PDA

Vis full versjon : MIG sveising

240Z_Bergen
3rd March 2006, 17:26
Jeg har en MIG/MAG sveiser jeg har kjøpt på biltema. Artikkelnr: 17-863. Har brukt den en stund nå, med vanlig el sveis med flussfylt tråd. Nå har jeg etterhvert fått roen på slik sveising. Kunne tenke meg å prøve å sveise med gass, slik at jeg kan sveise rustfritt stål og. Hva trenger jeg av utstyr da? Utenom en gassflaske og en trykkjusteringsventil med måler på?

Er det vanskelig å sveise med gass? Har hørt et par stykker påstå det er enklere pga mindre varmeutvikling og mindre sveisesprut?`

Alle råd og tips mottas med takk da jeg ikke har det grann snøring på gassveising, har bare lært meg el-sveis på egenhånd.

kickerzx
3rd March 2006, 21:07
ei oxygenflaske ei acetonflaske, ventiler til disse, sveisemunnstykker sveisestreng, slanger, tja... var det jeg kom på. er ikke vanskelig. går ut på å bruke flammen til å smelte jern sammen enkelt og greit...
mulig jeg var litt vag nå.

Streetmekanik
3rd March 2006, 21:27
ei oxygenflaske ei acetonflaske, ventiler til disse, sveisemunnstykker sveisestreng, slanger, tja... var det jeg kom på. er ikke vanskelig. går ut på å bruke flammen til å smelte jern sammen enkelt og greit...
mulig jeg var litt vag nå.

Du mener vel acetylen, eller er jeg på bærtur.

Om det ikke er gnist på sveisemunstykket, kan det være fint med en gnist tenner, det finnes en eldre type som bruker flit som er litt tøffere.

Jeg synes med det millitæresveisekurset jag hadde at gass var lettest. Vi hadde Gass, MIG, MAG og TIG. Trikset er å ha noen biter som øver på før man sveiser sammen de som er dyrt. Det er dumt å ikke ha den følelsen man trenger. Jeg har hørt at de proffeste sveiserne ikke får ta for lenge fri av gangen, for da mister de følelsen.

kickerzx
3rd March 2006, 21:33
du har helt rett! acetylen. my bad :)

SxTurbo
3rd March 2006, 22:34
Hei !

Skal du sveise rustfritt, og i den forstand rør, vil jeg anbefale deg å bruke TIG, da fremgangsmåten er meget lik autogensveising (oksygen / acetylen)

Med tig kan du kjøre bakgass i røra for å forhindre oksygenet i å ødelegge sveisen på innsiden, bruker du bakgass , vil sveisen på innsiden bli like fin som den på utsiden.

Kunne sikkert skrevet 30 sider om sveisemetoder og sveisemåter, men dette er jo et bilforum :wink:

240Z_Bergen
4th March 2006, 00:39
Ja, er rør jeg tenkte å sveise. Lage downpipen selv, og sveise sammen den rustfrie eksosen, og også sveise sammen de rustfrie intercooler rørene. Har jo allerede en MIG/MAG sveiser, så tenkte det var greit å sveise MIG med gass da jeg ikke har så mye penger for tiden, og ikke har råd til nytt TIG utstyr.

Så jeg vil trenge to gassflasker altså? Holder ikke med en blandingsgass?

Asbjørn
4th March 2006, 02:20
Tror det er litt misforståelser ute og går her, gassen du tenker på er nok argon eller CO2.

Vil ha skyline
4th March 2006, 02:21
Tror folk før her var litt på bærtur, man bruker oksygen og acetylen når man skal gasssveise, ikke dekkgassveise.

Rustfritt er vel ganske vanskelig å sveise, det letteste er nok å "tigge".

Hvis jeg ikke er helt på bærtur så sveiser man med ren argon når man skal sveis alu og høylegerte metaller som for eks rustfritt. Men det er dety nok andre som kan svare bedre på enn meg.

tommey
4th March 2006, 02:23
finnes ike no blandingsgass nei.. man skal jo justere osv for å få perfekt flamme :)

Clötchermæn
4th March 2006, 04:22
Det er slik at når man skal sveise rustfritt-stål med MIG så bruker man ikke CO2 som dekkgass for da sveiser du plutselig med MAG, MIG betyr Metal Inactive Gas, og Mag er Metal Active Gas. Så hvis du skal sveise rustfritt stål så må du nok bruke en inaktiv gas ikke CO2(MAG), jeg vil anbefale ren Argon gass. Husk å kjøpe HELT ren Argon da og ikke f.eks 95% argon og 5% CO2. Det kan hende du må ha ny tråd også for å sveise rustfritt, det er jeg ikke helt sikker på, men bare spør forretningen du skal kjøpe gassen hos de kan sikkert det meste innen sveising :wink:

bertbert
4th March 2006, 04:31
finnes ike no blandingsgass nei.. man skal jo justere osv for å få perfekt flamme :)

???????

når du skal sveise vanlig stål bruker du en gassflaske fylt med co2 og ARGON:P gass.

den samme gassen bruker du hvis du skal sveise rustfritt, men du må ha tråd for rustfritt.

Det er bare å gå til aga eller tess å leie flaske. de mixer gassen for deg. koster ca 200 spenn for en full. så koster det 2kr pr dag i leie av flaska.

bertbert
4th March 2006, 04:40
Det er slik at når man skal sveise rustfritt-stål med MIG så bruker man ikke CO2 som dekkgass for da sveiser du plutselig med MAG, MIG betyr Metal Inactive Gas, og Mag er Metal Active Gas. Så hvis du skal sveise rustfritt stål så må du nok bruke en inaktiv gas ikke CO2(MAG), jeg vil anbefale ren Argon gass. Husk å kjøpe HELT ren Argon da og ikke f.eks 95% argon og 5% CO2. Det kan hende du må ha ny tråd også for å sveise rustfritt, det er jeg ikke helt sikker på, men bare spør forretningen du skal kjøpe gassen hos de kan sikkert det meste innen sveising :wink:

Det er da mye viktigere å ha tråd for rustfritt enn å kjøre på med bare argon! ikke noe problem å sveise rustfritt med co2/argon blanding.

bertbert
4th March 2006, 04:45
hehe..

http://www.aga.no

der ligger det guide om gassvalg. den kommer sikkert til nytte :wink:

Mr Fast
4th March 2006, 15:22
Hmmm mange meninger her, men skal du sveise Rustfritt med Mig skal du bruke en blandings gass som heter MISON, denne gassen kan sveise både Rustfri tråd og vanlig CO2 tråd, du kan også bruke denne gassen til bakgass hvis du føler for og bruke det ,som en ovenfor sa så gir det en finere sveis på innsiden av røret. om det gir mindre sprut er jeg ikke så sikker på, for sprut får du uansett med Mig.vi brukte for noen år siden en kombinasjon av rørtråd og gass som gav ekstremt lite sprut, men jeg er ikke så sikker på at du får dette til rustfritt.

MISON er laget for mange typer sveising og er i flere utgaver,
Hvis du vil kan jeg sjekke farvekoden på flasken, så du får den rette typen.

Otto

tommey
5th March 2006, 22:05

???????

når du skal sveise vanlig stål bruker du en gassflaske fylt med co2 og ARGON:P gass.

den samme gassen bruker du hvis du skal sveise rustfritt, men du må ha tråd for rustfritt.

Det er bare å gå til aga eller tess å leie flaske. de mixer gassen for deg. koster ca 200 spenn for en full. så koster det 2kr pr dag i leie av flaska.
ikke gasssveis nei.. aldri hørt om.. du må jo justere flammen osv for å få bra resultat.. aldri hørt om no "ferdig gass"

Asbjørn
6th March 2006, 01:17
ikke gasssveis nei.. aldri hørt om.. du må jo justere flammen osv for å få bra resultat.. aldri hørt om no "ferdig gass"

Dere snakker om to forskjellige sveisemetoder. Det er ikke snakk om oksygen/acetylen-sveising. Hvis jeg har forstått det riktig, så er det snakk om forskjellige typer lysbuesveising med gass for å hindre oksidering.

Arnt
6th March 2006, 10:44
Dekkgass - typer

CO2 – Brukes ved sveising i stål.
ARGON – Brukes ved sveising i aluminium.
CO2/ARGON – Blandingsgass som brukes til stål og rustfritt stål. Dette gir et bedre resultat enn ren CO2.

Dekkgassflyt skal reguleres til 7 - 10 l/min. Ved bruk av for lite gass vil sveiseskjøten bli full av porer og ha veldig liten styrke.
Man kan gjerne bruke mer gass enn nødvendig, men dette er uøkonomisk. Ved sveising ute i vind må man som regel øke gassmengden.

Edit: Presiserer at dette er for MIG sveising med dekkgass.

tommey
6th March 2006, 16:19

Dere snakker om to forskjellige sveisemetoder. Det er ikke snakk om oksygen/acetylen-sveising. Hvis jeg har forstått det riktig, så er det snakk om forskjellige typer lysbuesveising med gass for å hindre oksidering.
skjønte det nå :P