PDA

Vis full versjon : Hvit tykk røyk? Fra eksos - samletråd

biotoxin
18th November 2002, 16:42
Hva skjer når det kommer hvit (ganske kraftig og tykk) røyk fra eksosen?

Når motoren er kald, er det så vidt jeg ser eksosen, virker som den hvite røyken kommer når choke'n slår seg av...

Jørgen
18th November 2002, 17:45
Det er damp som kommer når eksosanlegget blir varmt. Det kan være kondens som ligger i anlegget, eller en lekkasje i kjølesystemet. Må du etterfylle kjølevann? Damper det like mye hvis du har kjørt langt?

henningl
18th November 2002, 19:26
lukter det av røyken? Jeg hadde det der.. da var det pakningene i turbo som hadde gått.. Når eksosen var kald røyk det ikke, men når eksosen ble varm nok tok oljerester i eksoshuset til turboen fyr og brant opp.. etter noen minutter var det brendt opp opp igjen og det slutteet å ryke.

Om det ikke lukter høres det ut som om det er kjølevæsken som går over i sylindrene / sprukket topppakning eller topp.

jan
18th November 2002, 20:15
Mulig jeg tar feil her,men jeg mente choke'n var et spjell som lukket for lufta på FORGASSER motorer når de er kalde,for å gi mer bensin....

Røyker det når du gir gass eller slipper opp? Eller kun på tomgang?
Pleier jo å røyke litt blått når det er fra turboen mener jeg..

Fido
18th November 2002, 22:45
må du etterfylle kjøle vann?? Toppakning? Kjøre fint vettu.. :) Mest sansynlig på denne tiden er damp fra eksosen..

biotoxin
19th November 2002, 04:08
Jeg har ikke prøvd å kjøre langt med bilen (siden clutchen er "gone") :(
Men jeg lot bilen svive i ca 15min, og røken var like intens
Det lukter ikke noe spes av eksosen, prøvde å holde hånden fremføre anlegget....ble ikke noe særlig "våt".
Prøvde å gi litt gass; da røykla jeg nesten hele nabolaget...heh

Men det lukter noe muffens fra motorrommet, det har forsvunnet ganske mye kjølevæske.

Jeg har nettopp skiftet til HKS topp-pakining, hvordan kan denne ha godt i stykker så fort?? (viss det er denne som er ødelagt)

Noen som har en clutch til å anbefale? Evnt pris? Er det mye arbeid å bytte?(dyrt?)
Må jeg bytte aksling viss jeg kjøper en så kallt streetracing-clutch eller noe?

Ztiggi
19th November 2002, 04:28
Pakningen kan ha røket hvis du ikke har dratt til boltene på toppen i riktig rekkefølge (start på midten og jobb deg utover) og moment, mange anbefaler også å dra til med riktig moment, så gjøre det en gang til etter motoren er kjørt varm en gang.

biotoxin
19th November 2002, 05:45
Pakningen kan ha røket hvis du ikke har dratt til boltene på toppen i riktig rekkefølge

Heh....well, får nå håpe det er blitt gjort skikkelig, var tross alt et verksted som gjorde jobben lissom

JOKKE
20th November 2002, 14:11
det kan virke som om det er topp-pakningen , har akkurat samme problemet selv... :cry:
lar du motoren gå ei lita stund så ser du at det kommer " hoppende" vanndråper ut....

henningl
20th November 2002, 14:49
om det er toppakningen skal du vel også kunne se at det bobler i ekspansjonstanken til radiatoren.

SSS
20th November 2002, 15:57
Henning : det kommer vel litt an på hvor toppakningen lekker.

Geir
20th November 2002, 16:08
hvis topp pakningen er røket kan det være lurt å følge med litt på olje nivået også. kan ha vært uheldig å fått vann i oljen. Se under påfylligslokket og på peilepinnen om det ligger skum eller grå "smørje" der.

Rune Lia
20th November 2002, 16:47
Hvis det ryker hvitt ER det vann i olja det er derfor det ryker hvitt!!

Jørgen
20th November 2002, 18:45
Huh? Det trenger ikke nødvendigvis å være vann i olja hvis det ryker hvitt..? :wink:

Rune Lia
20th November 2002, 20:03
Kom ut litt feil den forrige mld.
Når toppakningen ryker kommer det vann i cylinderene som fordamper,
og det kommer hvit\grå røyk.(som en kaffekjele ,nesten)
Er det vann i cylinderene så er det vel vann i olja??

eirikoo
20th November 2002, 22:24

Det er ikke olje over stemplene! Bare under og i toppen.
Derfor behøver ikke evt vann i sylindrene blande seg med olja.

Fido
21st November 2002, 00:52
trenger heller ikke nødvendigvis komme vann inn i forbrenningskammeret heller, ikke vist pakningen er gåen mellom syl. 1 og 2. eks.. men i hans tilfelle hvor det ryker hvitt, og kjølevannet hans forsvinner, så er det nok vann i forbrennings kammeret ja..

biotoxin
21st November 2002, 17:06
TRS bekreftet nettopp at det kunne _UMULIG_ være topp-pakkningen.
Kjører med HKS Stopper 1,6mm pakkning. Dem var viss laget slik at dem aldri skulle ryke(?) Han hadde heller _aldri_ opplevd at en slik pakkning hadde blitt ødelagt. Viss den skulle være ødelagt, så skulle han skifte den gratis for meg, pluss at han skulle sende den tilbake til japan osv...heh
Han mente at det heller kunne være sprekker i topp eller blokka :(

Noen som vet hvordan jeg tapper ned radiatoren? Jæ#€"! trangt nedi der :(
Finner ikke den tappekranen, noen som kan guide meg?

Jørgen
21st November 2002, 17:13
"tappen" er nederst på høyre side når du trøkker kroppen inn i motorrommet.. Du burde fjerne plastdekselet over vifta hvis du ikke har gjort det enda..

s13-R
27th May 2003, 22:17

Når motoren er kald, er det så vidt jeg ser eksosen, virker som den hvite røyken kommer når choke'n slår seg av...

Har samme problem på min S13 nå.... :(
Fått fikset problemet? Hva var galt/årsaken i så fall?

Hackiz
28th May 2003, 05:14
Kan også være ventiltettringene som er gåen... Da ryker det mye, gjerne tykk hvit røyk... :roll:

s13-R
30th May 2003, 01:35

Lurer fortsatt på om du fant ut hva som var årsaken til den hvite røyken,
og hva som ble gjort for å fikse det?

Har som sagt samme problem med min SX, har tatt en titt med
optisk kamera (sånn slange kamera, kommer ikke på hva det heter
igjen), da så vi at det var lekasje fra toppakningen i sylinder nr 1 (nærmest fronten). Regner med problemet ligger der, men er ikke 100% sikker. Hva tror/mener dere?

Dan
25th June 2006, 23:42
Har nettopp kjøpt meg min 3. S 13. Dette er et prosjekt. Tidligere eier mente det burde byttes toppakning, så det har jeg gjort. Før satt det en GReddy 1.6 mm pakning på den, men nå har jeg satt på en original Nissan pakning.

Det merkelige er at den forrige pakningen kan ha blitt "blåst". Den skal jo tåle en masse trykk en slik pakning. Det ble ladet 1.3 bar på den pakningen med t304 turbo. Så ingen tegn til at pakningen var blåst da toppen ble tatt av. Har hatt topp inne til trykktesting og plansliping. Toppen greide trykket bra og det var kun 0,10 i skjevhet på toppen. Målte også blokken. Den var helt plan.

Da jeg skulle ut å kjøre begynte jeg på ca. 0,3 bar. Justerte meg gradvis oppover. Så at trykkmåleren nådde 1,2 bar og justerte den da ned til ca. 1 bar. Etter jeg hadde kjørt litt og igjen ga på, så det ut som det kom det en del hvit røyk ut av eksosen. Men det ga seg fort og på tomgang var den helt normal.

Nå er det slik at det av og til ryker av eksosen. Det er ingen bobling i ekspansjonstanken og det har ikke minket noe særlig vann. Tenningsbank har jeg heller ikke hørt noe til. Turbo er det ikke slark i. Hva kan dette være?

Håper ikke jeg må til med et nytt paknigsbytte, eller selge bilen..... :(

Her ble det mye tekst ja..... Specs: t304 turbo, Stage 2 chip, walboro bensinpumpe, oppgr. IC etc.

Hussi_Racing
26th June 2006, 03:03
kan være det leker fra kjøling på turbo og inn i turbinhuset

Dan
26th June 2006, 23:06
Nå i dag har jeg sett blåaktig røyk komme ut av eksos under pådrag og spesielt i oppoverbakke. Lurer på om det kan være turbo som er gåen, men det som er så rart er at det ikke fins noe slark i den. Bare litt, men det er vel normalt.

Dan
7th July 2006, 00:36
Nå har jeg kjørt en stund på lavt ladetrykk og da har det kommet blåaktig røyk fra eksos under pådrag.

Nå har jeg justert opp trykket til ca. 1.1 bar og da ser det ut som om det kommer hvit røyk ut etter jeg har gitt på. Tenker på om det kan være tilfelle at det kun lekker vann inn i turbinhuset på turbo under høyere ladetrykk.....?

Kom over en post som det sto at det ble byttet CAS og all hvit og blå røyk ble borte.

Excalibur
7th July 2006, 20:09
jeg hadde noe veldig lignende det du forklarer der. viste seg at det antagelig er en ventiltettning som er gåen.. en turbo kan være gåen fordi om det ikke er slark i den bare så du vet det..

Dan
8th July 2006, 15:20
Nå skal både stempelringer og ventiltetninger være byttet for kort tid siden da motoren ble overhalt. Hørte med karen som hadde bilen før, og han nevnte at han var ganske forsiktig når han hadde satt dem på. Mon tro om det er lar seg gjøre å montere en ventiltetning feil..... :?

Attila
26th April 2007, 22:15
Hva skyldes hvit eksos?

Rage
26th April 2007, 22:21
Kondens eller defekt toppakning, slik at det går vann igjennom motoren din.

Karina
26th April 2007, 22:25
Vann som kokes ut av systemet, altså ødelagt toppakning o.l Eller turboen, selv om eksosen da ofte er blåere. Men alt er relativt....

Se her f.eks

http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.ph ... hvit+eksos (http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?t=33347&highlight=hvit+eksos)

Attila
26th April 2007, 22:38
Er like mye kjølevann nå som det var da jeg kjøpte den.

Eksosen er ikke mye hvit (jeg er en veldig bekymringsfull person). Den er heller blank/"gjennomsiktig", men du legger merke til den. Har ikke gjort det før...

Hvor hvit må den være før jeg virkelig bør bekymre meg?

Hilsen en redd, ny eier av S13 :(

Karina
26th April 2007, 22:47
Da er det vel bare normal eksos.
Min ryker å litt hvitt, men det kan være litt fordi det ligger igjen en del olje i alle mine rør etter ett lite turbohavari. Så jeg vet ikke helt hvordan farge "normal" eksosen har..hehe
Er det snurra di som har tatt kveld så skal du kjenne det på lukta, da lukter det svidd olje (ergo skikkelig høgg).
Litt røyk skal det jo komme fra tuten da ;)

Attila
26th April 2007, 22:51
Ja, avgassene må jo komme ut :D

Skal dra eksosen godt inn i lungene og kjenne på lukten senere, men det er sikkert ingenting i veien. Er bare meg... 8)

Er litt, sånn, fuktig (eller no') i været kveld. Kan være det...?

Tusen takk! Bra at svarene kommer så kjappt.

henningl
27th April 2007, 02:28
Katalysator-biler ryker gjerne litt hvitt før motoren er gjennomvarm, spesielt i kaldt fuktig vær..

Om det ligger en sky etter bilen er det selvfølgelig noe galt, men om det bare er noen dotter som løser seg opp med en gang er det nok bare kondens i eksosen.

Følg med på kjølevæsken, sjekk etter bobling i ekspansjonstanken, og sjekk etter gul gugge på innsiden av oljepåfyllingslokket. Finner du ingenting er det nok ingenting.

Karina
27th April 2007, 14:22
Ja, avgassene må jo komme ut :D

Skal dra eksosen godt inn i lungene og kjenne på lukten senere, men det er sikkert ingenting i veien. Er bare meg... 8)

Er litt, sånn, fuktig (eller no') i været kveld. Kan være det...?

Tusen takk! Bra at svarene kommer så kjappt.

Hehe, joda men det er jo trivelig å ha en til i Paranoia klubben vår da :)
Her diskuteres jo alltid siste lyder/ulyder vi har hørt fra den gamle japcrapen våres :lol:
Jeg var faktisk ute å hørte på noen skrangle lyder i min egen idag...men jeg konstanterte at det er nok bare lyder jeg plutselig hører nå når anlegget er under bygging :lol:

Attila
29th April 2007, 23:11
Hehe, joda men det er jo trivelig å ha en til i Paranoia klubben vår da :)
Her diskuteres jo alltid siste lyder/ulyder vi har hørt fra den gamle japcrapen våres :lol:
Jeg var faktisk ute å hørte på noen skrangle lyder i min egen idag...men jeg konstanterte at det er nok bare lyder jeg plutselig hører nå når anlegget er under bygging :lol:

Hehe :D

Lover dere; før sommeren er omme kan dere søke og finne over 20 - 30 poster om ulyder og diverse annet pga av min paranoiaitet! Kjørte bilen i dag, ingen synlig eksos... (takk gud! :D )

8) 8) 8)

Turbo2lag
17th May 2010, 16:06
Hei
Når bilen står på tomgang så begynner det å ryke hvit røyk fra eksos, den lukter (bål)røyk og ikke noe mer,
dette er uavhengig om bilen er kald eller varm, er tydeligvis slakk i turbo'n. Kan dette være tegn på ødelagt toppakning?
Specs på bilen:
CA18DET
FMIC 3" hele veien
Porta eksosporter
3"eksos hele veien fra Turbo
Garret T25 turbo, 0.8-09-bar
Åpent filter
GRomer - Chip Steg 2
walbro 255L bensinpumpe

Takker for svar :)

Eplejus
17th May 2010, 16:24
Hvit røyk er tegn på vann som går inn i eksosen, så ja, stor sannsynlighet for gåen toppakning.

Grei huskeliste:

Hvit eksos: Vann/kondens
Blå eksos: Olje (gåene tettninger i turbo eller ventiltettninger, stempelringer)
Svart eksos: Bensin (f.eks får for mye bensin)

ladakiller
17th May 2010, 19:49
du kan undersøke dette med å skru ut pluggene. Den pluggen som evt. er helt blank eller hvit så bør du titte medi sylinderveggen der og se. På evt. den sylinderen den har gått på så er sylinder og stempelt som regel da helt blankpolert. Om alle pluggene og sylinderene ser helt normale ut eller at alle er rare så kan du undersøke andre faktorer. Det kan jo også være gåen turbo som gjør dette

Flubber
17th May 2010, 20:31
ein komprisjons test kan også gje deg viktig informasjon ang topp pakning å stemplene sin tilstand "stempel ringene"