sponplategulvet.

Og Vips:
[attachment=1:2lsjozzu]IMG_2654.JPG[/attachment:2lsjozzu]
8) :twisted:

Legger ved et lite nærbilde av gulvet,
skal prøve å få tatt noen fere imorra med skikkelig dagslys,
ble litt feil med lyskaster og blits,
men derre fatter tegninga.
[attachment=0:2lsjozzu]IMG_2656.JPG[/attachment:2lsjozzu]

Så tar vi vel fatt på kjøkkeninnredninga snart,
riktig når vet vi ikke ennå,
men vi har ihvertfall åpnint opp for videre arbeid på kjøkkenet,
slik at vi ikke risikerer å gå tom for ting og gjøre og skape forsinkelser av den grunn.

MadaGasCar
12th January 2009, 03:30
Henger et godt stykke etter med oppdateringer her ser jeg,
vanskelig å få tid til alt når man jobber i huset til langt på natt,
har hatt 5 netter nå hvor jeg har holdt på til etter kl 02.
Men skal ta det slik det har gått for seg dag for dag.

Snekkeren har fått kledt drageren i stua med sponplater,
og stua er blitt sparklet.
Vi har også montert brannmuren og sparklet denne,
og denne skal etterhvert males med strukturmaling.
[attachment=4:1ag39w31]IMG_2657.JPG[/attachment:1ag39w31]

Soverommene oppe er blitt grunnet,
og er nå klar for maling.
[attachment=3:1ag39w31]IMG_2659.JPG[/attachment:1ag39w31]
[attachment=2:1ag39w31]IMG_2663.JPG[/attachment:1ag39w31]
Pga plassmangel for snekkerene ble badekaret dratt inn på et av soverommene,
og kledt i plast så vi ikke skulle søle maling på det.
Holder seg også støvfritt da.
Ser litt av det, lyd på badet må det være ;-)

På grunn av forandringer i de opprinnelige plantegningene over huset,
ble rørene til toalettet i andreetasje lagt ut i gangen og opp,
og her har nå snekkerene laget en kasse rundt det.
Ble veldig bra synes jeg ;-)
[attachment=1:1ag39w31]IMG_2664.JPG[/attachment:1ag39w31]

Flisleggeren har også fått lagt gulvet på vaskerommet nede,
og går igang med veggene og det andre badet straks.
[attachment=0:1ag39w31]IMG_2665.JPG[/attachment:1ag39w31]

Har fått handlet inn maling til alle rom,
strie og lim,
og diverse småsnask som må til,
kommer tilbake til det.

MadaGasCar
12th January 2009, 03:54
Stua er så delvis grunnet :D
[attachment=0:2lp8gpnm]IMG_2666.JPG[/attachment:2lp8gpnm]

Flisleggeren har vært og lagt fliser på den ene veggen på vaskerommet,
samt på gulvet på badet nede.
Han ble litt forsinket, da han som hadde lagt membran hadde vært "gjerrig",
så han måtte legge på ekstra på det lille badet.
Men det er ingen big deal :D
[attachment=1:2lp8gpnm]IMG_2668.JPG[/attachment:2lp8gpnm]
[attachment=2:2lp8gpnm]IMG_2671.JPG[/attachment:2lp8gpnm]

Snekkerne har nå satt igang på loftsstua,
og det begynner å ta seg til der oppe :D
[attachment=3:2lp8gpnm]IMG_2674.JPG[/attachment:2lp8gpnm]

Veggene er lagt,
og taket i trappenedgangen.
På grunn av at snekkerene kapper platene i andre etasje,
blir det endel støv, og vi har derfor kjøpt inn "dører" hos biltema,
slik at vi holder soverommene rene og pene mens vi driver med maling der inne.
[attachment=4:2lp8gpnm]IMG_2676.JPG[/attachment:2lp8gpnm]
Er greit å slippe å koste og støvsuge så mange ganger,
og i tillegg slippe støv i malingen.
Kan anbefales ;-)

MadaGasCar
12th January 2009, 04:03
Et lite bilde av trappenedgangen fra loftsetasjen,
for å vise taket.

Legg merke til hvor godt taket i trappenedgangen stemmer overens med taket inne på badet ;-)
Godt snekkerarbeid!
[attachment=0:3ixyrw4c]IMG_2682.JPG[/attachment:3ixyrw4c]
Vi har også sparklet de siste platene i trappenadgangen,
så nå er entrèen ganske ferdig og klar for grunning,
men vi skal la den være igjen til slutt,
da det uansett kommer til å bli hakk og skader i platene når snekkere og flislegger vaser rundt og surrer.

MadaGasCar
12th January 2009, 13:18
Vi har nå fått malt begge rommene til ungene,
og vi skal bruke samme basefarge på alle tre soverommene: spesial sommerbeige.
Litt vanskelig å se kanskje, men vises godt om man sammenligner mot bildet der vi har grunnet.
[attachment=0:2kc40w2l]IMG_2677.JPG[/attachment:2kc40w2l]

I tillegg får ungene èn vegg hver med egenplukket tapet,
slik at de får sette sitt preg på rommet.

Etter at malingen hadde tørket var det fram med gjerdesaga, og vips:
[attachment=1:2kc40w2l]IMG_2685.JPG[/attachment:2kc40w2l]
[attachment=2:2kc40w2l]IMG_2686.JPG[/attachment:2kc40w2l]
Mahogny skipsdørk 8)
Er selvfølgelig imitasjon da, klikk-laminat ;-)
Men jeg synes resultatet ble bra.
Om noen stusser på legginga i forhold til lysretningen, så er det riktig at det har blitt feil her,
men det er for at det skal stemme best overens med resten av huset,
slik at lysretningen blir riktig på stuene ;-)

Så har snekkerene nesten gjort seg ferdig med takessen oppe,
blir meget bra ;-)
[attachment=3:2kc40w2l]IMG_2687.JPG[/attachment:2kc40w2l]
[attachment=4:2kc40w2l]IMG_2691.JPG[/attachment:2kc40w2l]

MadaGasCar
12th January 2009, 13:45
Resten av stua ble grunnet:
[attachment=0:1wglc02x]IMG_2694.JPG[/attachment:1wglc02x]
[attachment=1:1wglc02x]IMG_2700.JPG[/attachment:1wglc02x]
[attachment=2:1wglc02x]IMG_2693.JPG[/attachment:1wglc02x]
Kassen over døra i entrèen er også sparklet ;-)

Så har jeg begynt på kjøkkeninnredningen,
og montert sammen skapstammer.
[attachment=3:1wglc02x]IMG_2699.JPG[/attachment:1wglc02x]
Dette tar mye lenger tid enn det ser ut for,
og det går mye tid i utpakking, flytting fram og tilbake, justering i forhold til vegg, gulv, skapene skal justeres i forhold til hverandre osv, men det går da framover ihvertfall ;-)

Flisleggeren har nå lagt ferdig alle flisene på vaskerommet,
og jeg må si at jeg liker utfallet :razz:
[attachment=4:1wglc02x]IMG_2703.JPG[/attachment:1wglc02x]
Det eneste som mangler der nå er at snekkerene kommer inn og bygger en kasse rundt det avløpsrøret der inne ;-)

MadaGasCar
12th January 2009, 16:03
Tok et bilde av hvordan jeg har lagt gulvet under kjølehjørnet:
[attachment=4:24ca8g0a]IMG_2704.JPG[/attachment:24ca8g0a]

Jeg har lagt det slik for at ikke kjølehjørnet skal stå oppå gulvbelegget,
da det vil "låse" gulvet og hindre det i å vandre(nytt gulv i nytt hus vil vandre litt den første tiden),
noe som kan gi sprekker og bulker.
Så derfor la jeg gulvet innunder de fremste beina,
slik at det står på de 3 bakerste,
og så er beina bare skrudd ned til gulvet i framkant.
Det samme har jeg gjort med beina på kjøkkeninnredningen,
slik at skapene hviler på hjelpelista(ser den på bildet) og i skruene de er festet i i veggen.

Så har jeg kommet litt lenger på innredningen,
skrudd opp alle skap, og justert skapene slik at de står riktig i forhold til hverandre og all ting.
[attachment=3:24ca8g0a]IMG_2705.JPG[/attachment:24ca8g0a]
[attachment=2:24ca8g0a]IMG_2706.JPG[/attachment:24ca8g0a]

Flisleggeren har nå fått lagt alle flisene på det lille badet,
og fuget flisene på vaskerommet ;-) :razz:
[attachment=1:24ca8g0a]IMG_2708.JPG[/attachment:24ca8g0a]
[attachment=0:24ca8g0a]IMG_2709.JPG[/attachment:24ca8g0a]

MadaGasCar
17th January 2009, 02:34
Snekkerene ble ferdige oppe på loftsstua, og
de flyttet dermed ut slik at vi hadde huset for oss selv og kunne ta fatt for alvor.
[attachment=0:36dx70gd]IMG_2710.JPG[/attachment:36dx70gd]

Og ved dagens ende hadde vi gjort oss ferdige med loftsstua :D
[attachment=1:36dx70gd]IMG_2711.JPG[/attachment:36dx70gd]
[attachment=2:36dx70gd]IMG_2713.JPG[/attachment:36dx70gd]
Vanligvis når man legger gulvbelegg, skal gulvet ha en glippe mot vegger og slikt på 0,5-1,5 cm,
slik at gulvet har rom for å vandre litt.
Borte ved trappenedgangen, helt inne til venstre i bildet,
la jeg gulvet slik at det stakk 5 cm utenfor kanten(ser det ikke på bildet).
Det var for at laminatet skulle komme litt utpå trappa når de kommer med den,
så tilpasser trappegutta resten slik at det ser penest ut ;-)

Vi rydda og grunna også det store soverommet,
og hengte derfor opp enm av de geniale "dørene" til biltema,
slik at jeg kunne stå og kappe gulvlaminat mens fruen grunna ;-)
[attachment=3:36dx70gd]IMG_2714.JPG[/attachment:36dx70gd]

Soverrommet ferdig grunna:
[attachment=4:36dx70gd]IMG_2716.JPG[/attachment:36dx70gd]

MadaGasCar
17th January 2009, 02:42
Ovnen på plass i entrèen midlertidig før montering:
[attachment=0:32cr7fza]IMG_2717.JPG[/attachment:32cr7fza]'

Og vi har fått drevet litt mer med kjøkkenmonteringen.
Her er et lite innblikk i hvordan det kommer til å se ut:
[attachment=1:32cr7fza]IMG_2718.JPG[/attachment:32cr7fza]

MadaGasCar
17th January 2009, 02:58
Så var det entrèens tur,
vi har drøyet lengst mulig med den ettersom snekkerene har flyttet endel på trappa si slik at vi fikk nye hakk og merker i sponplatene hele tiden.
Så vi har bestemt oss for at vi tar den nederste delen av entrèen først,
så sparer vi den øverste delen til den permanente trappa har kommet inn,
vi kommer lettere til også da når vi slipper og henge i stigen.

Samme framgangsmåte her,
et lag grunning og to strøk maling, her i spesial jordbeige.
[attachment=0:20vugqzh]IMG_2719.JPG[/attachment:20vugqzh]
[attachment=1:20vugqzh]IMG_2720.JPG[/attachment:20vugqzh]
[attachment=2:20vugqzh]IMG_2724.JPG[/attachment:20vugqzh]
[attachment=3:20vugqzh]IMG_2725.JPG[/attachment:20vugqzh]
[attachment=4:20vugqzh]IMG_2726.JPG[/attachment:20vugqzh]

Foringene til vinduer og dører er også ankommet,
ser de i bakgrunnen på det første bildet her.

Listene ankom også,
men her har det skjedd en glipp.
Vi bestilte ferdig malte lister,
mens de vi fikk var lakkere, altså trefarvede :?
Etter mye om og men fikk vi sendt de tilbake til fanrikk og byttet i ferdigmalte,
så da slapp vi med skrekken, jeg så for meg 2 uker med sliping og maling av listverk en stund :mad:

MadaGasCar
17th January 2009, 03:15
Soverommet vårt har også blitt malt i samme farge som ungenes,
spesial sommerbeige, her er et par bilder:
[attachment=0:4d4jy9wc]IMG_2735.JPG[/attachment:4d4jy9wc]
[attachment=1:4d4jy9wc]IMG_2736.JPG[/attachment:4d4jy9wc]

Som sikkert noen legger merke til er ikke bakveggen malt,
det er fordi at vi skal legge tapet på den,
slik at vi får en brytning i farven i rommet.
Kommer tilbake til det senere.

MadaGasCar
17th January 2009, 03:35
Så skulle flisleggeren begynne å jobbe på badet oppe...
Første dagen gikk bort i å legge ny membran,
da snekkerene hadde brukt badet som midlertidig lagerrom,
og klart å lage masse hull i membranen som var lagt. :evil:

Den andre dagen gikk derimot bedre,
og gulvflisene ble lagt.
[attachment=0:1r7kfyct]IMG_2734.JPG[/attachment:1r7kfyct]
3 LED-lys ble felt inn i gulvflisene,
og ledningen dratt ut til naborommet,
hvor den kobles opp mot en egen bryter,
slik at de kan kjøres uavhengig av den andre belysningen på badet ;-)

Et par dager senere er det meste på plass på badet,
mangler bare èn vegg og kassen til doen, og fuging,
så han regner med at han er ferdig til tirsdag :razz:
Slik ser det nå ut:
[attachment=1:1r7kfyct]IMG_2771.JPG[/attachment:1r7kfyct]

I hjørnet der boblebadet skal stå er det også felt inn 3 LED-lys,
som blir liggende over kanten av boblebadet:
[attachment=2:1r7kfyct]IMG_2753.JPG[/attachment:1r7kfyct]

Jeg personlig må si meg meget fornøyd med hvordan resultatet blir,
med lysene og alt,
og kan på det sterkeste anbefale å tenke litt i disse baner om noen andre skal pusse opp bad eller bygge selv.
Kombinasjonen mørke fliser et stykke opp på veggen og en bord med naturstein mellom de og de lyse flisene
gir deg et lunt og trygt bad som på en måte "omfavner" deg,
da de mørke flisene gir badet mer "liv" enn om man bruker bare lyse fliser,
får fort en følelse av sterile, kalde vegger da.
Selvfølgelig er dette avhengig av type fliser og utseende,
men det er ihvertfall min oppfatning.
Og lysene gav badet det lille ekstra som gjør det annerledes enn alle andre,
og er prikken over i-en som, ihvertfall for meg, gjør badet helt nydelig :D

På slutten av dagen idag kom rørleggeren og limte fast en impregnert 2"x4" som sisternen til doen skal stå på,
da de ikke kan skru den fast i gulvet(bryter membranen).
[attachment=3:1r7kfyct]IMG_2756.JPG[/attachment:1r7kfyct]
Fliser er lagt oppå som vekt,
og en spalte er laget i nedkant av 2"x4"-en,
slik at kondens og eventuell fukt som vil danne seg inne i kassen kan renne ut på badegulvet.
Slik forhindrer man at fuktighet blir sperret inne i kassen,
og en vannlekkasje blir raskt oppdaget og store vannskader forhindret.

MadaGasCar
17th January 2009, 03:55
Det siste jeg gjorde idag var å avslutte det jeg har brukt mesteparten av de siste 3 dagene på,
innimellom all maling, varehenting og koordinering av fagmenn, nemlig gulvet på stua.
Dette viste seg å være mye mer tidkrevende og vanskelig enn på soverommene og på loftsstua,
ihvertfall ettersom jeg jobbet med det alene.
Det som skjer er at når radene med laminat blir så lange som her, 6 lengder etter hverandre,
bør man være 2 stk til å klikke de på plass,
pga at ellers må man starte i den ene enden og arbeide seg oppover.
Den bortre enden blir da liggende flatt på gulvet mens du jobber deg oppover,
og presser nedover mot gulvet,
hvilket resulterer i at lengdene glir litt fra hverandre, og forskyver seg i forhold til hverandre.
Jeg fikk da problemer med at jeg ikke fikk klikket de på plass uten at jeg måtte gå 2 runder med hammer og klosse langs hele lengden, og i tillegg måtte banke i enden av lengden for å få stykkene til å sitte helt inntil hverandre.
Dermed har det tatt dobbelt så lang tid som jeg trodde,
så et tips er å ha med en ekstra mann om du skal legge lange lengder med klikk-laminat ;-)

Noen bilder må dere også få! :razz:

Dag 1, 4 timers arbeid:
[attachment=0:1otthkqy]IMG_2728.JPG[/attachment:1otthkqy]
Arbeidskamerat må man ha ;-)

Kveld 1, 2 timers arbeid:
[attachment=1:1otthkqy]IMG_2747.JPG[/attachment:1otthkqy]

Dag 2, 2 timers arbeid:
[attachment=2:1otthkqy]IMG_2749.JPG[/attachment:1otthkqy]

Dag 3, 3 timers arbeid:
[attachment=3:1otthkqy]IMG_2762.JPG[/attachment:1otthkqy]
[attachment=4:1otthkqy]IMG_2764.JPG[/attachment:1otthkqy]

Er fornøyd med resultatet,
går godt til fargen på veggene og gir inntrykk av at stua er større enn den egentlig er :D

Så da er jeg ajour med oppdateringene, endelig,
og håper vi snart blir ferdige.
Lange dager og lite søvn begynner og ta på,
men det er jo morro også :razz:
Imorgen blir det en runde og kjøpe inn endel veggplater til det lille badet nede og våtromsmaling,
samt våtromsplate til innbygging av sisternen på det store badet,
og lage hull til pipegjennomføring i etasjeskillene :)
Dette er en jobb jeg har gruet meg lenge til,
får se om den er så ille som jeg frykter :?
Da er det natta for denne gang!

Lillefot
17th January 2009, 13:14
Meget interessan tråd dette her må jeg si :)

Og det skal sies at løsningene på rommene ihvertfal i 2etg og delvis i 1 etg er utrolig like hos deg som de er hjemme hos meg, både på romindeling, vindusplaseringer, takvinkler etc etc :) hehe

Lykke til videre ihvertfal...

MadaGasCar
2nd February 2009, 16:07
Takker så mye for det Anders,
morro at det er likheter,
kanskje noe av det jeg gjør kan være til inspirasjon? ;-)

var og handlet våtromsplater og litt forskjellig igår,
og etter at ramma til sisterna var satt opp, og sisterna skrudd fast,
skar jeg til platebiter som passet:
[attachment=3:2zjyqyys]IMG_2778.JPG[/attachment:2zjyqyys]
Dette ble gjort med en vanlig tollekniv,
og var enkelt som snus.
Platene ble limt utpå ramma med et eget lim spesielt for disse platene.

NB:Når man handler slike plater,
pass på å sjekke at du får godkjente våtromsplater(Litex-plater er ikke lenger godkjente uten membran)
som tåler vekten av toalettskålen ;-)
Jeg kjøpte Wedi-plater, det beste(og sikkert dyreste) på markedet,
men fikk høre av flisleggeren, i ettertid, at Maxit-platene jeg så på på OBS Bygg til 129 kroner er like brukbart :evil:
Men pytt, da vet jeg ihvertfall at de jeg har holder det de lover,
og slipper å engste meg for å deise i gulvet hver gang jeg setter meg ;-)

Inne i kassen er det også lagt fliser, og fugene er fyllte,
slik at eventuell fuktighet ikke skal samles opp.
[attachment=2:2zjyqyys]IMG_2780.JPG[/attachment:2zjyqyys]

Siden på kassa ble også kledt:
[attachment=1:2zjyqyys]IMG_2783.JPG[/attachment:2zjyqyys]

Og vips:
[attachment=0:2zjyqyys]IMG_2795.JPG[/attachment:2zjyqyys]

Flisene på den siste veggen ble også lagt,
legg merke til lista av børsta stål på det utvendige hjørnet 8)
[attachment=4:2zjyqyys]IMG_2782.JPG[/attachment:2zjyqyys]

Schnellfarer
2nd February 2009, 20:01
Ser du har en Manchester terrier luskende rundt :D
Har selv hatt en slik krabat.. morsom, lydig og full av faen :mrgreen:

MadaGasCar
2nd February 2009, 20:52
Ser du har en Manchester terrier luskende rundt :D
Har selv hatt en slik krabat.. morsom, lydig og full av faen :mrgreen:

Du er faktisk den første som treffer riktig på sorten, og ikke sier doberman :D
Hadde vi fremdeles hatt stjernebelønningssystemet så skulle du fått en fet en!

Men det vet du vel alt om, ettersom du har hatt en selv ;-)

Schnellfarer
2nd February 2009, 23:23
Husker våres stakk av, og da spurte vi folk om de hadde sett en dobermann valp :D ingen hadde vist hva vi spurte etter hvis vi hadde sagt manchester terrier :roll:
Kjenner jeg savner lille bøllefrøet nå gitt. heldig du ;-)

MadaGasCar
3rd February 2009, 01:24
Enda et av badet, mot døren, bare for å vise hvor fornøyd jeg ble :D :
[attachment=0:1pcaasdk]IMG_2799.JPG[/attachment:1pcaasdk]

På kjøkkenet ble benkeplatene stikkende litt utenfor skapene,
og kom da i konflikt med døren til kjølehjørnet når vi skulle åpne den.
Vi fant derfor ut at, istedenfor å skyve alle skapene litt ut ifra veggen og miste gulvplass,
at vi skulle kappe av litt av samtlige hjørner.
Det var ekstra laminatbiter med sammen med benkeplatene,
så det var bare å lime på.
Her er et bilde av et av hjørnene etter kapping,
endelig resultat kommer når hele kjøkkenet er ferdig.
[attachment=1:1pcaasdk]IMG_2759.JPG[/attachment:1pcaasdk]

Da vi var på OBS Bygg og skulle kjøpe strukturmaling til brannmuren i stua
kom vi tilfeldigvis for morros skyld til å spørre en av de ansatte om de ikke hadde noe skifer,
og joda, det hadde de.
Vi ble med for å se, selv om vi ikke hadde store forhåpninger.
Det vi hadde sett på av skifer fra før av hadde vært svindyrt,
og ikke helt det vi var på utkikk etter,
men da han viste fram hva de hadde, og sa hva det kostet,
så ble bøtta med strukturmaling lempet av og erstattet med skifernett:twisted:
[attachment=2:1pcaasdk]IMG_2916.JPG[/attachment:1pcaasdk]

Så var det rett opp til huset og pusse ned brannmuren,
tok ikke sjansen på at sparkelet ville holde den tunge skiferen.
Det ble gjort med en elektrisk bormaskin med pusserondell,
og gikk tårlig greit, selv om det ble hvitt som hel.... i hele huset.
Anbefaler støvmaske og briller!!!
Så ble brannmuren primet:
[attachment=3:1pcaasdk]IMG_2773.JPG[/attachment:1pcaasdk]

Primeren skulle egentlig fortynnes 1 del primer og 2 deler vann,
men vi brukte ufortynnet primer for mest mulig heft for sikkerhets skyld.

Skiferen ble festet til muren med Hey'di Bomfast, og jeg skal love at det satt bom ja, med èn gang!
Knallbra!
Etter et par timers arbeid:
[attachment=4:1pcaasdk]IMG_2789.JPG[/attachment:1pcaasdk]

Tips:Vi fant fort ut hvorfor skiferen var billig: det var ikke 100% passform så den måtte tilpasses litt.
Til dette, bruk en diamantkappeskive!
Vi begynte med en steinkappeskive fra Biltema, ikke lurt!
Grunnen til dette er at steinkappeskiva klarer ikke å jobbe seg ned i skiferen, slik at den bare blir liggende oppå og flyte.
Dette skaper ekstrem varme, noe som får fuktigheten inne i skiferen til å varmes opp, og man sprenger steinen,
hvilket resulterer i et stygt kapp med masse splinter.
Diamantskiva derimot dro seg igjennom som om den var en varm kniv i smør, hvilket resulterte i et utrolig fint kutt
og null varme eller splinter. :D
Ikke trenger den å være så dyr heller, vi kjøpte vår på Clas Ohlson for 240 kroner, en investering som det er verdt.
Så nå har herren i huset funnet ut at det skal skifer inn i kjelleren med tiden også :twisted:

MadaGasCar
3rd February 2009, 01:34
Husker våres stakk av, og da spurte vi folk om de hadde sett en dobermann valp :D ingen hadde vist hva vi spurte etter hvis vi hadde sagt manchester terrier :roll:
Kjenner jeg savner lille bøllefrøet nå gitt. heldig du ;-)

Hun kan være verdens lydigste og være kjempeflink både på turer og ellers,
og gjøre alle slags triks.
Men innimellom får hun seg et kick og gjør akkurat som hun selv vil, og vil absolutt ikke høre etter, stikker av og styrer på,
selv om hun vet at hun får grisekjeft når vi får tak i henne.
Bryr seg ikke om konsekvensene i det hele tatt.
Og er steingal når det kommer folk, blir så gla og hyper at det er helt villt.
Men verdens koseligste hund når hun er rolig og lydig,
og passer på eieren sin med sitt eget liv.
Skaff deg en ny en om du har tid og krefter til å dressere den ;-)
Skal legge ut et bilde i hundetråden, la ut et da hun var valp.

MadaGasCar
4th February 2009, 00:02
Legger ved et par bilder fra kjelleren,
der vannrør med vannfordeling, og sikringsskap, er ferdig koblet:
[attachment=0:2cng2trf]IMG_2889.JPG[/attachment:2cng2trf]
[attachment=1:2cng2trf]IMG_2890.JPG[/attachment:2cng2trf]

Hulltaking for pipa sto for tur,
og jeg fikk tak i en Hilti-sak med punktanvisning,
da det var senter av hullet jeg var interessert i.

Jeg hadde på forhånd merket meg hvor dragerene i gulvet lå,
og satte et merke der jeg ville ha senter av pipa.
Hilti'en ble deretter satt rett over merket i gulvet...
[attachment=2:2cng2trf]IMG_2804.JPG[/attachment:2cng2trf]
og jeg hadde punktet jeg var ute etter i taket :D
[attachment=3:2cng2trf]IMG_2806.JPG[/attachment:2cng2trf]

Der ble det satt et merke,
og et lite hull ble boret:
[attachment=4:2cng2trf]IMG_2807.JPG[/attachment:2cng2trf]

MadaGasCar
4th February 2009, 00:18
Jeg laget meg så en passer ved å slå en spiker inn i en malingsrører,
slik at avstanden ut til enden var lik radiusen av sirkelen jeg ville ha,
og festet den i det lille hullet.
[attachment=0:32vy24xo]IMG_2810.JPG[/attachment:32vy24xo]

Så holdt jeg bare en blyanten inntil enden av røreren og tegnet en sirkel:
[attachment=1:32vy24xo]IMG_2812.JPG[/attachment:32vy24xo]

Og etter en runde med stikksaga så det slik ut:
[attachment=2:32vy24xo]IMG_2816.JPG[/attachment:32vy24xo]

Jeg skar så ut isolasjonen, slik at laseren lagde et merke på undersiden av gulvet til loftsetasjen,
og boret et lite hull fra undersiden.
Deretter gikk jeg opp og kappet ut der,
før jeg tok hull i taket på loftet.
Helt til slutt tok jeg hullet i gulvet på stua,
og det ble seende slik ut fra kjelleren:
[attachment=3:32vy24xo]IMG_2826.JPG[/attachment:32vy24xo]

Fra stua ble det slik:
[attachment=4:32vy24xo]IMG_2829.JPG[/attachment:32vy24xo]

Så viste det seg, når jeg skulle montere ovnen i kjelleren for å kunne stable opp pipa,
at den ovnen ikke kom til og passe, og at jeg i tillegg ikke hadde lov til å montere en slik pga en eller annen teit lov,
så da dekket jeg til hullene i gulvene og dro inn til OBS Bygg og kjøpte en ny en :evil:

Tiden begynte nå å gå ifra oss med tanke på at jeg snart skulle på jobb igjen,
så vi bestemte oss da for at vi skulle vente med å montere opp pipa til vi hadde flyttet inn,
noe som ikke skulle være noe problem.

MadaGasCar
4th February 2009, 01:08
Siste rest av skiferen ble lagt, mangler bare to biter nå men de legger jeg nå lysten tilsier det,
resultatet er jeg ihvertfall strålende fornøyd med :twisted:
[attachment=0:2u2l01rb]IMG_2839.JPG[/attachment:2u2l01rb]

Så sto det lille badet for tur,
der bestemte vi oss for å legge samme type panelplater som ellers, bare ubehandlede,
og grunne og male disse med våtromsgrunning og våtromsmaling.
Dusjhjørne er kjøpt inn, og det blir sånn sett et lukket vannsystem borte i kroken der,
så vi anser denne løsningen som god nok,
ettersom gipsen bak er smurt med fuktsperre.
Spikerslagene inne på badet var litt merkelig satt, og uansett hvordan vi så på det så kom det ikke til å stemme med platene vi kjøpte.
Så vi fant ut at den beste og raskeste måten å få opp platene på var å lime de opp,
slik at vi sparte oss litt tid og unngikk å få stygge spikerhull synlig(hvilket ville gitt merarbied med sparkling osv)
Så vi kappet til platene som skulle stå rett over hverandre i forhold til rommet,
limte de på plass, og tvang de mot veggen med bjelker slik at de sto i spenn.
Det funka som snus, her er noen bilder av hvordan vi gjorde det og resultat:
[attachment=1:2u2l01rb]IMG_2833.JPG[/attachment:2u2l01rb]
[attachment=2:2u2l01rb]IMG_2840.JPG[/attachment:2u2l01rb]
[attachment=3:2u2l01rb]IMG_2841.JPG[/attachment:2u2l01rb]
Til slutt kom tapeten vi ventet på,
så den ble lagt på soverommene.
Har bare bilde av soverommet vårt ennå, men skal ta noen av barnerommene også:
[attachment=4:2u2l01rb]IMG_2844.JPG[/attachment:2u2l01rb]

MadaGasCar
6th February 2009, 01:48
Tiden hadde kommet for helga, og det gav meg en ypperlig anledning til å ta meg av entrèen,
slik at jeg kunne ta helga fri fra andre oppgaver.
På torsdagen kom et par mann fra Sigdal og monterte baderomsinnredningen på badet oppe,
og torsdagskvelden ryddet jeg og rengjorde entrègulvet.
Så var det på med ufortynnet primer:
[attachment=0:1ikbymkf]IMG_2849.JPG[/attachment:1ikbymkf]

Sto til morgenen etter, så tidlig opp om morran og legge nett til trikkeren kom kl 10.
Så etter noen timer så det slik ut:
[attachment=1:1ikbymkf]IMG_2850.JPG[/attachment:1ikbymkf]

Da var det bare å gå over med pappstift og sørge for at nettet lå helt nedtil gulvet overalt slik at det ikke skulle flyte opp,
før avrettingsmassen ble tømt på:
[attachment=2:1ikbymkf]IMG_2856.JPG[/attachment:1ikbymkf]

Jeg brukte da Hey'di Rett På Gulvet, en sementbasert, fiberarmert, selvutjevnende avrettingsmasse,
i et lag på 2-2,5 cm, dvs av varmekablene var dekt med ca 1,5-2 cm avrettingsmasse.
Dette for å sikre god varmefordeling i gulvet.
Selv om denne avrettingsmassen er selvutjevnende, så lønner det seg og gå over gulvet og "skjøtene" mellom fyllingene, slik at man er sikker på at tungmassen har blitt med utover og det ikke er bare vann som har rent ut.
Start med å blande 3 bøtter og tøm på gulvet, gå deretter over og jevn ut, før nesten bøtte tømmes på og jevnes. Gå slik over til hele gulvet er dekt, og gå til slutt over hele gulvet og jevn ut topper og daler som måtte oppstå.
Tips:Det er en fordel å være to til denne jobben, èn til å blande masse og èn til å tømme ut og jevne til,
slik at du slipper å dra avrettingsmasse utover andre flater du helst IKKE vil ha den.
Det er også enklest å være to ved utjevning av gulvet til slutt, da en kan liggen ned ved gulvet og sikte mot lyset, og styre den som jevner ut. Det sier seg da selv at det er en fordel med et vindu i bakkant, eller et sterkt arbeidslys!
Pass også på å forberede deg godt til jobben, da det skal gå fort og du bæør være ferdig på under èn time, ellers har massen begynt å størkne i den ene enden av rommet før du er ferdig i den andre, og du vil få et problem med utjevning.
Det kan derfor være en stor fordel å lage deg en rutine for hvor du legger verktøy før du begynner, åpner og gjør klar alle sekkene før du starter slik at du slipper å bruke tid på det under arbeidet, osv.
Når du først har satt igang så skal alt gå i raskt tempo, så forberedelser er viktig! ;-)

Rett etter utjevning så det veldig bra ut:
[attachment=3:1ikbymkf]IMG_2867.JPG[/attachment:1ikbymkf]
unntatt et par klumper ved trappeoppgangen, så det er viktig å røre skikkelig når man blander.

Om dere ser litt nøye etter ser dere noen "striper" i sementen, lysbrytinger om dere vil,
som gjør at det ser ut som varmekablene ikke er skikkelig dekket.
Dette er ikke tilfelle, kablene lå som sagt 1,5-2 cm under topp støp,
men det kom av at tungstoffet i støpen vil synke ned og legge seg der det er best plass og dypest, dvs under og rundt varmekablene, mens det blir tynnere blanding med mer vann i rett oppå kablene.
Dette er umulig å unngå, og fullstendig harmløst, når støpen hadde tørket så vi ingen ting til stripene lenger og gulvet var i vater ;-)

MadaGasCar
6th February 2009, 22:09
Som sagt, baderomsinnredningen hadde kommet på plass:
[attachment=1:251math1]IMG_2879.JPG[/attachment:251math1]

Jeg og dama fikk dermed med oss gamlingen og tok i et tak,
og etter omtrent en halv time:
[attachment=3:251math1]IMG_2873.JPG[/attachment:251math1]

Et bilde fra kortere avstand.
[attachment=2:251math1]IMG_2878.JPG[/attachment:251math1]

Stemningsbilde:
[attachment=0:251math1]IMG_2881.JPG[/attachment:251math1]
Er veldig fornøyd med hvordan plasseringen på lysene i veggen ble i forhold til hodestøtten til venstre,
og gleder meg som et lite barn til å sette på strømmen for første gang :D
Karet er foreløpig bare satt på plass, men skal senkes litt etter at det er koblet til og vatret opp ;-)

MadaGasCar
7th February 2009, 23:27
Etter å ha stått og herdet hele helga, var det på tide å gjøre ferdig gulvet.
Det første som ble gjort var å smøre på primer, fortynnet 1:2 med vann.
Dette primært for å hindre fuktighet i å trenge ned i støpen,
men også for å hindre at støpen skal trekke fuktighet ut av flislimet ved flislegging, slik at dette tørker for fort.
[attachment=4:31nhs7tc]IMG_2920.JPG[/attachment:31nhs7tc]
Pass på å smøre rikelig med primer ;-)

Flisene skal legges innen 48 timer etter at primeren er lagt på.
Vi startet med å måle oss ut ifra den ene veggen, og legge en rad langs gulvet som referanserad:
[attachment=3:31nhs7tc]IMG_2951.JPG[/attachment:31nhs7tc]
NB:Det er viktig at man har en referanse, som man er sikker på at er helt riktig.
Det gjør arbeidet mye lettere etterpå da det bare er å legge resten av flisene ut i fra denne raden,
og for å få flisene som blir midt i synsfeltet når man kommer inn riktig,
ellers kan man risikere at det blir seende merkelig og mindre pent ut.
Det er også viktig at man måler seg ut ifra en vegg, og forsåvidt resten av gulvet også,
slik at man får lagt flisene slik at man ikke starter eller slutter med bare en tynn flisbit inn mot veggen,
det blir seende merkelig ut. Så bruk litt tid på å måle før du begynner,
så får man finest resultat. ;-)

Den første raden ble lagt med rettesnor:
[attachment=2:31nhs7tc]IMG_2953.JPG[/attachment:31nhs7tc]

Så var det bare å legge resten:
[attachment=1:31nhs7tc]IMG_2956.JPG[/attachment:31nhs7tc]

Og gulvet til slutt, etter fuging og vasking:
[attachment=0:31nhs7tc]IMG_2970.JPG[/attachment:31nhs7tc]
Ser det ikke så godt her, men flisene er helt sorte med endel struktur,
og når lyset kommer inn lavt med stor vinkel, så ser man at det er ispett av kråkesølv i de ;-)

NB:Fugemassen skal blandes veldig tynn, slik at den renner ned og fyller fugene av seg selv, litt tykkere enn vann bare.
Når fugemassen er lagt, venter du i et par timer, til den har begynt å herde,
og går over med våt svamp og fjerner det som er overflødig.
Stryk da svampen diagonalt over flisene, ellers vil du grave ut for mye masse fra fugene.
Det sløret som da blir igjen på plisene vasker man av i løpet av de første dagene, før det har herdet skikkelig,
og ikke har rukket å brenne seg fast i flisene. ;-)

MadaGasCar
8th February 2009, 00:13
Slenger ut noen bilder av hvordan det lille badet ble etter maling:
[attachment=4:o1beo4zd]IMG_3022.JPG[/attachment:o1beo4zd]
[attachment=3:o1beo4zd]IMG_3023.JPG[/attachment:o1beo4zd]
[attachment=2:o1beo4zd]IMG_3024.JPG[/attachment:o1beo4zd]

Brukte her vanlig våtromsmaling- base uten noe farge i,
da vi var usikre på hvilken varge vi ville ha i rommet.
Ble veldig bra til slutt, flisene er litt mørkere enn vegggene så det passa godt.
Brukte totalt 1 strøk grunning og 2 strøk maling, for å få dekt skikkelig.
Vi lar være å montere inn dusjhjørne,
da det ikke er noe sm\om MÅ være ferdig, og så ser vi det som en fordel,
så vi slipper å engste oss for at snekkere og rørlegger skal ødelegge noe.

Her er barnerommene etter tapetsering:
Jentungen fikk rosa prinsessetapet, da det er det som er i skuddet:
[attachment=0:o1beo4zd]IMG_3015.JPG[/attachment:o1beo4zd]

Og guttungen er sykelig opptatt av Kaptein Sabeltann og pirater,
så da måtte det bare bli sjørøvertapet:
[attachment=1:o1beo4zd]IMG_3013.JPG[/attachment:o1beo4zd]

MadaGasCar
9th February 2009, 19:55
Alle rommene i huset er nå ferdig,
og det var tid for den siste oppgaven som MÅTTE gjøres før vi kunne sende ballen over til snekkere for listing slikt,
nemlig å kle veggene nede i kjelleren med gipsplater, og kle trappenedgangen.
Gipsen må monteres pga brannkrav, da jeg aner at Bewi-elementene avgir endel giftige gasser om den begynner å brenne.
Takhøyden nede i kjelleren er på 2,5 meter(kjekt med litt høyde under taket ;-) ).
mens gipsplatene er 2,4 meter høye.
Det vi da gjorde var å legge en 2" plankebit under platene,
slik at platene kom 5 cm over gulvnivå.
Dette pga at jeg kommer til å bygge opp gulvet ca 4 cm når jeg skal legge gulv i kjelleren.
De siste 5 cm over platene ble kledt med gipsstrimler som vi skjærte til og limte på plass.
Noen bilder:
"Kjellerstua":
[attachment=0:2av4brup]IMG_2883.JPG[/attachment:2av4brup]
[attachment=1:2av4brup]IMG_2884.JPG[/attachment:2av4brup]

"Badet":
[attachment=2:2av4brup]IMG_2886.JPG[/attachment:2av4brup]

Teknisk bod, hvor sentralstøvsuger, varmtvannsbereder og sikringsskap er plassert:
[attachment=3:2av4brup]IMG_2888.JPG[/attachment:2av4brup]

Baldrick Cunning
9th February 2009, 20:01
du har sikkert skreve det, men leser ikke alt :)

er vell ikke lenge igjen til innflytning nå?

Flubber
9th February 2009, 20:17
du har sikkert skreve det, men leser ikke alt :)

er vell ikke lenge igjen til innflytning nå?

stemmer for å by hele 200sx ogn på innflytning's fest hos MadaGasCar :razz: :lol:

men ja som du sier.. må begynne å se lyset i enden av tunellen nuh!

MadaGasCar
9th February 2009, 20:19
Regner med at det blir om et par-tre uker til phiskarn ;-)

Til slutt, trappenedgangen:
[attachment=4:2ku9czhg]IMG_2891.JPG[/attachment:2ku9czhg]

Vi la her gips på bakveggen, slik som de andre veggene.
Murveggen sto derimot litt forskyvd i forhold til drageren og veggen over,
så her måtte vi lekte ut for å få de til å stemme overens.
Vi tok da ganske enkelt noen biter av panelplatene vi hadde til overs,
og monterte de på muren, og i en stender vi skrudde fast under drageren.
Platene ble i tillegg limt sammen i skjøtene:
[attachment=3:2ku9czhg]IMG_2893.JPG[/attachment:2ku9czhg]
[attachment=2:2ku9czhg]IMG_2894.JPG[/attachment:2ku9czhg]
NB:Platene er skrudd fast i muren med lange, storhodete treskruer, for mest mulig hold,
og i de "laveste" sporene i platene slik at hodene ikke skulle stikke ut og komme i veien for sponplatene vi skulle ha utenpå.
Når skruene ble skrudd inn i muren ble de skrudd inn med maskin, som hadde momentet skrudd ned slik at den stoppet når hodene tok i platene, ellers ville skruene ha revet istykker leca-blokkene bak og vi hadde ikke hatt noe hold i det heletatt.
Vær ytterst forsiktig med dette.

Slik ser det ut fra baksiden, lekten vi har skrudd på i drageren:
[attachment=0:2ku9czhg]IMG_2973.JPG[/attachment:2ku9czhg]
Dette åpenrommet over muren kan vi enten mure igjen med Leca-blokker,
eller isolere og kle inn med plater fra den andre siden,
har ike helt bestemt meg ennå.

Så var det bare å feste sponplatene på de andre platene,
dette ble gjort med å smøre platelim på de "høyeste" sporene på panelplatene,
og i tillegg skru de fast med kortere treskruer fra den andre siden:
[attachment=1:2ku9czhg]IMG_2972.JPG[/attachment:2ku9czhg]

Jeg var ganske spent på om dette kom til å holde,
med tanke på å skru i Leca,
men så lenge det holder til trappen kommer på plass er det bra nok for meg.
trappen vil da klemme inn mot veggen og holde platene på plass om alt annet svikter :lol:

Så da er alt som må gjøres før innflytting ferdig!! :mrgreen:
Gratulerer til meg selv,
og alle som har hjulpet til!

Vi kommer fremdeles til å gjøre noen småting som vi har utsatt,
da de ikke er nødvendige å være ferdige med før snekkere og andre kan begynne,
men ettersom vi har et par uker før snekkerne er ferdige,
så klemmer vi inn litt her og der for å få tiden til å gå ;-)

Legger inn bilder av alle rommene når alt er klart for innflytting,
slik at det endelige resultatet kan beskues ;-)

MadaGasCar
12th February 2009, 18:55
Driver nå med litt småting som ikke MÅ være ferdig før vi flytter inn,
i tillegg til å bruke mye tid på telefon med forskjellige fagfolk.
Mye koordinering, og skulle ikke tro vi har egen byggeleder,
isåfall har jeg overtatt den stillingen :lol:
Snekkerene har montert alle foringer i vinduene,
og har nå begynt på listverket.
Dørene er ankommet.

Det lille vi har gjort da, er dette:
Montert opp brannvegg og ovn nede i kjelleren,
og bygd opp ovnen med gipsplater, det siste for å kompensere for oppbygging når jeg skal legge gulv.
[attachment=4:35h14jdo]IMG_2895.JPG[/attachment:35h14jdo]
NB:Legg merke til loddet jeg har brukt til å finne senter av piperøret ;-)

Deretter ble pipa stablet oppå og opp til 1. etasje:
[attachment=3:35h14jdo]IMG_2909.JPG[/attachment:35h14jdo]

Monterte også pipa i 1. etasjen, og opp til 2. etasje,
slik at det som nå gjenstår er å ta hull i taket og trekke pipa opp og ut.
[attachment=2:35h14jdo]IMG_3011.JPG[/attachment:35h14jdo]
Har også fått satt opp sokkelen til ovnen i stua,
slik at jeg kunne få et lite bilde av hvordan det kom til å bli seende ut.

På kjøkkenet har vi tatt hull til vasken,
og montert kranen :
[attachment=1:35h14jdo]IMG_3021.JPG[/attachment:35h14jdo]

Og så har vi kjøpt inn utelamper, totalt 6 stk ;-)
Har montert opp 4 av de, men har ikke tatt noen bilder av det.
[attachment=0:35h14jdo]IMG_3026.JPG[/attachment:35h14jdo]

nik0lai
12th February 2009, 21:25
Hva er fordelen med å la pipe gå "åpent" gjennom alle etasjene? Gir det litt varme kanskje?

MadaGasCar
13th February 2009, 01:43
Tenker på stålpipe du nå, sånn generelt?

Stålpipe har jo flere fordeler:
1: Samme pris eller billigere enn tradisjonell Leca-pipe.
2: Mye kortere monteringstid
3: Ingen etterarbeider, slik som pussing, maling osv.
4: Lettere å arbeide med, da pipa veier 10 kg pr meter rør.
5: Plassbesparende.
6: Mye penere å se på, samt mer trendy.
7: Energibesparende.

Stålpipa er som du ser bygd opp av elementer, som stables oppå hverandre og låses sammen med en låsering.
Den første seksjonen, som hviler oppå ovnen, er uisolert, mens røret skal være isolert min 30 cm under tak.
Den uisolerte seksjonen gir deg ca 1kW ekstra varme pr meter rør, og det er jo et stort pluss ;-)

Den isolerte delen er jeg usikker på hvor varm blir,
og vet heller ikke om denne avgir noe særlig varme,
men den bidrar til å holde eksostemperaturen oppe, hvilket gir bedre trekk i pipa.

Håper du fikk svar på det du lurte på ;-)

nik0lai
14th February 2009, 12:34
Takk.. Ja, jeg fikk svar på det jeg lurte på.. Eneste jeg lurer på nå, er om ovnen
som står i bunnen holder oppe hele pipa? Noe jeg tviler på, da pipa må veie 100-150kg?

Så ut som ei god løsning, skal ha denne i bakhodet da jeg skal til å tegne hus selv etterhvert..
Holder selv på å regulere om litt naturområde vi eier, til 3-4 boligtomter.. ;)

MadaGasCar
14th February 2009, 20:30
Stemmer det ja nikolai, ovnen nederst bærer hele pipa.
Derfor er det viktig at underlaget som den nederste ovnen står på er dimensjonert for ekstra vekt.
Som vist tidligere i tråden, så ble det støpt et skikkelig fundament i kjellergulvet.

I gjennomføringen til yttertaket er pipa festet med en ring som klemmer rundt røret,
men denne er kun for å hindre bevegelser fra vind og vær.
Det samme vil ringene som blir satt på gjennomføringene i etasjeskillene gjøre,
men de er der primært for å dempe lyd, og hindre at det blir åpent rett igjennom etasjene.

Som sagt, slik jeg ser det er det bare fordeler med en slik pipe i forhold til en tradisjonell Leca-pipe,
kan også plusse på enklere å renholde til den tidligere listen.

MadaGasCar
14th February 2009, 20:51
For øvrig kan det nevnes at snekkerene har kommet godt igang med arbeidet,
alt av foringer til vinduer, og listverk rundt dører og i tak i hovedetasjen er ferdig,
alle dører er montert, trappenedgangen og støttesøylene er kledt med sponplater,
og listverk er påbegynt i loftsetasjen.
Alle dører i hovedetasjen er montert.

Idag tok jeg og min far oss en liten tur opp på taket,
hvor vi fjernet noe takstein, borret hull i undertaket,
og monterte opp det siste av pipa :D
Så nå mangler det bare å montere det sista av beslag på taket,
siolere i etasjeskillene og skru på dekkringene,
så er pipa ferdig! ;-)

Bua inne på vaskerommet har også fått seg et strøk maling,
skal ikke gjøre så mye ut av det, det er jo tross alt bare en bu,
men greit at det ikke ser helt nakent og uferdig ut.

Drar nedover igjen etterpå og gjør litt til før vi tar kveld.

Chris Louis
14th February 2009, 22:26
Hei, kjempefint prosjekt du har her :) Men har ett råd til deg, gulvet er best å legge til slutt når man er ferdig med alt annet. Det er fordi man skal slippe å allerede slite det, lage merker i det hvis man mister verktøy/materiell i gulvet. Dermed, alltid lurt å begynne i taket og så jobbe seg nedover. Da slipper man også å tenke på malingsflekker når man går over tak/vegg :)

Har sett en del som har driti seg ut på dette, masse merker i gulver når de har blitt ferdig. Men det er kun en forhåndsregel som man bestemmer selv om man vil følge, ikke ett must! Synest du har vært veldig dreven og flink med huset jeg. Hadde gjort deg som Entreprenør du Madagaskar :D

MadaGasCar
14th February 2009, 23:57
Takk for det Chris Louis, morro å høre :D

Takk for tipset, selv om det er litt sent :lol:
Det eneste vi skulle gjøre med veggene var jo maling og slikt,
så etter det var det bare å legge gulv.
Noe særlig senere enn det kunne vi ikke drøye det,
da det måtte være lagt før snekkerene skulle inn igjen.
Men et lite tips tilbake: Legg pappen fra alle varene du har kjøpt iløpet av byggingen utover gulvet,
så beskytter du det mens annet arbeid pågår ;-) :lol:
Det har vi gjort,
og jeg tror vi klarer å skåne gulvet ganske bra.
Er jo laminat med 50 års trippelgaranti så skulle tro det tåler endel.

føler at ejg har lært masse under bygginga,
de aller fleste av tingene jeg/vi har gjort har jeg aldri vært borti før,
men jeg føler at alt har gått forholdsvis greit,
og jeg må si at jeg er fornøyd med resultatet.
Så alt er mulig tydeligvis :D
Kanskje jeg skulle begynt å leie ut tjenestene mine ;-)

Chris Louis
15th February 2009, 01:22
Hehe, ikke alle som tørr å hoppe rett ut i slikt. Men man lærer jo ikke så lenge man ikke prøver og feiler selv! Det er en første gang for alt ;) Og du har da klart deg ganske bra du :D Hvilken type maling har du tenkt å ha utvendig? eller har du malt det allerede?

Ville anbefalt Tjæralin, sitter mange år + at det har meget god dekkevne. Er ei blanding som inneholder tjære og linolje.

Kan litt om dette da jeg jobba på farvehandel for noen år tilbake, så det er bare å spørre og grave om det er noe du vil vite om maling :D :P

MadaGasCar
16th February 2009, 01:03
Hehe, ikke alle som tørr å hoppe rett ut i slikt. Men man lærer jo ikke så lenge man ikke prøver og feiler selv! Det er en første gang for alt ;) Og du har da klart deg ganske bra du :D Hvilken type maling har du tenkt å ha utvendig? eller har du malt det allerede?

Ville anbefalt Tjæralin, sitter mange år + at det har meget god dekkevne. Er ei blanding som inneholder tjære og linolje.

Kan litt om dette da jeg jobba på farvehandel for noen år tilbake, så det er bare å spørre og grave om det er noe du vil vite om maling :D :P

Takker for det, morro å prøve noe nytt også,
fått prøve seg litt og lære nye ting og ta utfordringene som de kommer.

Takker for tipset, men vi har begynt å oljebeise utsiden av huset,
rakk ikke å ta hele huset før vinteren men tar det igjen til sommeren.
Men skal huske på det,
godt mulig vi skal forandre farge etterhvert ;-)

Ellers fikk vi en produktiv helg,
da pipa nå er ferdig :mrgreen:
Alle beslag og tettinger,
samt ringer rundt etasjegjennomføringer er montert,
og isolert:
[attachment=4:3v41o4rj]IMG_3054.JPG[/attachment:3v41o4rj]
[attachment=0:3v41o4rj]IMG_3049.JPG[/attachment:3v41o4rj]

Vi fikk også laget hull i kjøkkenbenken og prøvemontert platetoppen,
så nå er alt klart for trikkeren:
[attachment=2:3v41o4rj]IMG_3052.JPG[/attachment:3v41o4rj]

Legger også ved et bilde av hvordan hjørnene på benkeplatene ble etter modifisering,
som lovet:
[attachment=3:3v41o4rj]IMG_3053.JPG[/attachment:3v41o4rj]

Snekkerene hadde utsatt å montere døren inn til bua på vaskerommet,
da vi ikke hadde lagt noe gulvbelegg.
Men etter å ha tenkt litt, er jo tross alt bare en bu,
så spanderte vi på en halvtime og vips,
bygdas mest elegante kleskott:
[attachment=1:3v41o4rj]IMG_3051.JPG[/attachment:3v41o4rj]
:mrgreen: :lol:

Vi fikk også sparklet søyla i gangen,
og montert opp 3 av 4 skapstammer på det som blir skyvedørsgarderobe på soverommet vårt.
Lot være å montere opp den siste,
da vi har gått for en litt uvanlig løsning her,
så snekkerene må montere døren inn til bua der ventilasjonsenheten står først.
Bilder kommer når v garderoben er ferdig.

Er godt fornøyd med innsatsen i helga,
og føler at vi fikk tatt noen viktige skritt i riktig retning :D

MadaGasCar
20th February 2009, 11:11
En liten oppdatering:

Har nå montert opp garderobeskap på soverommet vårt.
Vi gikk for en skyvedørsgarderobe, da det har kommet til å blitt fryktelig trangt med vanlige dører.
De fysiske målene på garderoben er hxb: 236cm x 250cm,
altså så stor som vi fikk plass til, selv om dette går på bekostning av døra inn til ventilasjonsrommet :lol:
Et par bilder:
[attachment=0:1gyi1bt2]IMG_3069.JPG[/attachment:1gyi1bt2]
[attachment=1:1gyi1bt2]IMG_3072.JPG[/attachment:1gyi1bt2]

Kan også nevne at snekkerene er nesten ferdig med alt av listverk,
mangler noen gulvlister.
Elektrikkeren regnet med at han skulle klare å starte opp med arbeidet idag,
og da er det bare rørleggeren som mangler.
Så vi ser for oss en helg med litt rydding og pakking der vi holder hus nå,
muligens også litt maling av noe møbler,
og så er det mer eller mindre klart for innflytting til neste helg ;-)

Baldrick Cunning
22nd February 2009, 00:03
kanskje jeg ikke har fått det med meg, men hvor er garasjen? 8)

MadaGasCar
22nd February 2009, 01:16
Hehe, det er et godt spørsmål phiskarn.
Den er der ikke dessverre :oops: :cry:
MEN... Planene er der,
og de er ikke så helt småe heller.
Har begrenset med plass,
så jeg må tenke litt utenfor boksen og være kreativ med den saken der.
Men om jeg er heldig og alt går min vei,
så er det mulig den blir påbegynt i vår/sommer ;-)
Vi får se, mye som må sjekkes ut først.

Flubber
22nd February 2009, 18:07
spørsmål.... hvordan er det vist noen tilfeldig vis kommer uti den pipa i etasjene over når du fyrer å kansje har fyrt eit par timer? vil den være brenn heit?

MadaGasCar
22nd February 2009, 20:05
Tviler på det, men kan ikke si det for sikkert.
Hele røret fra kjelleren og opp er jo isolert på innsiden,
og eksostemperaturen oppe på taket skal holde ca 300 grader,
så jeg tror ikke det avgir så mye varme at det er noe å snakke om.
Er tross alt ikke noe krav til beskyttelse rundt røret over ildstedet,
det er jeg temmelig sikker på at det hadde vært om det var fare for at noen kunne brenne seg.
Men den første seksjonen over ovnen i kjelleren er uisolert,
og den vet jeg med sikkerhet at det ikke er lurt å ta på,
den er der for å hjelpe til å gi litt ekstra effekt ut av fyringa,
ca 1kW pr meter, så den blir bra varm.
Men jeg skal huske å sjekke når vi har kommet inn og fått fyrt litt,
så skal jeg gi et eksakt svar ;-)

Flubber
22nd February 2009, 23:55
Tviler på det, men kan ikke si det for sikkert.
Hele røret fra kjelleren og opp er jo isolert på innsiden,
og eksostemperaturen oppe på taket skal holde ca 300 grader,
så jeg tror ikke det avgir så mye varme at det er noe å snakke om.
Er tross alt ikke noe krav til beskyttelse rundt røret over ildstedet,
det er jeg temmelig sikker på at det hadde vært om det var fare for at noen kunne brenne seg.
Men den første seksjonen over ovnen i kjelleren er uisolert,
og den vet jeg med sikkerhet at det ikke er lurt å ta på,
den er der for å hjelpe til å gi litt ekstra effekt ut av fyringa,
ca 1kW pr meter, så den blir bra varm.
Men jeg skal huske å sjekke når vi har kommet inn og fått fyrt litt,
så skal jeg gi et eksakt svar ;-)

men
aah, oki! nei tenkte bare i etasjen rett over nede med gulvet.. vist du har\får besøk av ein liten krabat (onge) i huset. så kan han\hun komme bort osv!
men som sakt det finner du jo utav om er ein fare etterhvert! syns bare utifra bildene d så litt skummelt ut :P men vet ikkje hvordan det røret er isolert på innsiden osv!

men men, er det ikkje sånt.. vist de faller å slår seg. gjør dem det ikkje igjen :mrgreen:

MadaGasCar
27th February 2009, 01:39
Stor update her nå, nå nærmer innflyttingsdag seg med stormskritt. :D

Det som er gjort den siste uka:

Snekkere:
Alt av listverk, foriinger, dører og annet smånips er ferdig, og de er ute av huset, endelig :D

Elektrikker:
Alle stikkontakter, brytere og takpunkter ferdig montert,
ringeklokke og solcellebryter montert,
boblebad koblet.
Sikringsskap ferdig koblet og e-verk har fått beskjed.
Alle spotter på stua, kjøkken, entrè og over inngangsdør montert.

Rørlegger:
Satt opp midlertidige kraner på vaskerom, da vi ikke har montert benkeplate ennå.
Badet nede er ferdig, med do, vaskeservant og dusjgarnityr.
Badet oppe er delvis ferdig, baderomsinnredning og boblebad er koblet.
Begynt kobling på kjøkken.
Varmtvannsbereder er satt på plass i kjelleren og rørgang er påbegynt.

Vi:
Vært mange turer på IKEA, hvor lys til vitrineskap på kjøkken og diverse møbler er kjøpt inn.
Dekkfront til kjølehjørne er montert.
Veggene på kjøkkenet er primer og vi har lagt fliser.
Oppvaskmaskin er satt på plass.
Søylen i entrèen er grunnet og malt, samt diverse møbler.
Ovnen i stua er montert opp og piperør kittet slik at alt er tett og klart for oppfyring.
Alle utelysene er nå montert opp.
Vi har så smått begynt å pakke sakene fra der vi bor,
og begynt å vaske ned huset før innflytting.
Endel ting er allerede satt inn i huset, men ikke pakket ut.

Det som nå gjenstår er noe småtjafs for trikkeren,
rørleggeren venter på klosettskålen på badet oppe og gjenstår noe småting,
vi venter på trappa og mangler å montere opp taklamper på våtrom og noe småting,
flisene på kjøkkenet er ikke fuget, ventilator/ovn/platetopp må monteres osv.
Bare småting egentlig,
og både trikker og rørlegger mener de blir ferdige imorgen slik at vi får strøm på noen stikk og vann i rørene.
E-verket kommer også imorra og kobler opp strømmen inn til huset,
så da er det bare trappa som mangler for at vi kunne flyttet inn i helga...
Uteområder, slik som verandarekkverk og noe småting gjenstår,
men det blir tatt senere når været tillater det.
Bilder blir tatt imorgen,
og lagt ut for beskuelse ;-)

MadaGasCar
28th February 2009, 03:12
Da har enda en dag gått,
og framgangen er positiv.

Elektrikkeren er ferdig,
og E-verket var her idag og koblet opp strømskap inn til huset og strømmåler i sikringsskap.
Trikkeren kommer tilbake på mandag og måler i alle stikk om alt er slik det skal være,
og da taes byggestrømsskapet bort.

Rørleggeren er også ferdig,
med unntak av blandebatteriet på kjøkkenet og kobling av oppvaskmaskin(blandebatteriet vi kjøpte passa ikke).
Så vi skal innom de imorra og få i nytt, som han kobler opp på mandag.
Vi har nå tilgang til vann gjennom det faste rørnettet i huset,
noe som er veldig deilig, man vet ikke hvor godt det er før man mangler det.

Vi har brukt dagen til diverse assistanse til trikker og rørlegger,
i tillegg til å starte oppkobling av taklamper på våtrom.
I kveld gikk vi også igang med å flytte inn ting for fullt,
og har allerede kjørt 3 bil-lass(kjekt med stasjonsvogn ;-) )
Loftsetasjen er ryddet og vasket ned,
og stua nede er ryddet og støvsugd.
Arbeidet fortsetter imorra regner med at vi får gjort en hel del,
men nå er det natta her ;-)

Baldrick Cunning
28th February 2009, 16:29
Hehe, det er et godt spørsmål phiskarn.
Den er der ikke dessverre :oops: :cry:
MEN... Planene er der,
og de er ikke så helt småe heller.
Har begrenset med plass,
så jeg må tenke litt utenfor boksen og være kreativ med den saken der.
Men om jeg er heldig og alt går min vei,
så er det mulig den blir påbegynt i vår/sommer ;-)
Vi får se, mye som må sjekkes ut først.

Win! ;D

MadaGasCar
28th February 2009, 23:33
Da er en hel haug med kasser og ting fraktet inn i huset,
og 3 nye sofaer hentet fra IKEA :mrgreen:
Har brukt mesteparten av dagen på å vaske og rengjøre hovedetasjen,
samt montere opp diverse møbler og ting.
Hadde tenkt å montere opp noen flere taklamper også,
men det gikk dårlig da jeg ikke hadde riktig verktøy for hånden, så det blir tatt imorra.

En gledelig overraskelse var at vi hadde varmt vann i springen idag,
selv om ikke varmtvannstanken har vært kobet til siden kl 13.30 igår :shock: ;-)

RogR
28th April 2009, 15:57
Regner nesten med at du er ferdig her nå? :D

MadaGasCar
28th April 2009, 23:51
Jepp, det er jeg :D
Flytta inn i starten av februar, så jeg har fått litt tid til å bo meg inn og venne meg på vedovnen og gulvvarmen og slikt, men det er jo mye som gjenstår ennå, har ikke gjort noe som helst etter at vi flytta inn, lufta gikk liksom helt ut av ballongen.
Har ikke malt trappeoppgangen, ikke gjort ferdig kjøkkenet, ingenting, bortsett fra gardinger.
Så det er mye som gjenstår.

Det som er gjort derimot, er at vi har ryddet alt utvendig, hele tomta,
og fått kjørt vekk containeren som blokkerte for innkjørselen.
Biloppstillingsplassen på framsiden av huset er nøye ryddet med rive for å fjerne alt av spiker, skarpe gjenstander og store steiner, og 200'n er parkert fint foran huset ;-)

Problemet mitt etter innflyttinga ble at alt som skulle inn ble kastet inn i forskjellige kasser og esker, og bare stuet inn så raskt som mulig.
Så det ser ut til at jeg har klart å rote bort laderen til kameraet mitt,
derfor jeg ikke har oppdatert noe her på en stund.
Men ny lader er bestilt på nettet og ankommet hjemmet, så når jeg kommer hjem fra jobb imorgen så blir det nok tatt noen bilder igjen.
Regner med at jeg legger ut noen til helga,
om det fremdeles er interesse for det ;-)
Morro at du tok opp tråden igjen :D

golfnos
1st May 2009, 23:39
wohoo :) nydelig hus og knall arbeid! sittet siden klokka 7 og lest og beskuet alle bilder i hele tråden nøye, og det var gull verd mye av egenerfaringene!

Svein

MadaGasCar
30th May 2009, 05:51
Nå har jeg lovet lenge at jeg skal legge ut noen "ferdig"-bilder av huset,
men har vært travelt opptatt,
så det ser ut til at jeg måtte komme meg på arbeid for å få tid til det :lol:

Mye av dette er vist fra før, under bygginga, men slik så det ihvertfall dagen før vi flyttet inn.
Jeg har dessverre ikke tatt bilder av kjøkkenet, men der er det så mye som gjenstår enda at jeg venter til vi er helt ferdige.
Entrèen er også utelatt, det skyldtes at trappa ikke hadde kommet inn enda på det tidspunkt bildene ble tatt, skal få tatt når jeg kommer hjem igjen.
Bildene av badet ble bare sånn passe, dårlig lys og slikt gjorde at fargegjengivelsen er helt borte i natta, skal få noen med et skikkelig kamera til å få tatt noen snart ;-)

Anyways, her er de:

Lillebadet nede:
[attachment=4:3vuvo80a]IMG_3073.JPG[/attachment:3vuvo80a]
[attachment=3:3vuvo80a]IMG_3074.JPG[/attachment:3vuvo80a]

Vaskerommet:
[attachment=2:3vuvo80a]IMG_3076.JPG[/attachment:3vuvo80a]
[attachment=1:3vuvo80a]IMG_3077.JPG[/attachment:3vuvo80a]

Bua:
[attachment=0:3vuvo80a]IMG_3078.JPG[/attachment:3vuvo80a]

MadaGasCar
30th May 2009, 05:55
Stua:
[attachment=4:cu5kuv8c]IMG_3081.JPG[/attachment:cu5kuv8c]
[attachment=3:cu5kuv8c]IMG_3087.JPG[/attachment:cu5kuv8c]
[attachment=2:cu5kuv8c]IMG_3088.JPG[/attachment:cu5kuv8c]
[attachment=1:cu5kuv8c]IMG_3094.JPG[/attachment:cu5kuv8c]
[attachment=0:cu5kuv8c]IMG_3098.JPG[/attachment:cu5kuv8c]

MadaGasCar
30th May 2009, 06:01
Loftsstua:
[attachment=4:bfolpm99]IMG_3100.JPG[/attachment:bfolpm99]
[attachment=3:bfolpm99]IMG_3102.JPG[/attachment:bfolpm99]
[attachment=2:bfolpm99]IMG_3103.JPG[/attachment:bfolpm99]

Badet:
[attachment=1:bfolpm99]IMG_3108.JPG[/attachment:bfolpm99]
[attachment=0:bfolpm99]IMG_3109.JPG[/attachment:bfolpm99]

MadaGasCar
30th May 2009, 06:01
[attachment=3:27j9opnp]IMG_3110.JPG[/attachment:27j9opnp]

Soverommene:
[attachment=2:27j9opnp]IMG_3111.JPG[/attachment:27j9opnp]
[attachment=1:27j9opnp]IMG_3112.JPG[/attachment:27j9opnp]
[attachment=0:27j9opnp]IMG_3113.JPG[/attachment:27j9opnp]

MadaGasCar
30th May 2009, 06:20
Som sagt, se bort ifra at ikke alt er ferdig ennå,
jeg skal få tatt noen flere og finere bilder etterhvert,
og noen som viser litt hva vi har gjort etter vi flyttet inn.
Mulig jeg tar noen med møbler også,
synes disse ble litt stusselige og "tomme",
jeg som har blitt vant til ferdigmøblert hjem :lol:

Og så får vi se, mulig jeg kommer med en overraskelse til dere om ikke så altfor lenge ;-)

RogR
31st May 2009, 03:04
Og så får vi se, mulig jeg kommer med en overraskelse til dere om ikke så altfor lenge ;-)

wiiiii:D Ny bil i min garasje?

MadaGasCar
31st May 2009, 03:32
wiiiii:D Ny bil i min garasje?

hehe, det hadde ikke vært mye til overraskelse :lol: